بازگشت شمایل 800 ساله مسیح به خانه معنوی


بازگشت شمایل 800 ساله مسیح به خانه معنوی

همشهری آنلاین: یک مجسمه مسی از حضرت مسیح که قدمت آن به حدود 800 سال پیش بازمی‌گردد، از روز جمعه در موزه یورکشایر در منطقه یورک انگلستان به نمایش درآمد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این مجسمه ۱۶ سانتیمتری از آلیاژ مس ساخته شده و در نگاه اول شبیه مجسمه‌های طلا به نظر می‌رسد. شمایل حضرت عیسی مسیح از دوران انحلال صومعه‌ها در دهه ۱۵۳۰ انگلستان جان سالم در برده و نمونه‌ای از هنر دینی قرون وسطی است. این مجسمه بیش از یک قرن در آلمان نگهداری می‌شد و حالا در نزدیک‌ترین نقطه به جایی به تماشا درآمده که نخستین‌بار در قرن ۱۳ دیده شده بود.

دست‌کم ۲۰۰ سال از زمانی که شمایل ۱۶ سانتیمتری حضرت مسیح از منطقه یورک انگلستان خارج شد، می‌گذرد. این مجسمه ابتدا در یک حراجی در آلمان به فروش رسید و بعد موزه یورکشایر آن را خرید. گفته می‌شود راهبان دیر سنت‌مری در یورک این مجسمه را به استادان شهر لیموژ در فرانسه سفارش داده بودند؛ شهری که مرکز تولید شمایل‌های بسیار باکیفیت و نفیس بود و به سفارش یکی از پولدارترین و مهم‌ترین کلیساها در شمال انگلستان ساخته شد.

وقتی هنری هشتم (پادشاه انگلستان) در قرن ۱۶ فرمان انحلال صومعه‌ها را صادر کرد، ظاهرا یک نفر به عمد شمایل عیسی مسیح را پنهان کرد تا اینکه در ۱۸۲۶ همزمان با آغاز روند تاسیس موزه یورکشایر دوباره این مجسمه پیدا شد. پس از آن هم حدود ۱۰۰ سال خبری از مجسمه نبود و به نظر می‌رسید در دهه ۱۹۲۰ به موزه یک مجموعه‌دار خصوصی در آلمان راه یافته باشد. شمایل تا همین اواخر آنجا بود و به تازگی در یک حراجی ۸۵۰۰ یورو چکش خورد.

کد خبر 455755

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان