دود غفلت در ریه جوانان


دود غفلت در ریه جوانان

سفره‌خانه‌ یا چایخانه‌ها از قدیم مکان هایی برای نوشیدن چای و قهوه و استراحت کوتاهی بوده اند امروزه تبدیل به فضایی برای کشیدن قلیان شده اند در این میان فعالیت غیرقانونی قلیان خانه های زیرزمینی تهدیدی بزرگ بیخ گوش جوانان است.

خراسان جنوبی_ خبرگزاری شبستان: سفره‌خانه‌ یا چایخانه‌ها که از قدیم مکان هایی برای نوشیدن چای و قهوه و استراحت کوتاهی بوده اند اکنون تبدیل به فضایی برای کشیدن قلیان شده اند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده اند. فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی به شدت با برپایی اینگونه سفره خانه ها در تضاد است اما در این میان، متاسفانه قلیان خانه های زیرزمینی خیلی راحت و آزاد فعالیت خود را انجام می‌دهند و حتی مقررات قانونی را در این زمینه رعایت نمی‌کنند.

حضور دختران و پسران جوان که آمادگی پذیرش هر نوع فکر و اندیشه مسمومی را در ذهن خود دارند در این مکان ها باعث شده است که حتی مسئولان این سفره‌خانه‌ها اعتراف کنند که ما می دانیم در این مکان ها چه اتفاقی افتاده می افتد اما چون تنها راه درآمد ما از حضور جوانان در این مکان ها است ما این فضا را برای آن‌ها فراهم کرده ایم.

یکی از جوانانی که همواره قلیان می کشد و مشتری پرو پاقرص قلیان‌خانه ها است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: برای رهایی از افکار و برخی از گرفتاری های روزانه، چند ساعتی را با دوستان، پای قلیان نشسته و سعی می کنیم از مسائل روزمره دور باشیم.

فعالیت ۲۵ قلیان‌خانه زیرزمینی و خانگی

«محمد مطهری فر»، معاون آموزش و فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: وجود 25 قلیان خانه خانگی آمار دقیقی از قلیان خانه های زیرزمینی در سطح استان است که توسط نیروی انتظامی اعلام شده است.

مطهری با بیان اینکه در صورتی که این قلیان خانه ها در چایخانه ها و به صورت قانونی دایر باشد تبدیل به زیر زیرزمینی نمی شوند ولی هم اکنون مشاهد می شود که بسیاری از افراد به صورت خانگی، قلیان خانه هایی را دایر دارند که گاها منجر به مراکز فساد هم شده است.

او بیان می کند: اصل قضیه این است که بهداشت شدیدا با موضوع دایر بودن قلیان خانه ها مخالف است چراکه علاوه بر جنبه انفرادی آن، جنبه اجتماعی داشته و جامعه از این منظر متضرر می شود و بیماری های تنفسی و آلودگی هوا را به دنبال دارد.

معاون آموزش و فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی تصریح می کند: شرع حکم می کند که هر آنچه برای بدن متضرر است، نباید استفاده شود و در این راستا می طلبد که کار فرهنگی و هم در صورت لزوم،‌ برخورد لازم با مراکز غیرمجاز انجام شود.

مطهری فر با تاکید بر اینکه وظیفه شورای امر به معروف و نهی از منکر سیاست گذاری در حوزه برخورد با چایخانه و قلیان خانه ها است، ادامه داد: نیروی انتظامی برای برخورد با قلیان خانه ها ورود پیدا کرده و عزم جدی دارد؛ تذکرات داده شده است و تاکنون طبق قانون رفتار شده و چون به نتیجه نرسیده است اکنون نوبت پلمپ قلیان خانه ها است.

دود غفلت در ریه جوانان

لزوم ورود جدی نهادهای نظارتی برای مقابله با عرضه قلیان

«حسین محمودآبادی» رئیس اتحادیه اغذیه بیرجند هم اظهارکرد: ما تحت هیچ شرایطی مجوزی بابت عرضه قلیان نداده و نخواهیم داد، در اعطای مجوز؛ قهوه خانه و سفره خانه سنتی نیز داخل پروانه کسب قید می شود عرضه قلیان ممنوع است.

وی با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از عرضه قلیان باید فرهنگ سازی از سوی رسانه‌ها و صداوسیما صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر با عرضه قلیان در واحدهای صنفی برخورد می کنیم اما شاهد عرضه قلیان در زیرزمین‌ها و منازل مسکونی هستیم.

محمودآبادی افزود: در یک خانواده ای که در مقابل چشمان بچه ها قلیان کشیده می‌شود این نه دولت و نه اتحادیه می‌تواند اثرات آن را حذف کند و این خود شخص است که باید به این باور برسد که این کار اشتباه است، متاسفانه الان شاهد مصرف قلیان در منازل هستیم و اتحادیه نمی تواند برای برخورد با آنها اقدامی کند.

رئیس اتحادیه اغذیه بیرجند با بیان این‌که اقدامات خوبی از سوی بهداشت تاکنون انجام شده است، یادآورشد: در برخورد با اقدامات غیرقانونی عرضه قلیان ما مراتب را به بهداشت اطلاع داده و بهداشت برابر ماده 13 خوراکی و آشامیدنی که تهدید سلامت محسوب می‌شود اخطار می دهند؛ مغازه پلمپ می شود قلیان‌ها جمع می شوند و بعد از مدتی مغازه باز می‌شود و این کار تکرار می شود.

محمودآبادی با بیان این‌که گاهی شهر بیرجند را از لحاظ عرضه قلیان با مشهد مقایسه می کنند، خاطرنشان کرد: اینکه در شهرهای بزرگتر قلیان عرضه می شود دلیل نمی‌شود نظارتی بر عرضه قلیان نداشته باشیم و این عرصه رها شده باشد؛ بیرجند یک شهر پاک و فرهنگی است.

رئیس اتحادیه اغذیه بیرجند با تاکید براین‌که مغازه هایی که قلیان را در معرض دید می‌گذارند به نوعی تبلیغ قلیان می کنند، گفت: فرزندان با دیدن قلیان‌ وچیدمان شیک آنها به این سمت تحریک می شوند که باید با عرصه قلیان نیز برخورد شود.

محمودآبادی با بیان اینکه همه باید کمک کنیم ونباید از این مهم غافل شویم که قلیان‌ها اثرات جبران ناپذیری برخانواده ها دارد، تصریح‌کرد: در بحث عرضه قلیان با هیچ کس تعارف نداریم و قاطع برخورد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان و اشخاصی که باید نظارت درست داشته باشند ندارند، گفت: اول باید نهادهای مسئول و دستگاه های ناظر وظیفه خود را به درستی انجام دهند و بعد دادستان ورود کند، باید کلانتری‌های منطقه و شهرداری به خانه ای که فعالیت غیرقانونی دارند، ورود کند.

رئیس اتحادیه اغذیه بیرجند گفت: اتحادیه‌ها تنها می توانند ورود به واحدهای صنفی داشته باشند و باید کلانتری ها که قانون به آنها اجازه ورود می دهند با فعالیت های قلیان‌خانه های زیرزمینی برخورد کنند.

محمودآبادی یادآورشد: متاسفانه برخی از خلاء قانونی استفاده کرده اند و خانه ای اجاره می کنند، شهرداری جایی که احساس می کند این منزل به مرکز تجاری تبدیل شده است ورود کند این مکان را به عنوان تجاری محسوب کند تا صاحب ملک؛ مستاجر را مجبور به تخلیه کند.

علاوه بر سفره خانه و چایخانه ها در داخل شهر این سفره خانه ها جای خود را در بندهای گردشگری بیرجند نیز باز کرده اند و به جای وجود گردشگر، شاهد تجمع افراد در سفره خانه های این مناطق هستیم.

اکنون مدل‌ جدید قهوه خانه‌ها به محلی برای کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده اند به طوری که بند امیرشاه و بندر دره بیرجند فضای اختصاصی برای دختر و پسرها در نظر گرفته است تا جوان هایی که به این سفره خانه مراجعه می‌کنند احساس راحتی داشته باشند.

همچنین بسیاری از مکان‌های تاریخی فرهنگی بیرجند نیز برای جذب بازدید کننده تبدیل به سفره خانه هایی با عرضه قلیان شده اند.

دود غفلت در ریه جوانان

اعتراف به عرضه قلیان در مکان های گردشگری

«حسن رمضانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه طبق قانون عرضه قلیان در فضاهای عمومی ممنوع است، می‌گوید: در این راستا در بناهای تاریخی که متعلق به میراث فرهنگی است قلیان سرو نمی‌شود.

وی افزود: البته در سفره خانه ها، چایخانه و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وقتی شخصی اتاقی را در اختیار می‌گیرد به نوعی این اتاق حریم خصوصی وی محسوب می‌شود و مصرف قلیان در این اتاق نباید خیلی مشکل ایجاد کند کما اینکه در نقاط مختلف کشور هم اینگونه است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: باید تلاش شود که از چاله به چاه نیفتیم و با هدف مقدس مقابله با عرضه قلیان به گونه‌ای عمل نکنیم که تعداد زیادی از اماکن فاقد تابلو که نه نظارتی بر کارشان است و نه مالیات و عوارض می‌پردازند و امنیت لازم را دارند به بهانه عرضه قلیان، جوانان ما را جذب کنند و در ادامه مشخص نباشد که زندگی و سرنوشت آنها به کجا ختم خواهد شد.

رمضانی خاطرنشان کرد: حتی اداره اماکن هم به این مکان‌ها که فاقد تابلو و پروانه کسب هستند و تابع هیچ نظام صنفی نمی باشند نمی‌تواند ورود کند و متاسفانه آماری داریم که تعداد این منازل قدیمی که در ظاهر به محل عرضه قلیان تبدیل شده‌اند در سطح شهر بیرجند بیش از ۱۰۰منزل است و حتی مجهز به دوربین مدار بسته هستند و از این طریق اجازه ورود به افراد ناشناس را نمی‌دهند و محدود به عرضه قلیان هم نیستند و فضای ناسالمی نیز ایجاد کرده‌اند.

وی بیان کرد: به نظر من اگر نگاه بازتری داشته باشیم و مجوز عرضه قلیان را تحت نظارت و با رعایت ضوابط و شرایط لازم در برخی مکان ها صادر کنند و در سایر اما اماکن ممنوع باشد آسیب های به مراتب کمتری را شاهد خواهیم بود.

لزوم توجه جدی به امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام «احمد رضایی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به خبرنگار شبستان، اظهار می کند: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و در قانون اساسی هم به این فرضیه پرداخته شده و وظیفه ذاتی هر مسلمانی امر به معروف و نهی از منکر است.

او ادامه می دهد: کسی که امر به معروف می کند در واقع قصد کار با محبتی را میکند، لذا باید با محبت تذکر و نهی از منکرات کند، مسئولین هم باید یک سری موارد را خود رعایت کند تا دیگران هم رعایت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی می گوید: اصل کار فعالیت قلیان خانه های خانگی غلط و غیر قانونی است چراکه هر کسی نمی تواند در داخل خانه خود صنف را راه اندازی کند و مسئولان ذی ربط باید آن را پیگیر کنند چراکه ممکن است تبدیل به مراکز فساد بشوند.

آماده پلمپ قلیان خانه های زیرزمینی هستیم

همچنین «محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی به خبرنگار شبستان،گفت: وجود قلیان خانه های خانگی کاملا غیر قانونی است و به هیچ عنوان اجازه فعالیت ندارند.

دهقانی می گوید: آمار قلیان خانه ها باید به همراه آدرس دقیق در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد تا با همکاری و اجازه مقام قضایی و نیروی انتظامی جمع آوری و پلمپ شود.

به نظر می رسد عدم نظارت و پاس کاری مسئولان در موضوعات فرهنگی باعث شده تا شرم خیلی از منکرات در جامعه بشکند و امروزه شاهد کشیدن قلیان توسط دختر و پسر جوان در ملاء عام و آن هم در مکان هایی که خانواده ها دقایقی را برای استراحت و صرف یک فنجان چای و دم نوش به آنجا می روند باشیم. موضوعی که چنانچه دستگاه های فرهنگی و نظارتی به موضوع ورود جدی نداشته باشند آسیب های بزرگی را در آینده نه چندان دور به فرهنگ غنی پاکترین شهر ایران وارد خواهد کرد.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط