داروخانه‌ها تعاونی می شوند


داروخانه‌ها تعاونی می شوند
رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: پیش نویس آئین نامه ای فراهم شده هست که طبق آن به چند داروساز جواز داروخانه اعطا شود به آن معنی که داروخانه ها به نوعی به شرکت سهامی یا تعاونی مبدل شوند. هدف آئین نامه تازه اعطای تسهیلات بیش تر برای تأسیس مشترک داروخانه به وسیله داروسازان هست.

به گزارش ایرنا، محمد رضا شانه ساز در جلسه خبری پنجمین نمایشگاه دارو و صنایع متعلق( ایران فارما) گفت: این آئین نامه پیش از پایان سال ابلاغ میشود.

او اضافه کرد: تأسیس داروخانه ها بیرون از قوا دانش آموختگان تازه است؛ بدین ترتیب الزامی هست پشتیبانی هایی اقتصادی تأسیس این مرکزها به خصوص در منطقه های محروم و کم برخوردار انجام شود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: برخی از داروسازان جوان برعکس مقررات قوانینی و بخاطر نداشتن توان مالی در دام سرمایه گذارانی می افتند که توجهی به مسوولیت داروخانه داران ندارند و نظر اقتصادی دارند.

شانه ساز ذکر کرد :هدف آئین نامه تازه که با همکاری تشکل های مردم ارگان تدوین شده، این هست که تسهیلات بیشتری برای تأسیس مشترک داروخانه به وسیله داروسازان قائل شویم.

شانه ساز ادامه داد: این آئین نامه باید مرحله های قانونی خود را برای ابلاغ طی کند. داروسازان بخاطر قسم پزشکی خود، نظر سرمایه ای ندارند و این آئین نامه میتواند تحولی در داروخانه ها به وجود آورد .

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با تدبیر هایی که اعمال میشود، درامد داروخانه ها به این سمت و سوء میرود که بر اساس ارائه خدمات باشد نه فروش دارو.

شانه ساز ادامه داد: فروش دارو ناخواسته به داروخانه القا میکند که به دنبال فروش دارو و مکمل های گران قیمت تر باشد.

او تأکید کرد: داروخانه باید گلوگاهی برای جلوگیری از استفاده بی منطق دارو باشد.

سوءاستفاده از ارز دارو کاهش یافت

رییس سازمان غذا و دارو در جواب به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وجود سوءاستفاده و مافیا در حوزه ارز دارو و تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از ارز دارو با برخوردهایی که با قسمتی از متخلفان صورت گرفته، کاهش یافته هست.

شانه ساز با اشاره به گردش مالی زیاد در حوزه دارو ادامه داد: ارز در کشور چند قیمت دارد و درصورتی که بخواهیم قسم بخوریم اتفاقی در حوزه ارز دارو نمی افتد، اینگونه نیست ولی این مسئله، مختص دارو نمی شود.

او ذکر کرد: نظام دارویی کشور به این نتیجه رسیده هست که با داشتن سامانه کنترلی قدرتمند، نظاره گری بیشتری بر ارز دارو اعمال کند.

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:برخی از پرونده های ارز دارو درستی نداشته و بعضی از آن ها درستی داشته هست.

شانه ساز ادامه داد: برخوردها با همکاری قوه قضائیه در حال انجام هست و بنا داریم در مقطع کوتاهی با سامانه های نظارتی مثل تیتک_ اگرچه نقاط ضعفی دارد_ و با رابطه با سامانه های بانک مرکزی و گمرک، نظاره گری های بهتری انجام شود و بدون چشم پوشی با متخلفان برخورد شود.

او اضافه کرد: امید هست با نظاره گری ها، قسمتی از زیان و خسارت بیت المال را جبران کنیم ولی صرفا بخش کوچکی از نظاره گری ها دست سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هست.

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد:شرکتهای تولیدکننده و پخش کننده هم بزودی تحت نظارت ارزی قرار می گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...