دوقطبی‌سازی منبع فساد،‌ درگیری و سانسور رسانه‌‌ای است


دوقطبی‌سازی منبع فساد،‌ درگیری و سانسور رسانه‌‌ای است

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه در فضای رسانه ذائقه‌سازی بسیار مهمتر از تولید محتوا است، گفت: دوقطبی‌سازی منبع فساد،‌ درگیری و سانسور رسانه‌ ای و دیکتاتوری است. رسانه خوب مخاطب خود را به تفکر وا می‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه دوشنبه، ۲۵ شهریور به مناسبت ایام محرم در دانشگاه هنر به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: رسانه‌ها پیش از انتخاب مخاطب باید با تغییر و تعیین ذائقه مردم برای خود مخاطب جذب کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ذائقه‌سازی بسیار مهمتر از تولید محتوا است زیرا امروز با پیشرفت علم و دانش، شاهد تسلط رسانه‌ها بر تغییر ذائقه مردم و خلق مخاطب برای خودشان هستیم.

وی درباره رسالت مهم رسانه خوب، بیان کرد: انتقال صحیح و موثر پیام به مخاطب و گسترش مخاطب از طریق ذائقه‌سازی دو رسالت مهم رسانه خوب است، یک رسانه خوب از دروغ، توهین، تحقیر پرهیز می‌کند و مخاطب خود را به تفکر وامی‌دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بی‌بی سی مظهر یک رسانه بسیار بد است، ابراز کرد: بی‌بی‌سی و رسانه‌های مثل آن با ذائقه‌سازی و تولید مخاطب انتخابات را به نفع یک جریان خاص رقم می‌زنند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره علت تقبیح دوقطبی سازی، بیان کرد: افرادی در کوتاه‌مدت با دوقطبی‌سازی سبب رونق انتخابات می‌شوند اما در بلندمدت ذائقه مردم را خراب می‌کنند، این جریانات اخبار را عادی نقد نمی‌کنند، در انتخابات باید کاندیداها طرح‌های خود را به رقابت گذارند نه اینکه شخصیت یکدیگر را تخریب کنند.

وی افزود: اگر امروز بسیاری از طرح‌های کلیدی برای رفع مشکلات کشور غریب مانده به علت همین درگیری‌ها و رانت‌خواری برخی مسئولان است، چرا باید فضای انتخابات به گونه‌ای باشد که یک نفر با افشاگری دیگری رای‌ بیاورد در حالی که هیچ طرح خوبی برای رفع مشکلات کشور ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در انتخابات باید به دور از ایجاد هیجان عقلانیت جامعه به کار گرفته شود. در انتخابات نتیجه هیجان پشیمانی اما نتیجه عقلانیت آرامش است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوقطبی‌سازی منبع فساد،‌ درگیری و سانسور رسانه‌ ای و دیکتاتوری است، تاکید کرد:‌ جریانات سیاسی نباید با ارائه طرح‌های خود به صورت جریان دیگر چنگ اندازند، برای تعامل و مذاکره با دنیا افراد سیاسی باید با کلام منطقی دلایل خود را مطرح کنند نه آنکه در پی دوقطبی‌سازی، دروغ‌پردازی، خفیف کردن مردم خود و تخریب منتقدان و معترضان باشند.

وی با بیان اینکه در گفتگوی منطقی حق و باطل بودن سخن آشکار می‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال وزشگاه رفتن بانوان یک بحث فنی است که باید با صحبت‌های منطقی حل شود اما همین افراد اجازه صحبت‌های منطقی را نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رسانه خوب تاثیرگذار است و مردم را به تفکر وامی‌دارد، گفت: مخاطب یک رسانه خوب واقع‌بین است، طبق آیات قرآن کریم یک مخاطب خوب با واقع‌بینی از تهدیدهای روز قیامت ترس دارد بر همین اساس گناه نمی‌کند، امروز بی‌بی‌سی با ادعای واقع‌بینی مردم را فریب می‌دهد و این نهایت بی‌حرمتی به مخاطب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند مخاطب واقع بین را به حواشی سرگرم کند، مخاطبان رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی نباید پیام غیرعقلانی و بدون تجربه را قبول کنند باید رسانه‌ها واقعیت مربوط به رانت‌خواران و دزدی‌ها و مشکلات کشور را به صورت علمی برای مردم تبین کنند و این تنها با شفافیت‌سازی رخ می‌دهد امروز هیچ کس عدم شفاف سازی را نباید بپذیرد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی