ضرورت ساخت مسجد در روستاها و شهرک‌های جدیدالتاسیس/ در مهندسی فرهنگی مسجد خلاء داریم


ضرورت ساخت مسجد در روستاها و شهرک‌های جدیدالتاسیس/ در مهندسی فرهنگی مسجد خلاء داریم

یک مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان‌اینکه اطلس مساجد، آمایش مساجد و مهندسی فرهنگی مسجد سه خلاء اساسی در این حوزه هستند، گفت: ساخت مسجد در شهرک‌های جدیدالتاسیس و روستاها باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین نشست «تقویت اقتدار اجتماعی مساجد» از سلسله نشست های «گفتگوهای فرهنگی به مثابه راهبرد حل مسئله» عصر روز سه شنبه، 26 شهریور در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با موضوع «ایجاد جذابیت در فعالیت های مساجد و افزایش رویکرد اهالی مساجد به رفع مشکلات اجتماعی مردم» برگزار شد.

حجت الاسلام «حمیدرضا سلیمانی» در این نشست با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه اعراف «قلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ ۚ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ»، گفت: طبق این آیه خداوند ابتدا به فراگیری قسط و عدالت تاکید کرده و بعد از آن اقامه نماز و عبادت، که این مهم در مسیر برنامه ریزی های ما باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه مساجد قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب مدیریت در مساجد مورد توجه بود، اما پس از شکل گیری انقلاب اسلامی زمینه مدیریت بر مساجد هم اضافه و نتیجه آن شد که در حال حاضر 15 دستگاه و نهاد در حوزه مساجد فعالیت دارند.

وی افزود: در حوزه مساجد سه خلا اساسی اطلس مساجد، آمایش مساجد و مهندسی فرهنگی مسجد وجود دارد که در صورت توجه به این سه محور می توان در راستای جذابیت مساجد گام برداشت.

حجت الاسلام سلیمانی بر لزوم ساخت مسجد در شهرک های جدید التاسیس تاکید کرد و گفت: 63 هزار روستا در کشور وجود دارد که در آنها 23 میلیون جمعیت زندگی می کنند و با کمبود مسجد مواجه هستند لذا باید ساخت مساجد در آنها مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین گزارش «محمود لولاچیان» هم در این نشست بر لزوم ارتباط مساجد با مدارس و خانه ها تاکید کرد و گفت: مساجد باید برای رونق حضور جوانان و نوجوانان برنامه ریزی داشته باشند.

رئیس بنیاد فرهنگی کوثر ادامه داد: ضرورت دارد برای مسجد طراز اسلامی 40 شاخصه تعریف شود و مساجدی که از چنین ویژگی های برخوردار هستند، معرفی شوند تا دیگر مساجد از آنها الگوبرداری کرده و تشویق به انجام فعالیت های مشابه شوند.

ضرورت ساخت مسجد در روستاها و شهرک‌های جدیدالتاسیس/ در مهندسی فرهنگی مسجد خلاء داریم

«ستاری» هم در این نشست با اشاره به ویژگی های مسجد فعال، اظهار کرد: اگر مساجد را کانون تربیتی بدانیم، درهای چنین مسجدی فقط در هنگام نماز به روی مردم باز نیست، بلکه مدرسه ای است که برای همه افراد و گروه های سنی برنامه و کلاس آموزشی و مشاوره دارد.

این فعال فرهنگی تقویت کارکردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری را از دیگر محورهایی دانست که در مساجد فعال و پویا مورد توجه است و خاطرنشان کرد: به طور قطع چنین مسجدی که بستر اجتماعی فراهم کرده برای همه اقشار جذابیت خواهد داشت.

حجت الاسلام« اسدی»، فعال فرهنگی هم در این نشست بر لزوم فراهم کردن بستر اشتغال، مهارت افزایی و ازدواج برای جوانان در مساجد تاکید و ابراز کرد: با توجه به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری، ضرورت دارد که مساجد موضوع اخلاق و معنویت را مورد توجه قرار دهند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن