قرابت فرهنگی ایران و پاکستان عمر زیادی دارد


قرابت فرهنگی ایران و پاکستان عمر زیادی دارد

وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لاهور پاکستان گفت: قرابت و اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان از عمر زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از رادیو، «علی اکبر رضایی فرد» در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» رادیو اقتصاد افزود: خانه فرهنگ لاهور بصورت رسمی در سال ۱۳۳۵ شمسی تاسیس شده که خود شاهدی صادق بر این مدعاست.



وی همچنین اظهارداشت: پاکستان تفاوت هایی با خیلی از کشورهای دنیا دارد ویکرنگی خاصی دربین مردمان این کشور دیده می شود.



وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لاهور پاکستان گفت: همانند ایران که مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکز ی از نظر اقلیمی و فرهنگی با هم فرق می کند ولی تشابهاتی دارد کشور پاکستان نیز همین گونه است.



وی در ادامه با بیان اینکه ایالات پنجاب پاکستان دارای ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت است، افزود: این ایالات با هند هم مرز است.



رضایی فرد اظهارداشت: شهر لاهور مرکز ایالات پنجاب است که ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد.



وی به رادیو اقتصاد گفت: لاهور علمی ترین و فرهنگی ترین شهر پاکستان است.



وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لاهور پاکستان افزود: شاید برخی ها فکر کنند که ایران و پاکستان نسبت به هم شناخت زیادی دارند به خصوص شرق پاکستان ولی این طور نیست.



وی اظهارداشت: پاکستانی ها خیلی شناختی از ایران ندارند و ایرانی ها هم نسبت به پاکستان شناخت زیادی ندارند از اینرو ضرورت دارد برای این موضوع فکر اساسی شود.



رضایی فرد گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم برای شناخت حوزه اقتصاد فرهنگی یا فرهنگ اقتصادی شناخت نسبت به دو طرف است.



وی به رادیو اقتصاد افزود: خط رسمی اردوی پاکستان نستعلیق است که خط نستعلیق ایران الگو گرفته شده از این خط است.



وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لاهور پاکستان اظهارداشت: گفته می شود ۶۰ درصد واژگان زبان اردو فارسی است.



وی گفت: مردم ایران اعتقادات بهم پیوسته دینی با مردم پاکستان بویژه در بحث شخصیت والای امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، بی بی شهربانو (س) در تهران و همینطور علاقه مندی به انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، مقام معظم رهبری، حکمای بزرگ و قدیمی ایرانی مثل سعدی، مولوی، فردوسی، شاهنامه، علامه اقبال لاهوری و غیره دارند.



رضایی فرد افزود: خیلی از محصولاتی که آستان قدس رضوی تولید می کند مثل نان رضوی (برند فرهنگی) به دلیل عقبه و علاقه مندی در پاکستان خریدار دارد.



وی اظهارداشت: علاقه مندی زیادی به فیلم های سینمایی ایرانی در پاکستان وجود دارد منتها می طلبد در راستای ذائقه سازی و جذب مخاطب در این زمینه تلاش بیشتری شود.



وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در لاهور پاکستان گفت: امکان فروش آثار هنری مثل نقاشی، خطاطی، صنایع دستی و غیره در این کشور وجود دارد.



وی افزود: عرضه دمنوش های ایرانی که ریشه در طب ایرانی – اسلامی دارد به عنوان یک آیتم فرهنگی و همینطور غذاهای ایرانی در پاکستان قابل فروش است منتها باید روی ذائقه ها بیشتر کار کرد.



رضایی فرد در ادامه یادآورشد: گردشگری از دیگر مولفه های بسیار مهم است که در کنار سایر موضوعات می تواند زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی و اقتصاد فرهنگی در بین دو کشور ایران و پاکستان باشد.



برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی فرزانه صادقیان از شنبه تا پنجشنبه هر شب ساعت ۲۲ به مدت ۵۵ دقیقه با هدف حمایت از کارآفرینی در عرصه فرهنگ و هنر به منظور تحقق بخشی در سیاست های اقتصاد مقاومتی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا