درستی باطن، اخلاق و افکار را باید در مراجعه به قرآن و روایات جستجو کرد


درستی باطن، اخلاق و افکار را باید در مراجعه به قرآن و روایات جستجو کرد

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه مراجعه به رساله مراجع برای شناخت درستی احکام و اعمال عبادی است، گفت: رساله به باطن، اخلاق، افکار، روابط خانوادگی و اجتماعی ما کار ندارد درستی این موارد را باید در مراجعه به قرآن و روایات ائمه(ع) جستجو کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» به مناسبت ایام محرم حسینی در هیات بیت‌الزهراء(س) تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر کسی بخواهد خود را بشناسد که آیا انسان ارزشمند و قابل قبولی در پیشگاه الهی پیامبران و ائمه معصومین(ع) است یا نه؟، دو معیار ارزیابی وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه افزود: از این دو، یک معیار و ترازو قرآن کریم و ترازوی دیگر روایات مهم اهل‌بیت(ع) است که در باارزش‌ترین کتاب‌ها آمده، به ویژه کتاب‌هایی که در عصر غیبت صغری نوشته شده است همچون کتب شخی کلینی، شیخ طوسی و شیخ صدوق که مورد امضای علمای بزرگ جهان اسلام از نظر علمی و حدیث‌شناسی چهره‌های کم‌نظیری هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان با بیان اینکه برای شناخت سعادت یا شقاوت خود باید به قرآن و روایات مراجعه کرده و در این دو آینه الهی خود را دید، تصریح کرد: امروز برای ما رجوع به این دو منبع کار آسانی است، برای قرآن مجید ترجمه‌های استواری نوشته شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مراجعه به رساله مراجع تقلید برای شناخت درستی احکام اعمال عبادی است، اظهار کرد: رساله به باطن، اخلاق، افکار، روابط خانوادگی و اجتماعی ما کاری ندارد درستی یا نادرستی این موارد را باید در مراجعه به قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) جستجو کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن در سوره مبارکه فاطر کل بشریت را به دو دسته تقسیم کرده است، گفت: این آیه معیاری قوی است که جایگاه نزدیکی یا دوری انسان از رحمت الهی را نشان می‌دهد اگر انسان نتواند خود را با قرآن و روایات بشناسد باید به کسانی که این حقایق را شناخته اند، مراجعه کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان با بیان اینکه داوری خداوند عالمانه و حکیمانه است که هیچ عاقلی و عالمی نمی‌تواند آن را رد کند زیرا فطرت انسان در برابر آن تسلیم است، تاکید کرد: قرآن مجید کل انسان‌های عالم را از ابتدای خلقت تا آخر به دو دسته تقسیم کرده است که یا دچار شقاوت و بدبختی یا به سوی سعادت در حال حرکت هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کس در مقابل زشتی کار خود ایستادگی کند باطن او به گمان بی پشتوانه تکیه کرده است، ابراز کرد: فطرت جن و انس خوبی و بدی را به درستی می‌شناسد، چنان که حضرت ابراهیم(ع) در باطن خود یقین داشتند که حق با بت‌ها نیست.

وی با بیان اینکه وقتی دل گواهی بر درستی یا نادرستی بدهد انسان باید در مقابل پروردگار عالم که دانای ازلی و ابدی است تسلیم باشد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع)‌ می فرمایند: نباید با عقلی که شاید دچار اشتباه شود در برابر خدا ایستاد هر کس مقابل خدا ایستادگی کند، خودزنی کرده است.

حجت‌الاسلام انصاریان با بیان اینکه همه می‌دانند که کور با بینا یکی نیست، خاطرنشان کرد: انسان‌های پاک با ناپاک، روشنایی با تاریکی، زنده با مرده یکی نیستند، اگر انسان به بیانات ائمه معصومین(ع) و قرآن گوش دهد زنده و در غیراین صورت مرده است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟