ابتکار یک هیئت در عزاداری به نیابت/ ثوابی که با غایبان تقسیم می‎‌شود


ابتکار یک هیئت در عزاداری به نیابت/ ثوابی که با غایبان تقسیم می‎‌شود

مجمع محبان امام زمان(عج) با تاریخ یکصدساله، مبتکر ایده‌ای جالب به‌منظور سهیم کردن همه اقشار در ثواب مجالس حسینی است؛ در اطلاعیه جلسات این هیئت آمده:... اجر و ثواب این جلسات را با آنها که امکان حضور ندارند، تقسیم می‌کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: بنابر تازه ترین پژوهش های تاریخی سابقه هیئت های مذهبی به دوران حاکمیت آل بویه باز می گردد در حالی که بیش از این گفته می شد تشکیل این هیئت ها مربوط به دوران حکومت صفویه در ایران است.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد شبیه خوانی، چهارپایه خوانی و راه اندازی دسته جات عزاداری به مجالس سوگواری در مصائب اهل بیت (ع) در دوران قاجاریه به آئین های عزاداری حسینی اضافه شد. همین روند تاریخی را که ادامه دهیم به تعطیل شدن مجالس روضه و سوگواری در دوران پهلوی می رسیم.

غیر از تکیه دولت که در نوع خود نخستین و جامع ترین حسینیه بزرگ در تاریخ تشیع است، برخی از هیئت های مذهبی هستند که در دوران خفقان پهلوی نیز دست از دامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برنداشتند. در واقع آزادزنان و آزادمردان ایرانی در حالی که رضاشاه پهلوی فکر می کرد با افزایش فشارها می تواند مانع از ابراز ارادت شان به اهل بیت (ع) شود، دل به دریا زدند و پرچم عزای حسینی را در جای جای کشور برافراشتند.

به گزارش شبستان، مجمع محبان امام زمان (عج) با سابقه یک صد ساله درست در زمان حکومت رضاخان تشکیل شد. در این جستار نمی خواهیم بررسی تاریخی درباره این هیئت را ارائه کنیم بلکه قصد ما بیان اقدام جالب و زیبا از سوی این مجمع دینی و فرهنگی است.

جلسات این هیئت، سه شنبه ها و به صورت سیار در منازل اعضای قدیمی تر برگزار می شود و هر جا که جلسه دارند چند بنر در خیابان منتهی به محل آن نصب می شود. متن این بنر عبارت است از:

«السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)

امت حسینی:

همانطور که می دانید هنگام عزاداری و انجام وظیفه من و شما در مجلس امام حسین علیه السلام، عده ای از هموطنان مخلص و ارادتمند مثل پزشکان و پرسنل بیمارستان ها، نیروی نظامی و انتظامی، خلبانان، شهرداری ها، اورژانس، آتش نشانی، شرکت واحد اتوبوسرانی و مترو، تاکسیرانی، عزیزان شرکت های برق، آب، تلفن و گاز شهری، عزیزان راه و ترابری و دیگر هموطنان عزیزمان مشغول خدمت اند و از حضور در مجالس ابا عبدالله(ع) محروم می باشند لذا بدینوسیله ما عزاداران مجمع محبان امام زمان (عج) اجر و ثواب اعطایی اهل بیت (ع) را با این عزیزان تقسیم می نماییم. انشاءالله ذخیره آخرت گردد.

مجمع محبان امام زمان (عج)

ابتکار یک هیئت در عزاداری به نیابت/ ثوابی که با غایبان تقسیم می‎‌شود

اعضای مجمع محبان امام زمان (عج) ثواب حضور خود در مجلس سوگواری حسینی را با کسانی که مشغول کار هستند، تقسیم می کنند. این کار، ابتکاری جالب و در نوع خود بی نظیر است که حس حضور در مجالس حسینی را به همه سرایت می دهد.

توجه به همنوع و هموطن در خون و روح ایرانیان جای دارد که در زمینه یاری رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادثی مانند سیل و زمین لرزه بارها و بارها مشاهده کردیم ولی اقدام اعضای هیئت مجمع محبان امام زمان (عج) در نوع خود بی نظیر است: شریک کردن دیگران در ثواب حضور در مجالس حضرت اباعبدالله الحسین(ع).

بنابر این گزارش، جلسات هیات مجمع محبان امام زمان (عج) در فضایی آکنده از عرض ارادت به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان برگزار می شود و همیشه در انتهای مجلس اعضای این هیئت از شاغلانی که فرصت حضور در جلسات حسینی را ندارند نام می برند، مثل: ماموران جان برکف آتش نشانی، کارکنان مهربان بیمارستان ها و شهرداری ها، کارکنان نیروی انتظامی و ... .

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس