علم های چهارگانه ماسوله مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت


علم های چهارگانه ماسوله مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت

رشت – ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: علم های چهارگانه ماسوله در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت.

شهرود امیر انتخابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : مراسم تاریخی مذهبی علم‌بندی در ماسوله، قریب هشت قرن قدمت دارد و همزمان با شب هفتم ماه محرم با حضور بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برگزار می شود؛محلات اصلی چهارگانه ماسوله هر کدام یک علم دارند که شکلی عمودی دارند تا متناسب با ساختار معماری خاصی که ماسوله دارد بتوان آن را به راحتی در کوچه های باریک و تو در توی ماسوله حرکت دارد. (علم ها در سراسر سال تا روز هفتم محرم، در مساجد محله ها نگهداری می شوند. )

وی اظهار داشت: بومیان ماسوله که‌ در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور سکونت دارند برای این مراسم تاریخی مذهبی خود را به ماسوله می‌رسانند؛ در این شب در اکثر خانه‌های ماسوله برای دادن نذری امام حسین(ع) باز است و ماسوله‌ای‌ها از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) با چای دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه‌های محلی مثل اگردک پذیرایی و زیر پای عزادارن گوسفند نذری قربانی می‌کنند.
امیر انتخابی ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم علم بندی ماسوله در ماه محرم از عهد صفویان آغاز و تا کنون نیز استمرار داشته علاوه بر جنبه های اجتماعی جنبه فردی مهمی در زندگی اهالی ماسوله داشته است، از این رو ثبت علم های محلات کشه سر ، اسدمحله ، مسجدبر ، خانه بر می تواند اهمیت این میراث معنوی را دوچندان سازد.
وی در انتها افزود: از این میان علم کشه سر با قدمت صفوی و دارای جنس ورشو و نقره سرآمد علم های دیگر بوده است؛ تکنیک ساخت علم ها از اصولی یکسان پیروی کرده و ساختاری شبیه به هم دارند.
شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

محرم در ماسوله از غروب ۲۹ ذی الحجه با مراسم سنج زنی آغاز می شود و نخستین صدای سنج حوالی ساخت پنج عصر از کوچه های مسجد بر شروع می شود و پس از آن صدای سنج های محلات خانه بر، کشته سر و اسد محله نیز آغاز می شود و طنین شان در هم می آمیزد و بدین ترتیب آغاز ماه محرم رسما اعلام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: ۱۱ آئین عاشورایی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ علم بندی ماسوله ، تشت گذاری در اسالم و آستارا ،چهل منبر و کرب زنی لاهیجان ، تعزیه دیلمان و ضیابر و...همه و همه میراث به جامانده از نیاکانی است که عشق به امام حسین(ع) در دل داشته و این عشق را به نسل های بعد از خود منتقل می کنند.

تعداد ۵۵ اثر معنوی استان در فهرست میراث ناملموس کشور جای گرفته که از مهمترین این آثار می توان به علم واچینی، گاهشماری گیلان، تیرماسیزده، نوروزبل و موسیقی سنتی گیلان اشاره کرد.
میراث فرهنگی ناملموس، به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که شامل گذشت زمان شده و از نسل‌های پیشین به یادگار مانده‌اند.
بیش از یک هزار و ۸۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۱۸۸۱ /6030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در