«مسافران وطن» رونمایی شد/ انتشار خاطرات حق اسرای ماست که باید ادا شود


«مسافران وطن» رونمایی شد/ انتشار خاطرات حق اسرای ماست که باید ادا شود

کتاب «مسافران وطن» نوشته سعید علامیان شامل خاطرات دفاع مقدسی آزادگان شرکت خطوط لوله و مخابرت نفت ایران، رونمایی شد.

«مسافران وطن» رونمایی شد/ انتشار خاطرات حق اسرای ماست که باید ادا شودبه گزارش فانوس، کتاب «مسافران وطن» نوشته سعید علامیان شامل خاطرات دفاع مقدسی آزادگان شرکت خطوط لوله و مخابرت نفت ایران، با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمدی مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت، عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و جمعی از اهالی ادب و فرهنگ و نیز آزادگان دوران دفاع مقدس رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم محمدی، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت که در تالار غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد‏، ضمن خوشامدگویی به حاضرین در سخنانی کوتاه گفت: ما در دوران جنگ تحمیلی ۳۲ بار با بمباران موثر دشمن مواجه بوده‌ایم که در این بین نیز ۲۸ شهید،‏ ۵۱ اسیر و بالغ بر ۲۰۰ اسیر و نیز به همین تعداد جانباز تحویل داده‌ایم. به واقع بودن در کنار این مجموعه برای من نیز مایه افتخاری است.

* حق مطلب را درباره آزادگان ادا کنید
همچنین خالقی‏ ، مشاور وزیر نفت در سخنانی بیان کرد: واژه «آزاده» که بر اسیران ما نام نهاده شده‏ هم بجاست و هم مناسب. اسرای ما در زندان های عراق اوضاع عجیبی داشتند چرا که رژیم بعث عراق اینقدر مستبد بودند که فکر می‌کردند نظام تازه پاگرفته ما را سریع ازبین خواهند برد.

وی افزود: برای همین نیازی هم نمی‌دیدند که قوانین بین المللی را در مورد اسرای ما رعایت کنند. پس ابایی از شهید کردن اسرای ما نداشتند. با این حال اسرای ما ضعفی در دوران اسارت نشان نمی‌دادند. دشمن تصور می‌کرد که می تواند بچه‌های ما را به اقدام و شعار علیه نظام و انقلاب اسلامی وادا کند درحالیکه تلاششان بی فایده بود.

خالقی تاکید کرد: آزادگان ما مثل شهدا و جانبازان ما مظلوم بودند. در زندان‌های بعث کسی خبر از سرنوشت و فردای خود نداشت ولی با مقاومت جلوی شرایط بعث می‌ایستادند و بطور عجیبی استفامت می‌کردند. اینها همان قشری بودند که با آمدنشان، مردم را با شور مواجه کردند.

وی با این حال اعتقاد داشت: هرچند امروز همه قهرمانی‌های این اسرا را می ستایند اما کسی خصوصا از خود ما بطور رضایت بخشی به تحلیل فلسفه این مقاومت ننشسته است. در غرب تا توانسته‌اند درباره جنگ و تبعاتش نوشته و ساخته‌اند‏، اما جای اینها در حوزه فرهنگ و هنر ما خالی است. حق اسرای ماست که ادا شود.

* حیف است که این خاطرات در سینه رزمندگان باقی بماند
سالمی، مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله شرکت نفت ایران نیز در این مراسم گفت: اولین کار ما کتاب شهدا بود که د رسال ۹۴ شروع شد و طی آن خاطرات ۲۸ تن ا زشهدای شرکت نفت جمع آوری و در قالب کتابی به زیر چاپ رفت. کتب دیگری نیز در دست انجام داریم از جمله جانبازان شرکت نفت که باید هرچه زودتر این خاطران را جمع کرد تا نسل جوان بتواند با سرگذشت این نسل آشنا شود.

وی افزود: حیف است که این خاطرات در سینه رزمندگان ما باقی بماند و کسی از آن بهره مند نشود. بنابراین تلاش داریم تا حداقل نسبت ثبت خاطرات موجود درباره شهدا، جانبازان و اسرای حوزه نفت همتی مضاعف به خرج بدهیم که مثالش نیز همین کتاب «مسافران وطن» است.

گفتنی است در پایان مراسم نیز ضمن رونمایی از کتاب «مسافران وطن»، از آزادگانی که خاطراتشان در این کتاب ثبت شده و به نگارش در آمده بود، تقدیر و تجلیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است