اول مهر و چالش‌های آموزش و پرورش


اول مهر و چالش‌های آموزش و پرورش

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز سال تحصیلی، خبرگزاری و تارنماهای خبری و تحلیلی، نگاهی به چالش‌های موجود در مسیر آموزش و پرورش کشور انداخته و به برخی کمبودها در تحصیل دانش آموزان پرداختند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خبرگزاری ها و تارنماهای خبری- تحلیلی در دو روز منتهی به آغاز سال تحصیلی جدید، به بررسی چالش های موجود در مسیر تحصیل دانش آموزان و برخی پیچیدگی های نظام آموزش و پرورش کشور پرداختند. گرانی لوازم التحریر، تراکم برخی کلاس های درسی و نبود امکانات کافی آموزشی در مناطق محروم کشور از جمله موضوعاتی بود که این رسانه ها به آن توجه نشان دادند. خبرگزاری ها همچنین بر اهمیت محیط شاد و امن در مدارس برای تحصیل دانش آموزان تاکید کردند.

گرانی لوازم التحریر؛ مانعی برابر تحصیل برخی دانش آموزان

گرانی لوزام التحریر و دیگر لوازم مورد نیاز دانش آموزان، یکی از موضوعاتی بود که خبرگزاری ها و تارنماهای خبری داخلی در چند روزهای منتهی به اول مهر و بازگشایی مدارس مورد توجه قرار دادند.

خبرگزاری «ایسنا» درگزارشی با عنوان «مهر به روایت آمار»، نوشت: مهر دوباره به پشت درهای مدارس رسیده و فردا ۱۴.۶ میلیون دانش آموز به استقبالش می‌روند؛ هرچند گرانی لوازم‌التحریر و پوشاک بسیاری از خانواده‌ها را آزار داد و مشکلات آموزشی مناطق محروم همچنان به قوت خود باقیست؛ با وجود همه سختی‌ها، آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس است و روز اول مهر همچنان برای همه ما روز خاطره انگیزی است.

خبرگزاری «مهر» نیز در گزارشی با عنوان «بازگشت سحر به پشت نیمکت های مدرسه»، به بررسی وضعیت منطقه سیستان و بلوچستان و محرومیت هایی که مردم این منطقه از جمله کودکان و دانش آموزانش با آن دست و پنجه نرم می کنند پرداخت.

در بخشی از این گزارش به ترک تحصیل برخی دانش آموزان به دلیل گرانی لوازم التحریر و بهره مند نبودن آنان از امکانات آموزشی اشاره شده و به نقل از والدین یک دانش آموز آمده است: نامش سحر است امسال باید به کلاس دوم ابتدایی برود اما هیچ لوازم التحریری برای خواندن و نوشتن ندارد به همین دلیل مدرسه ثبت نامش نکرده ایم و مجبور به ترک تحصیل شده است.

گزارشگر «مهر» در این گزارش می نویسد: سمت دیگر روستا نیروهای هلال احمر در حال توزیع بسته های مواد غذایی و بهداشتی میان مردم بودند. به دنبال مسئول تیم گشتم تا اینکه معاون هلال احمر قزوین را پیدا کردم؛ به سمتش رفتم و داستان ترک تحصیل سحر را برایش بازگو کردم. کمی بعد به سراغ خانواده دختربچه رفت و قول اعطا بسته های لوازم تحریر و بسته معیشتی را به مادر کودک داد و گفت اطمینان از بازگشت به تحصیل سحر را شخصا پیگیری خواهد کرد. پس از تمام شدن حرف های مسئول هلال احمر با مادر سحر، شادی در چشم های درشت دخترک رنگ گرفت و دلخوشی تیم خبری ما در آن روز، در خوشحالی دختربچه برای بازگشت به مدرسه خلاصه شد. دومین روز از سفر به سیستان و بلوچستان با شادی بازگشت کودکی به پشت میزهای مدرسه به پایان رسید و قطعا این بهترین اتفاق این سفر بود.

کلاس های درس و چالشی به نام شلوغی

تراکم کلاس های درسی در شهرستان ها و برخی مناطق تهران، موضوعی است که مانع آموزش مناسب دانش آموزان می شود.

در همین ارتباط، خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی می نویسد: نگرانی از افزایش تراکم کلاس‌ های درسی و دو یا سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق به علت کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی وجود دارد و امسال نیز شاهد تشکیل کلاس ‌های ۴۰ نفره به بالا بویژه در حاشیه کلانشهرهایی چون تهران خواهیم بود.

به نوشته این خبرگزاری، «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش نیز به تراکم بالای دانش آموزی در کلاس ‌های درس اذعان دارد و در این باره می ‌گوید: عدالت آموزشی باید در مناطق محروم و کم برخوردار هم اتفاق بیفتد چراکه در آن مناطق عدالت آموزشی فرصت‌ ها و دسترسی را با مشکل مواجه کرده است و حتی در برخی مناطق تراکم دانش‌آموزی از حد استاندارد بالاتر است. باوجود آنکه تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد؛ ۶٢ درصد جمعیت دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس‌های بالای ٢۶ نفر تحصیل می‌کنند و ۳۰۲۲ کلاس درس نیز بالای ۴۱ نفر هستند.

«ایسنا» در پایان این گزارش می آورد: راه‌ های نرفته بسیاری پیش روی آموزش و پرورش قرار دارد و وزیر جدید آموزش و پرورش باید تلاش کند در عمر باقی مانده دولت دوازدهم ضمن حرکت در ریل سندتحول بنیادین، اصلاحاتی در سیستم آموزش و پرورشی کشور رقم بزند. مدت زمان باقی مانده، زیاد نیست اما برای برخی گام‌های اساسی می‌تواند کافی و مناسب باشد. روشن است که وعده‌های پرتکرار دست نیافتنی به جامعه فرهنگیان در این مسیر از آفات مدیریتی است که می‌تواند این قطار را از مسیرش منحرف کند.

اهمیت وجود شادی در مدارس

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر لزوم شاد بودن محیط های آموزشی و کلاس های درسی، موضوعی است که در بسیاری از خبرگزاری ها برجسته شد.

خبرگزاری «ایرنا» در عنوانی خبری، بخشی از سخنان «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهمیت وجود محیط شاد در مدارس را برجسته کرد و به نقل از وی نوشت: «محیط یادگیری دانش آموزان باید سرشار از شور و شوق باشد»

به نوشته «ایرنا» به نقل از حاجی میرزایی، باید محیط یادگیری دانش‌آموزان سرشار از شور و شوق باشد و فرزندان ایران برای آمدن به مدرسه منتظر باشند. امید است روزهای خوشی در انتظار این فرزندان باشد چون آینده کشور به دست این افراد است.

هرچقدر برای تربیت این نسل تلاش شود سرمایه گذاری بهتر انجام می‌گیرد. معلمان ابتدایی با رفتار به دانش آموزان درس می دهند و باید محیط یادگیری سرشار از شوق باشد و افراد برای آمدن به مدرسه منتظر باشند تا یادگیری هم سرشار از شوق باشد.

«فضای مدرسه باید شبیه خانه باشد» هم بخشی از سخنان وزیر آموزش و پرورش است که در یک عنوان خبری در خبرگزاری «ایلنا» برجسته شد. در ادامه به نقل از حاجی میرزایی در ارتباط با اهمیت فضای شاداب مدارس آمده است: دانش آموزان روان پاک و ذهن خالی از آلودگی دارند. آنها بیش از کلام ما از رفتار ما می آموزند. باید روی شاد بودن و مناسب بودن مدرسه تاکید کرد. باید فضای مدرسه سرشار از شوق باشد و این بدست نخواهد آمد مگر اینکه مدرسه شاد باشد و آموزش همراه با داستان و هنر و بازی باشد.

در همین زمینه، خبرگزاری «فارس» هم در عنوان یک خبر به نقل از وزیر آموزش و پرورش نوشت: «محیط یادگیری باید شاد توأم با داستان و بازی و هنر باشد.»

بازتاب بیانیه «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی» در آستانه سال تحصیلی

تارنمای خبری- تحلیلی «عصر ایران» در مطلبی با عنوان «مجمع فرهنگیان: آموزش و پرورش لابی قدرتمندی در حاکمیت ندارد»، به بیانیه ای که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از سوی «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی» منتشر و در آن به برخی کاستی های نظام آموزش و پرورش پرداخته شده، اشاره کرد و در مقدمه آورد: اگرچه نیروهایی زیادی از درون آموزش و پرورش به لایه های مختلف نظام سیاسی وارد شده اند ولی هنوز آموزش و پرورش لابی قدرمندی در حاکمیت ندارد.

در بخشی از بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که در عصر ایران منتشر شده، آمده است: آموزش و پرورش زیربنایی ترین نهاد کشور است که هزینه کردن در آن به منزله سرمایه گذاری برای وضعیت حال و آینده کشور است. نظام و دولت باید نگاه خود را به نهاد آموزش و پرورش متحول سازند. در حال حاضر کمتر ناظر واقع‌بینی می تواند این واقعیت تلخ را نادیده بگیرد که آموزش و پرورش در زمره اولویت های مهم دولت ها نبوده است. در ابتدای دولت یازدهم، راهبرددولت این بود که از طریق تنظیم مناسبات خارجی و رفع تحریم ها می توان مشکلات کشور را حل کرد. لذا با عطف توجه گسترده به مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی، نگاه دولت به برخی از مسائل مهم داخلی نظیر آموزش و پرورش از اولویت اصلی خارج گردید و یا حتی باکم توجهی روبرو شد. امروز در حالی که در دو سال پایانی دولت قرار گرفته ایم علیرغم تمامی فشارها و محدودیت هایی که داریم جامعه گسترده فرهنگیان انتظار دارد که آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد. در اولویت بودن، فقط افزایش حقوق فرهنگیان نیست بلکه دولت باید نشان دهد که تمرکز بیشتری روی آموزش و پرورش دارد و این موضوع برایش اولویت دارد.

آیا پای شیر به مدارس باز می شود؟

به دنبال بحث ها پیرامون ارایه شیر به دانش آموزان در مدارس، تارنمای خبری- تحلیلی «خبرآنلاین» در گزارشی با عنوان «شیر امسال به مدارس می ‌رسد؟»، نوشت: شیر مدرسه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم در مبحث سلامت و آموزش هر ساله توسط سازمان‌های جهانی بهداشت و تغذیه مورد تاکید قرار می‌گیرد و بر همین اساس اکثر کشورهای جهان به اجرای این امر مبادرت می ‌ورزند. ایران نیز یکی از کشورهای پیشگام در این مقوله محسوب میشود به قسمی که اولین کارخانه تولید شیر پاستوریزه در کشور به همین منظور در اواخر دهه چهل شمسی احداث شد .

سپس آمده است: در سال‌های اخیر نظر به مشکلات مترتب کشور و شرایط تحریمی ایجاد شده برای دولت ،شیر مدرسه که یکی از ملزومات سلامتی در کشور محسوب شده و به نحوی می‌توان گفت یارانه هدفمند به منظور سلامت دانش‌آموزان است مورد غفلت قرار می‌گیرد و هر سال با آمدن مهرماه این سوال بین مردم ، فعالین بخش سلامت و دانش آموزان پیش می‌آید که آیا شیر مدرسه توزیع خواهد شد؟ آخرین باری که شیر در بین دانش‌آموزان ایران توزیع شد و دولت این امر مهم را اجرا کرد سال ۹۴ است و حال پس از دو سال توقف آیا می‌توان انتظار داشت بار دیگر شیر؛ این ماده مهم در سلامت و تغذیه به دست محصلان ایرانی برسد؟

در ادامه می خوانیم: دولت که همواره منادی سلامت و بهداشت و تغذیه سالم برای شهروند بوده است به نظر می رسد باید بار دیگر این مهم را در دستور کار قرار داده تا آینده‌ای سالمتر را برای فرزندان این مرز و بوم رقم زند زیرا با توجه به کم بودن سرانه مصرف شیر در ایران ، متولیان بهداشت کشور همواره هشدارهایی مبنی بر در کمین بودن امراض مختلف همچون پوکی استخوان، مشکلات گوارشی،کوتاهی قد و .. را برای نسل آینده عنوان می‌کنند و به نظر می‌رسد می‌توان با حمایت دولت و انجام این مهم که جز برنامه‌های دولت و مجلس و البته برنامه‌های توسعه‌ای است از ایجاد هزینه بزرگتری در آینده برای درمان پیشگیری کرد.

لزوم توجه به امنیت دانش آموزان

تارنمای خبری «بولتن نیوز»، در آستانه بازگشایی مدارس از پاکسازی حاشیه ۱۵ مدرسه دخترانه و ۳ پارک از موادفروشها خبر داد و به نقل از سردار «کیوان ظهیری» رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، گفت: اطراف سه پارک و ۱۵ مدرسه دخترانه برای حضور دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید پاک‌ سازی شده است.

بر اساس این خبر، اجرای طرح پاک‌ سازی مناطق شمیران‌ نو و خاک ‌سفید از دست‌ فروشان و بساط ‌گستران با همکاری شهرداری منطقه چهار تهران صورت گرفته و این طرح در پاسخ به درخواست های اهالی محل انجام شده و رضایت‌ مندی شهروندان را به همراه داشته است.

رییس پلیس پیشگیری تهران، همچنین از برخورد پلیس با افرادی خبر داده که در حوالی مدارس پرسه‌ زنی، ایجاد مزاحمت و توزیع موادمخدر می‌ کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!