بدرقه نقاش ایرانی به سمت خانه ابدی/ هنرمندی که نقاشی نوگرای ایران را ارتقا داد


پیکر مرحوم مسعود عربشاهی از مقابل موزه هنر‌های معاصر تهران تشییع شد.

بدرقه نقاش ایرانی به سمت خانه ابدی/ هنرمندی که نقاشی نوگرای ایران را ارتقا دادبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پیکر نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی استاد مسعود عربشاهی با حضور خانواده این مرحوم، هنرمندان مطرح از جمله آیدین آغداشلو، عباس مشهدی زاده، غلامحسین و غلامرضا نامی، هادی مظفری مدیرکل تجسمی، امیر راد مدیر انجمن نقاشان و اهالی رسانه از مقابل موزه هنر‌های معاصر تهران تشییع شد.

در ابتدای این مراسم احسان آقایی مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران، ضمن تسلیت به خانواده استاد عربشاهی و جامعه تجسمی گفت: اگر بخواهیم تاثیر هنر و هنرمندی را در اجتماع بررسی کنیم، به این نتیجه می رسیم که قطعاً هنرمان بدون آقای عربشاهی نقص داشت و او نقش موثری در هنر مدرن ایران داشته است.

در ادامه غلامحسین نامی از هنرمندان کشورمان اظهار کرد: نمی دانم در این مراسم چه باید بگویم. تنها حرفی که برای گفتن دارم این است که استاد عربشاهی یکی از موثرترین نقاشان در جنبش نوگرایی هنر‌های معاصر ما بود.

وی افزود: مسعود عربشاهی که سابقه هنرش از دانشکده هنر‌های تزئینی آغاز و همان جا با فرم‌های ایرانی آشنا شد، تا روز مرگش اتفاقاتی با دستش رقم خورده و آثاری خلق کرده که در نقاشی نوگرای ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

این نقاش پیشکسوت با بیان اینکه به دلیل ضعف نقد و تحلیل‌های تخصصی بسیاری از خلاقیت‌های هنری پنهان مانده است، گفت: حال که مسعود عربشاهی را از دست داده ایم، امیدوارم آثار این مرحوم توسط منتقدان ماهر نقد شود تا بیشتر و بیشتر آنچه که از عربشاهی باقی مانده نمایان شود. امیدوارم جایگاه عربشاهی در هنر معاصر ایران همانطور که بوده حفظ شود.

امیر راد مدیر انجمن نقاشان ایران هم گفت: آسمان هنری ایران تاکنون ستاره‌های پرفروغی داشته و استاد عربشاهی هم یکی از آن‌ها بوده است. امروز که اینجا هستیم باید بدانیم، برخلاف خیلی‌ها که مرگ را فقدان می‌دانند، هنرمندان این طور نیستند. آن‌ها خالق آثار هستند و این آثار در طول زمان جامعه را متأثر می‌کند.

وی افزود: هنرمند پویا و فعال است و حتما ستاره‌ای همچون مسعود عربشاهی در آسمان هنر ایران جاودانه خواهد بود.

آیدین آغداشلو هم که یکی از مهمان‌های ویژه مراسم بود، درباره مرحوم عربشاهی گفت: فکر می‌کنم زندگی شکلی دارد؛ طبل بزرگی وسط میدان است که خلایق دور آن جمع شده‌اند. هر کسی اجازه دارد یک ضربه به آن بزند و برود. صدای هر ضرب برمی‌خیزد و صدا و طنین هر کسی با هم فرق دارد.

وی افزود: طنین یکی گذراست، اما برای برخی هم در یاد‌ها می‌ماند. من نسبت و جایگاه آدم‌ها را در طول طنین این طبل محاسبه می‌کنم. صدای طنین مسعود عربشاهی سال‌ها و سال‌ها خواهد ماند.

در ادامه پس از تشکر رامین عربشاهی پسر مرحوم مسعود عربشاهی از هنرمندان جهت حضور در مراسم، نماز میت برگزار و پیکر استاد عربشاهی برای تدفین به شهر قم منتقل شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق