دود آتش جنگلهای اندونزی به فیلیپین رسید


دود آتش جنگلهای اندونزی به فیلیپین رسید

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند هوای آلوده ناشی از دود سیاهرنگ و غلیظ آتش سوزی گسترده در جنگل های اندونزی که در دوماه گذشته همچنان شعله ور بوده پس از ورود به آسمان شهرهای مالزی و سنگاپور در روزهای اخیر به حریم فضایی مرکز و جنوب فیلیپین وارد شده است.

شبکه خبری راپلر فیلیپین روز یکشنبه گزارش داد: پوشش جنگلی در جزیره سوماترا و جزیره بورنئو اندونزی تقریبا از دو ماه پیش تاکنون همچنان درحال سوختن است و دود غلیظ شعله های آتش در این منطقه نه تنها تنفس مردم در۶ ایالت اندونزی و تعدادی از شهرها در مالزی و سنگاپور و در روزهای اخیر فیلیپین را تنگ کرده بلکه زیست بوم این منطقه از جنوب شرق آسیا را به شدت دچار تخریب و نابودی کرده است.

دود آتش جنگلهای اندونزی به فیلیپین رسید

طبق این گزارش بادهای موسمی ناشی از فصل مونسون سبب گسترش پراکندگی دود غلیظ سیاهرنگ حاصل از این آتش سوزی های جنگلی اندونزی در آسمان جنوب شرق آسیا شده است.

شورای مدیریت محیط زیست فیلیپین با انتشار گزارشی از مردم جنوب این کشور خواست تا به هشدارها در موردعدم خروج از خانه و یا استفاده ازماسک های محافظ به ویژه در ساعات اوج آلودگی هوا توجه کنند. میزان آلاینده های هوا در برخی شهرها در مرکز و جنوب فیلیپین به دلیل استقرار این توده هوای سیاه از حد مجاز فراتر رفته است.

توده هوای سیاه رنگ و آلوده که بسیاری از شهرهای مالزی و سنگاپور را نیز درگیر کرده تاکنون سبب شده که دهها مراکز آموزشی را به تعطیلی بکشاند.

مالزی از اندونزی خواسته است تا مرزهای خود را برای دریافت کمک از همسایگان یا دیگر کشورها برای اطفای هرچه سریعتر این آتش ها بگشاید.

برخی رسانه های اندونزی نیز گزارش دادند که آلودگی هوا و عدم دید کافی سبب شده تا دهها پرواز درفرودگاههای مناطق درگیر دراین کشور تعلیق شده و یا با تاخیر روبه رو شوند که این موضوع صدها نفر از مسافران به ویژه گردشگران خارجی را در فرودگاهها با سردرگمی روبه رو کرده است.

علاوه براین گزارش های رسیده از فرودگاه شهر ایپو مالزی هم حاکی از تعلیق تعدادی از پروازها بوده است.

رئیس جمهوری اندونزی درهفته گذشته دستور داد تا امکانات و نیروهای بیشتری به این منطقه برای اطفای شعله های حریقی که سبب شده دود غلیظ آن شهرهای مرزی در مالزی و سنگاپور را نیز به به حالت نیمه تعطیل در آورد، فرستاده شوند.

رسانه های جنوب شرق آسیا در روزهای پایانی هفته گذشته با اشاره به اینکه برخی مناطق جنگلی اندونزی در دو ماه اخیر درحال سوختن بوده، گزارش دادند: جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی که به "پلاباوان درایالت رایائو" یکی از مناطق درگیر آتش سوزی سفر کرده از نزدیک مشکلات را از جمله دود غلیظ و سیاهی که کل منطقه مرزی سه کشور را دربرگرفته مورد بررسی قرارداده است.

طبق گزارش های رسانه ای، درحال حاضر بیش از ۲۹ هزار نفر آتش نشان و نیروی نظامی سرگرم اطفای حریق در مناطق جنگلی اندونزی هستند و این حریق ۳۲۸ هزار هکتار جنگل در اندونزی را در شعله های آتش فرو برده است. در پی این حادثه در جزیره بورنئو حدود ۴۰۰ مدرسه به دلیل دود غلیظ ناشی از حریق تعطیل شدند.

"ددی پراستیو" سخنگوی پلیس اندونزی پیشتر به رسانه های این کشور گفت که تاکنون حدود ۲۰۰ نفر به اتهام دست داشتن در بروز آتش سوزی جنگلی در اندونزی بازداشت شده اند. علاوه براین تحقیقات در مورد آتش سوزی که هنوز هم در ۶ ایالت این کشور به پیش می رود، ادامه دارد. جمعیت این ایالت ها بیش از ۲۳۰ میلیون نفر برآورد شده است.

به گفته وی بر اساس قوانین محافظت از جنگل ها دراین کشور، برای متهمان دستگیر شده حکم ۱۰ سال زندان از دادگاه درخواست خواهد شد.

حریق جنگلی کنونی بدترین حادثه پس از آتش سوزی ۲۰۱۵ اندونزی شناخته شده است. در آتش سوزی چهار سال گذشته ۲.۶ میلیون هکتار جنگل و مزرعه دراین کشور جنوب شرق آسیا سوخت و دود ناشی از آن تا ماهها در سراسر اندونزی، سنگاپور، جنوب تایلند و مالزی آلودگی هوای گسترده ای را دامن زد. برآورد بانک جهانی حاکی است که این آتش سوزی برای اندونزی ۱۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.

سازمان هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) در روزهای اخیر تصاویر ماهواره ای از جبهه دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در جنگل های منطقه کلیمانتان اندونزی منتشر کرد و یکی از کارشناسان این سازمان هشدار داد که شدت بحران حریق کنونی از نمودارهای مرتبط با آتش سوزی ۲۰۱۵ این کشور فراتر رفته است.

دود آتش جنگلهای اندونزی به فیلیپین رسید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی