نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا در ایران افتتاح شد


نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا در ایران افتتاح شد

تهران_ ایرنا _ نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده از موزه باستان شناسی الیکانته با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سفیر اسپانیا، در موزه ملی ایران گشایش یافت.

دراین مراسم علاوه بر علی اصغر مونسان، ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در ایران، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا، رئیس موزه ملی ایران و جمعی از مسئولان میراث فرهنگی دو کشور نیز حضور داشتند.

اثر باستان شناسی اسپانیا که مربوط به دوره پارینه سنگی تا قرن نوزدهم میلادی در موزه ملی ایران برای بازدید عموم قرار گرفت.
نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی در موزه ملی ایران از تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری تا ۲۶ فروردین سال آینده در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه باستان شناسی و هنر دوره اسلامی برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر فرهنگی تاریخی از موزه باستان شناسی بنده در والنسیای اسپانیا از دوره پایین سنگی سر گذاشته شده است که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می توان در آن مشاهده کرد این بحث گالریه مختلف دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ دوره آهن عصر مدرن و معاصر روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی است.
نمایشگاهی با عنوان ایران مهد تمدن با بیش از ۱۹۰ باستان شناسی ایران در الیکانته اسپانیا برگزار شد که مورد استقبال بیش از ۱۰۰ هزار بازدید کننده قرار گرفته است.
نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا باستان شناسی الیکانته ششمین نمایشگاه مشترک ایران با دیگر کشورهاست.

پیش از برپایی این نمایشگاه ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران و مدیران موزه الیکانته، توضیحاتی درباره نقش برپایی چنین نمایشگاه در روابط فرهنگی دو کشور ارائه کردند. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با حضور در موزه ملی، روبان این نمایشگاه را قیچی کرد و نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» رسما در تهران افتتاح شد.

۳۰۰ اثر اسپانیایی در چهار گالری «دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ»، «گالری دوره‌های آهن، فینیقی، رومی، اسلامی، قرون وسطی»، «عصر مدرن و معاصر» و « اسناد روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی» در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند.

قدیمی‌ترین اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه «تبر دستی سنگین» متعلق به دوره پارینه سنگی قدیم است که در نزدیکی مادرید کشف شده و قدمت آن متعلق به ۳۵۰ هزار سال قبل است. از جمله آثار قابل توجه نیز می‌توان به قطعه سنگ حکاکی شده از فرهنگ «مگدلنی» با نقش سر یک اسب مربوط به اواخر دوره پارینه سنگی جدید اشاره کرد که حدود ۱۷ هزار سال قدمت دارد، این نمونه قدیمی‌ترین اثر هنر تجسمی است که تاکنون در ایران به نمایش در آمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی