مِهر گران در مناطق سیل زده/ مبلغ گزاف ملزومات دانش‌آموزان در سال 98


مِهر گران در مناطق سیل زده/ مبلغ گزاف ملزومات دانش‌آموزان در سال 98

سایه سیاه سیل در مناطق سیل زده باردیگر سایه انداخته است و مِهر گرانی را در آستانه سال تحصیلی برای خسارت دیدگان و کودکان معصوم رقم زده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ سیل که آمد همه چیز را با خود برد، کودکی ها را، لبخندها را و عید بسیاری از خانواده ها را سیاه کرد.

شش ماه از سیلاب خروشانی گذشت که تنها با تدبیر لایروبی رودخانه ها و اتمام سدها می توانست خسارت ها را به حداقل برساند اما هر چه بود، دارایی های مردمان زحمتکش را با خود برد.

و حالا مهرماه فرار رسیده است و خانواده ها که تا دیروز گرفتار سرپناه و نداشتن جایی برای سکنی بودند، باید نگران مدرسه، و تهیه لوازم التحریر ، روپوش و کیف و کفش باشند و مشق حسرت کنند.

حسرت داشتن سال تحصیلی توام با لوازم التحریر و روپش و کفش نو، اما سیل دیگر کودکان را بزرگ کرده و آنها می دانند که استقامت و پایداری درس اول یادگیری شان است.

آنها طعم وعده‌های توخالی مسئولان برای رسیدگی به مردم سیل زده را چشیده اند اما در کنار آن تلاش گروه های جهادی و خیران را دیده اند که شبانه روز برای خارج کردن آب، پاکسازی معابر، منازل و مدرسه ها، ساخت پل و لایروبی رودها فعالیت می کردند.

فقط چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی است و هنوز بسیاری از خانواده ها در اکثر استانها و از جمله گلستان نتوانستنه اند مایحتاج تحصیلی فرزندانشان را فراهم کنند.

کمر پدران کشاورز و کارگر خسارت دیده گلستانی در زیر بار گرانی ها خم شده و والدینی که در خرید مایحتاج روزانه شان مانده اند، ثبت نام بیش از 100 هزار تومان، روپوش مدارس هم تا 200 هزار تومان، دفتر و کیف و نوشت افزار که قیمت هایش سر به فلک کشیده را تجربه می کنند.

مِهر گران در مناطق سیل زده/ مبلغ گزاف ملزومات دانش‌آموزان در سال 98

مهرانه‌های امید

هرچند نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، کمیته امداد، سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و اداره کل اوقاف برای تهیه لوازم التحریر پیش قدم شدند اما باز هم پاسخگویی حجم نیازمندی مردمان خطه سرسبز و محروم گلستان نیست.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد از تهیه و توزیع 466 بسته نوشت‌افزار ایرانیاسلامی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه بین دانشآموزان نیازمند با اولویت مناطق محروم و سیلزده خبرداده است.

وی افزود: این اقلام 100 درصد ایرانی است و از طریق سازمان چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه تدارک دیده شده که کاملا ایرانی و اسلامی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان تصریح کرد: این لوازم التحریر در استان در قالب «مهر تحصیلی» با همت واقفان تهیه شده است که 117 بسته کیف و نوشت افزار برای دانش آموزان مقطع متوسط و 349 مربوطه به مقطع ابتدایی بوده است.

اما به گفته سردار حسین معروفی؛ بسته های نوشت افزار در همه مناطق سیل زده استان توزیع می شود و در روز آغاز سال تحصیلی، در 5 مدرسه مناطق سیل زده به صورت نمادین به دانش آموزان اهدا می شود .

خیران آموزشی هم در این خطه دست یاری دراز کردند و برای سال جدید تحصیلی به کمک دانش آموزان سیل زده گلستانی شتافته و لوازم التحریر دانش آموزان مناطق سیل زده تحت پوشش کمیته امداد را به ارزش 770 میلیون تومان تامین کرده است.

به گفته اسکندری مدیرکل کمیته امداد استان گلستان؛ شرکت گلرنگ با جشن عاطفه ها و در آستانه بازگشایی مدارس 7 هزار و 700 بسته لوازم التحریر را برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد در مناطق سیل زده متقبل شده است.

وی افزود: ارزش هر بسته لوازم التحریر یکصد هزار تومان برآورد می شود و 4 هزار بسته لوازم‌ التحریر برای دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و سه هزار و 700 بسته لوازم‌ التحریر به دانش آموزان مقطع متوسطه اهدا شده است.

اما احسان گوهری راد مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفته است؛ برای خرید کتب درسی 200 میلیون تومان تخفیف در نظر گرفته است تا دانش‌آموزان سه شهرستان آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس از این موهبت برخوردار شوند.

وی افزود: این تخفیف مهرانه در آستانه بازگشایی مدارس را برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل است و مدیران مدرسه و آموزش و پرورش شهرستان‌های مذکور تصمیم خواهند گرفت که تخفیف کتب درسی به کدام دانش‌آموز تعلق بگیرد.

گوهری راد بیان کرد: همچنین16 هزار و 135 جلد کتاب درسی دوره متوسطه اول و دوم با ارزش ۴۵۸ میلیون و ۶۹۵ هزار ریال ویژه دانش آموزان مناطق سیل زده به استان گلستان بین دانش آموزان توزیع کرده است.شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گلستان نیز ازهم گفته است؛ 10 درصد سنجش پیش دبستانی برای دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان رایگان انجام شده است.

وی افزود: با توجه به وقوع سیل در استان امسال سنجش برای 37 درصد از نوآموزان ابتدایی شامل دانش آموزان مناطق سیل زده، عشایر و خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی می شود رایگان صورت گرفت.

مِهر گران در مناطق سیل زده/ مبلغ گزاف ملزومات دانش‌آموزان در سال 98

هزینه گزاف یک دانش آموز برای سال تحصیلی جدید

اینجا در استان گلستان هم اجناس لاکچری می فروشند اما تنها درصد کمی از خانواده ها قدرت خرید آن را دارند ولی اجناس متوسط هم برای خانواده های گلستانی لاکچری محسوب می شود.

کفش های 250 هزار تومانی و کیف های 200 هزار تومانی از قدرت خرید کارگر گلستانی خارج است و اکنون افزایش نرخ 20 درصدی سرویس مدارس و روپوش را هم باید به آن اضافه کرد.

حال باید محاسبه کرد که هزینه یک دانش آموز گلستانی به طور متوسط برای ورود به مدرسه بیش از یک میلیون تومان می شود که برای خانوادهای که حقوق آنها کمتر از مبلغ است و چند فرزند محصل دارند کمر شکن خواهد بود .

این درحالی است که روز گذشته؛ احسان گوهری راد، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفته است؛ فقر مالی، سبب افزایش ترک تحصیل در استان گلستان و 25 هزار دانش آموز استان بازمانده از تحصیل هستند.

به هر حال خانواده ها دانش آموزان را برای رفتن به مدرسه آماده می کنند، آنها اغلب از دست فروش های سر خیابان خرید می کنند اما قیمت آنها نیز گران است.

فرزندان در بازار امسال اشک بار از مغازه ها بیرون می آیند و مادران بغض فروخورده ای دارند، «گرانی» و «عدم نظارت بر بازار» ویترین اینروزهای بازار مایحتاج مدارس در استان گلستان است که خریداران را خانه نشین کرده است.

اینها تنها بخشی از دغدغه ها ی پدران و مادران ودانش آموزان استان گلستان است .

مِهر گران در مناطق سیل زده/ مبلغ گزاف ملزومات دانش‌آموزان در سال 98

نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی با طعم فرهنگ بیگانه

اما از هفته گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش و اصناف و برخی نهادهای فرهنگی نمایشگاه های نوشت افزار داخلی را در استان برپا کرده اند.

در بازدید از این نمایشگاه ها مشاهده می شود که اجناس اغلب به نام ساخت داخل است اما اشکال روی جلد آن، نشان ها و از قهرمانان کارتن ها و فیلم های خارجی که تناقض فراوان با فرهنگ اصیل ایرانی دارد.البته در این مورد باید جداگانه به گزارش پرداخت.

به گزارش گلستان ما؛ «گرانی» و «عدم نظارت بر بازار» ویترین بازار مایحتاج مدارس در استان گلستان است که خریداران را خانه نشین و فروشندگان گلستانی را با کاهش درآمد مواجه کرده است. هرچند کمک خیران باعث دلگرمی های بین خانواده‎ها شده اما جوابگوی میزان خسارت ها نیست و باردیگر نیاز است مردم نوع دوست و خیران باید برای شادی کودکان نوجوانان سیل زده پای کار بیایند تا شاهد ترک تحصیل دانش آموز دیگری بخاطر فقر نباشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟