سبزه‌های زیر برف دلنوشته‌های شاعر سمیرمی


  سبزه‌های زیر برف  دلنوشته‌های شاعر سمیرمی

اصفهان- ایرنا- «سبزه‌های زیر برف» عنوان کتابی از علی افشاری، آموزگار و شاعر سمیرمی است که دلنوشته‌های سالهای اخیر این شاعر شهرستان هزار چشمه واقع در استان اصفهان است.

کتاب حاوی ۵۲ سروده و یادداشت های کوتاه نویسنده در پایان آن است و اشعار و دل نوشته هایی چند، با عنوان سیب دوم تا سیب هشتم در صفحه های پایانی آن جای گرفته است.

نویسنده و شاعر این کتاب ابتدا سپاس از دوستان مشفقی دارد، که اگر ترغیب و تنقیح هایشان در میان نبود، همچنان این مثنوی تاخیر می شد!

سروده اول کتاب با عنوان «بی بال پریدن» به معلّم اختصاص دارد.

بچه ها ساکت! کسی پشت دَر است/ از پدر یا مادر ما هم، سَر است/ بین دستش یک سبد بوی بهار/ شعرهایی ناسروده از بَر است/ با دهانی گرم از سوزِ درون/ حرف هایش از چکاوک بهتر است/ شمع را که دیده ای؟ هم مثل شمع/ از فروغش، روشن این دور و بَر است/ دین و دانش، آب و دانه نزد او/ موقع پرواز، اما بی پَر است/ او فقط مثل خودش هست و مدام/ روحش از باران یک عشقی تَر است/ او نباید مثل بعضی ها شود/ او معلّم نیست، چیزی دیگر است!

دل نوشته دیگری با عنوان «مهر در مهر»، فرارسیدن موعد بازگشایی مدرسه ها را نوید می دهد.

مهر با تمام مهربانی اش رسید/ روح تازه ای میان کوچه ها دمید/ مهرِ مهرماه، مثل مهر مادر است/ کاش جاودان شود که نازِ ما خرید/ مثل بچه کلاس اولی، دلم/ تا میان های و هوی بچه ها دوید/ یک حیاط پر سلام و صحبت و سرود/ تا کلاغ غصه از حیاتِ مدرسه پرید/ از زبان زنگ مدرسه شنیده ام/ زندگی پز از طراوت است و هم نوید/ گفته بین راه مدرسه، عزیزِ مهر/ مثل سیبِ سرخِ کودکی، کسی نچید/ خسته می شدم از این سه ماه پُر ملال/ تا که ماه هم به داد من رسید.

«پادنا» یکی از چهار بخش شهرستان سمیرم در جنوب این شهرستان و در جوار دامنه ها، ارتفاعات زاگرس میانی و دنای استوار واقع شده و طبیعت و چشم اندازی، چشم نواز دارد که یکی از اشعار کتاب، درباره این جلوه گاه زیبایی و طراوت است.

من برای پادنا دلم گرفته است/ بس که گرد غصّه از رُخش، نرفته است/ پادنا نشان سبزی سمیرم است/ مثل پادنا کسی نه دیده، نه شنُفته است/ آسمان سبز و پُر ستاره اش، مدام/ از طراوت و صفا چنین، شکُفته است/ مادر صبوری این دنا و پادنا/ مثل بچه روی زانویش چه خفته است/ ناز پادنا برای سیبی است که آن/ شُهرتش میانه جهان، نهفته است/ بهر توسعه و رشدپادنا هنوز/ حرف و نَقل تازه ای کسی، نگفته است/ پیر گشت پادنا و یک نفر نگُفت/ من برای پادنا، دلم گرفته است.

و اما خوانش سروده سیب پنجم؛ که این روزها فصل برداشت آن در سمیرم است و ربط و ارتباطی چند به ماه مهر درس و بحث بچه ها هم دارد، خالی از لطف که نیست بلکه مملو از تامل و تفکر است:

«می کاری

می چینیم

و مثل همیشه باز،

نه ما به سهم تو فکر می کنیم

نه تو به سهم ما.

تقسیم سیب

درس کلاس اول دبستان ما، نبود...»

بخش پایانی کتاب با عنوان «یادداشت ها»، برخی اصلاحات و واژگان محلی وکمتر شنیده شده را توضیح داده، یا نشانی مکان ها و تاریخ برخی نواحی یا رویدادها که در اشعار ابهام و ایهامی چند برای غیرسمیرمی ها دارند را نگاشته است.

این شاعر، معلم و روزنامه نگار سمیرمی چندی قبل در گفتگویی، گفته بود: این مجموعه گزیده‌ای از دل نوشته‌های من در سال‌های اخیر است که آنها را نه مجموعه شعر، بلکه دفتر مشق شعر نام گذاری کرده‌ام.

وی با بیان اینکه این کتاب در برگیرنده قطعاتی در قالب‌های مختلف غزل، چهارپاره، مثنوی، دو بیتی و سپید است، افزود: علاوه بر اشاره به برخی موضوع های اجتماعی، بیشتر مضامین شعرهای این دفتر مربوط به نقش و جایگاه معلم، مدرسه و دانش آموز در جامعه است.

این هنرمند و روزنامه‌نگار تصریح کرد: اشاره به برخی موضوعات و مسائل بومی و منطقه‌ای شهرستان سمیرم نیز بخش مهمی از شعرهای این کتاب را تشکیل داده است.

کتاب «سبزه های زیر برف» از سوی نشر «مانا» استان اصفهان در ۹۸ صفحه منتشر شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها