تولید واکسن ضد ویروس تب خال با حداکثر اثربخشی


تولید واکسن ضد ویروس تب خال با حداکثر اثربخشی
پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا موفق به ساخت واکسن ضد ویروس تب خال با توانایی حداکثر ایمن سازی شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، این واکسن قدرتمند ترین مدل ایمن سازی در در برابر ویروس هست و از عفونت ویروسی مؤثر میزبان جلوگیری میکند. ازمایش این واکسن در موش و خوکچه کشور هند موفقیت آمیز گزارش شده و پژوهشگران معتقد هستند قادر به مراقبت تمام حیوانات در در برابر ویروس تب خال هست.

در این مطالعه پژوهشگران ۶۴ موش را که در معرض تب خال تناسلی بودند واکسینه کردند. بعد از گذشت ۲۸ روز، ۶۳ موش بطور کامل در در برابر ویروس ایمن بودند و اصلاً اثری از عفونت تب خال و بیماری های مرتبط در آنان یافت نشد. یک موش نیز حاوی عفونت پنهان، بدون هیچ بیماری تناسلی بود.

در مورد ۱۰ خوک هم همین روند تکرار گردید. عفونت تب خال در خوک ها تشابه زیادی به انسان دارد. خوک ها بعد از واکسیناسیون در معرض ویروس قرار گرفتند. نتیجه نشان داد اصلاً حیوانی به بیماری مبتلا نشد. صرفا در دو خوک عفونت دیده شد که این عفونت قابل انتقال به دیگری نبود.

در این واکسن آر ان ای پیام رسان ( messenger RNA) استفاده شده هست که یک دسته مهم از اسیدهای ریبو نوکلئیک هستند که یک برنامه ژنتیکی را برای تولید یک محصول پروتئینی رمزگذاری میکنند و پروتئین هایی را تولید میکنند که برای واکسن با توانایی ایمن سازی قدرتمند اضطراری هستند.

این واکسن سه آنتی بادی را تحریک میکند. یک آنتی بادی از وارد شدن ویروس به سلول جلوگیری میکند و دو آنتی بادی دیگر مواظب هستند تا ویروس عملکرد محافظتی ذاتی سیستم ایمنی را غیر فعال نکند و همین خصوصیت این واکسن را از مدل های دیگر متفاوت میکند.

این واکسن آماده آزمایش های بالینی هست و نتیجه این مطالعه در نشریه Science Immunology منتشر شده هست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...