گلایه از کاهش چاپ کتاب‌های داستانی دفاع مقدس/ بی‌مهری‌ متولیان فرهنگی به داستان‌نویسان جنگ


گلایه از کاهش چاپ کتاب‌های داستانی دفاع مقدس/ بی‌مهری‌ متولیان فرهنگی به داستان‌نویسان جنگ

علی براتی ضمن گلایه از کاهش شدید فیلم، کتب و آثار فاخر هنری دفاع مقدسی و بی‌مهری به این عرصه تصریح کرد: متأسفانه آمار چاپ کتب داستانی دفاع مقدس در سال گذشته به صفر میل می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی براتی گجوان، نویسنده و گرافیست حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون ضرورت ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد: همه مسئولان در حوزه فرهنگ دفاع مقدس و ضرورت گسترش آن دانستنی‌های مطلوبی دارند که باید آنها را اجرا کنند.

وی افزود: با وجود دو گفتمان رایج در این حوزه برخی بر این باور هستند که باید مسائل و حماسه های دفاع مقدس را عریان برای نسل جوان بیان کرد تا مخاطب، خود به این باور برسد که چه رشادت‌هایی صورت گرفته و این فضیلت‌ها را به عنوان عامل پیروزی در بسیاری عملیات ها در نظر داشته باشند.

دبیر نشست های ادبی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: اگر در بیان فضیلت‌های دفاع مقدس به این گفتمان‌ها و توازن آنها توجه کنیم، جذابیت‌های زیادی برای مخاطب نسل جوان ایجاد خواهد کرد تا این موضوعات را پیگیر شوند.

جوان باید نسبت به مطالعه در حوزه دفاع مقدس علاقه‌مند شوند

وی ضمن اشاره به ضرورت بیان روایات فرماندهان شهید و خط شکن افزود: نسل جوان باید نسبت به مطالعه در حوزه دفاع مقدس و تمام ابعاد آن علاقه‌مند شوند.

براتی با بیان اینکه بایستی در کتب منتشر شده در این حوزه تنوعی برای نسل جوان ایجاد شود تصریح کرد: ابعاد مختلف فرهنگ دفاع مقدس نباید مغفول بماند.

وی افزود: روحیه زندگی در دفاع مقدس باید در تولیدات این حوزه نیز نمایان باشد تا مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

نویسنده و گرافیست دفاع مقدس خاطرنشان کرد: رزمندگان و شهدا در جنگ تحمیلی می توانستند مانند تمامی افراد دیگر اشتباه و غفلت کند، اما نکردند و مسیر صحیح را انتخاب کردند.

باید از حذف نام شهدا از تابلوهای شهری جلوگیری شود

وی پیرامون اقدام حذف نام شهدا در برخی معابر و خیابان های کشور افزود: حذف نام شهدا از تابلوهای شهری توسط مدیران مربوطه حتی اگر برنامه‌ریزی شده هم نبوده باشد، باید با تذکر از تکرار آن جلوگیری شود.

دبیر نشست های ادبی شمس و نگاه سوم مشهد گفت: الگوی بین‌المللی دفاع مقدس در کشورهای مختلف ساخته شده و امروز محور مقاومت بر اساس دفاع مقدس و رشادت ها و شجاعت‌های این عرصه شکل گرفته است؛ مانند سربندهای دفاع مقدس در کشورهای لبنان، یمن و حوزه مقاومت مشاهده می‌شود لذا موفق به ترویج این فرهنگ در خارج از ایران اسلامی نیز شده‌ایم.

وی افزود: گوهرهایی در ژرفای دفاع مقدس وجود دارد که از آن می توان به تغییر نسل ناآشنای با دین و دفاع مقدس یاد کرد و شخصیت‌هایی که به صورت اساسی و بنیادین تغییر یافته اند در این عرصه بسیار وجود دارند، لذا اگر این درون‌مایه را بتوانیم به نسل جوان منتقل کنیم موفقیت ما در ترویج این فرهنگ بیشتر خواهد بود.

الگوی بین‌المللی دفاع مقدس در کشورهای مختلف ساخته شده است

براتی با اشاره به اینکه محور مقاومت از دفاع مقدس به صورت گسترده الگوبرداری می کند اظهار کرد: باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس نیز کتب مرتبط با زندگی‌نامه شهدا از زبان همسران شهدا برای جهانیان ترجمه شود.

وی افزود: با شعارزدگی در این عرصه نمی‌توانیم پیش برویم چراکه نیازمند حرکت های عمیق‌تر در راستای هنر و ادبیات دفاع مقدس هستیم.

نویسنده و گرافیست دفاع مقدس ضمن گلایه از کاهش شدید فیلم، کتب و آثار فاخر هنری دفاع مقدسی و بی مهری به این عرصه تصریح کرد: متأسفانه آمار چاپ کتب داستانی دفاع مقدس در سال گذشته به صفر میل می‌کند.

زندگی رزمندگان در دفاع مقدس در آثار هنری جلوه کمی داشته است

وی با بیان اینکه همه برنامه های مربوط به دفاع مقدس نباید محدود به همین یک هفته شود افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ دفاع مقدس باید به سمت داستان‌نویسی و داستان کوتاه حرکت کند تا تولیدات در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

دبیر نشست های ادبی کتابخانه آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: طی هشت سال دفاع مقدس رزمندگان زندگی داشتند اما این روش زندگی در آثار هنری و سینمایی کمتر جلوه داشته است و متأسفانه برنامه‌های شاخص تلویزیونی در عرصه هنر و کتاب با موضوعات دفاع مقدس ورود نداشته است.

وی افزود: علی‌رغم پیشنهادات متنوع، اهل قلم در حوزه دفاع مقدس به سختی پای کار ایستاده‌اند اما بی مهری‌های متولیان امر فرهنگی به داستان‌نویسان جنگ، روز به روز آنها را ناامید می کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403