تبلیغ دین به همراهی همدلان نیاز دارد/ توکل به خدا ترس را از انسان دور می‌کند


تبلیغ دین به همراهی همدلان نیاز دارد/ توکل به خدا ترس را از انسان دور می‌کند

حجت‌الاسلام هاشمیان با اشاره به آموزه‌های داستان حضرت موسی(ع) در قرآن، گفت: تبلیغ دین کاری سخت و پرچالش است که به همکاری همدلان و دلسوزان نیاز دارد. توکل به خدا و یادآوری نعمت‌های او ترس را از انسان دور می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «هاشمیان» شامگاه چهارشنبه، ۲۷ شهریور به مناسبت ایام دهه دوم محرم در مسجد جامع غدیر خم به سخنرانی درباره کاربردی بودن مفاهیم قرآنی و دینی پرداخت و اظهار کرد: آموزه‌های قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) در ارتقاء سطح زندگی فردی و اجتماعی بسیار کاربردی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این آیه قرآن که می فرماید: «ای پیامبر(ص) ما قصه و اخبار گذشتگان را برای تو بازگو می‌کنیم برای اینکه قلبت را به ثبات و آرامش برسانیم»، تصریح کرد: این آیه از ناحیه خداوند برای اطمینان و آرامش قلب پیامبر(ص) مقابل تکذیب‌، مخالفت‌ و اذیت و آزار دشمنان نازل شده است.

وی با بیان اینکه یاد و نام خداوند آرامش‌بخش قلب انسان و گره‌گشای مشکلات او است که در قرآن خداوند خطاب به پیامبران آن را سفارش کرده است، ابراز کرد: داستان حضرت موسی(ع) در قرآن که برای مواجهه با فرعون از خداوند طلب یاری می‌کند سرشار از نکات آموزشی و کاربردی است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان افزود: در آیه‌ای از قرآن مجید حضرت موسی(ع) در دعا و مناجات به درگاه الهی از او ضروریات و وسایل تبلیغ دین همچون شرح صدر، آسانی کار، سخن بلیغ، کلام قابل فهم و دستیار و همکار را از خداوند درخواست می‌کند که این ضروریات تبلیغ دین را یادآور می شود.

وی ادامه داد: یاری طلبیدن از افراد مومن و دلسوز برای تبلیغ دین از دیگر آموزه‌های کاربردی داستان حضرت موسی(ع) است، تبلیغ دین اقدامی سخت و پرچالش است که به همکاری همدلان و دلسوزان نیاز دارد به همین دلیل حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست می‌کنند که برادرش هارون دستیار ایشان شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه داشتن کلامی شیوا و بلیغ در تبلیغ امر دین اهمیت دارد، گفت: فصاحت و بلاغت کلام امری ضروری و امتیازی مهم در تبلیغ دین است، اینکه حضرت موسی(ع) برادرش هارون را برای همکاری در امر تبلیغ دینی انتخاب کرده به علت فصاحت و بلاغت کلامی او بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان با اشاره به یادآوری خداوند درباره نعمت‌های گذشته خطاب به حضرت موسی(ع)، بیان کرد: یادآوری نعمت‌های الهی و توکل بر او به همراه ذکر و یاد خداوند به قلب انسان آرامش عطا می‌کند و ترس و نگرانی را از او دور می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه قرآن کریم دارای مفاهیم و آموزه‌های کاربردی فراوان برای زندگی سعادتمند است، گفت: قرآن و احادیث و روایات ائمه معصومین(ع) نور هدایت بشری هستند که اگر مطالعه، فهم و تدبر و به آنها عمل شود بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های ما برطرف خواهد شد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان