سینوزیت در دوران بارداری، نشانه ها


سینوزیت در دوران بارداری، نشانه ها

بارداری با علائم و تغییرات بی شماری همراه است و زنان در طی این دوران، از نظر فیزیکی و روحی، شاهد تغیرات زیادی خواهند بود.

بارداری با علائم و تغییرات بی شماری همراه است و زنان در طی این دوران، از نظر فیزیکی و روحی، شاهد تغیرات زیادی خواهند بود. یکی از علائم این دوران حساس، سینوزیت است. سینوزیت به التهاب و عفونت مجاری سینوس های اطراف بینی گفته می شود. التهاب رگ ها و غشاء داخلی بینی در دوران بارداری، تنفس را با مشکل مواجه خواهد کرد. این مشکل در اثر سرماخوردگی و آلرژی نیز ممکن است بروز کند. با کمک درمان های خانگی می توان تا حدودی علائم سینوزیت را کاهش داد اما در صورتی که این علائم با تب و ترشحات زرد یا سبز همراه است حتما با پزشک مشورت کن. سینوزیت در دوران بارداری و همراه با علائم خود بارداری می تواند باعث عوارض جدی برای بدن شود. در حال حاضر راه های زیادی برای درمان سینوزیت و عفونت های ناشی از آن در بارداری وجود دارد که در زیر به برخی از درمان های سینوزیت در بارداری اشاره شده است. سینوزیت می تواند در هریک از سه ماهه اول بارداری، سه ماهه دوم بارداری یا سه ماهه سوم بارداری بارداری ایجاد شود. سینوزیت یک عفونت و التهاب در مجاری سینوس هاست که در واقع حفره های پر از هوایی هستند که در اطراف صورت و بینی وجود دارند.
سینوزیت ممکن است با احساس درد در اطراف صورت، گوش یا گلو نیز همراه باشد، همچنین تنفس به سختی انجام شده و حی بویایی ضعیف شود. نکته مهم، تشخیص این موضوع است که آیا این نشانه ها، علائمی از بارداری هستند یا مشکلی عفونی به حساب می آیند. خوشبختانه سینوزیت بر روی جنین تاثیرگذار نخواهد بود اما بهتر است تا جای ممکن از تماس با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند اجتناب و از محیط ‌های آلوده دوری کنی. همچنین سعی کن در شرایطی که ممکن است حساسیت و آلرژی تو را تشدید کند، قرار نگیری. استفاده از دستگاه بخور در جهت افزایش رطوبت فضا نیز، نتیجه بسیار مثبتی برای کاهش علائم سینوزیت، در پی خواهد داشت.
اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سینوزیت داشته باشیم باید در ابتدا بگوییم که سینوس‌ ها کیسه ‌های هوایی هستند که با غشا های مخاطی خود، اطراف چشم ‌ها و پیشانی انسان را احاطه کرده ‌اند. علامت معمول ابتلا به سینوزیت، آبریزش بینی مادران باردار است. همچنین، با توجه به تورم داخلی، ممکن است حساسیتی نیز در اطراف صورت فرد ایجاد شود. سینوزیت عفونی مشکلی است که به علت تخلیه نشدن درست ترشحات مخاطی از سینوس ها در بدن مادران باردار به وجود می ‌آید. این حالت یک وضعیت پیچیده است، زیرا شناسایی علائمی که نشان‌ دهنده این بیماری باشد، بسیار دشوار است. خوب است بدانی که تشخیص مشکلات سینوسی در دوران بارداری زنان نسبت به افراد عادی کمی سخت ‌تر خواهد بود، زیرا بروز تغییرات هورمونی در بدن این افراد هم ممکن است باعث مبتلا شدن مادر باردار به عفونت سینوسی شود.
سینوزیت در بارداری نشانه های مختلفی دارد که برخی از آن ها را با هم بررسی می کنیم:
سردرد، سرفه، تب، گلو درد، درد و فشار اطراف سر و صورت، گرفتگی بینی،تغییر و خشکی مخاط بینی و… می توانند از علائمی باشند، که ممکن است از نشانه های سینوزیت در بارداری باشند.
علائم عفونت سینوزیت می تواند شرایط دیگری مانند آلرژی و سرماخوردگی را هم ایجاد کند. عفونت حاد می تواند تا چهار هفته طول بکشد، در حالی که عفونت مزمن می تواند بیش از ۱۲ هفته نیز طول بکشد. سینوزیت در دوران بارداری با عفونت ویروسی، باکتری یا قارچی ایجاد می شود. عفونت سینوزیت علائم ناخوشایندی را ایجاد می کند و می تواند در حین بارداری حال تو را بدتر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی