سیاست کلی دولت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است


سیاست کلی دولت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است

اصفهان - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی دولت و کشور جلوگیری از خام فروشی است و این سیاست را نه تنها در مورد سنگ آهن بلکه در همه عرصه‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود.  

رضا رحمانی روز شنبه در آیین تحویل رسمی اولین محموله ریل قطارهای پرسرعت (ریل ۶۰ ای ۱) تولید ذوب آهن اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جمع خبرنگاران افزود: صادرات سنگ آهن در سال ۹۷ به کمتر از هشت میلیون تن کاهش یافت، در حالی که این نوع صادرات در دو سال پیش به ۲۳ میلیون تن می‌رسید.

وی تاکید کرد: کاهش صادرات مواد خام نشان دهنده جهت‌گیری کشور در زمینه جلوگیری از خام فروشی و توجه به صنایع داخلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این میزان صادرات را در شرایط کنونی نمی‌توان متوقف کرد، اظهار داشت: بخشی از واحدهای تولیدی در زمینه فولاد قراردادها و طرح‌هایی را در دست اقدام دارند و باید تجهیزاتی را وارد کنند که مجبور به تامین ارز هستند.

وی با بیان اینکه این امر نفی کننده سیاست کلی دولت در راستای جلوگیری از خام فروشی نیست، اضافه کرد: طرح توازن فولاد، یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا محصولات نهایی را پیگیری می‌کنیم.

رحمانی بیان کرد: در این دوره از نظر کمی هم مقدار زیادی به تولید اضافه و این بخش متوازن‌تر شده و در سال‌های آینده زنجیره متوازنی در حوزه فولاد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته در تولید فولاد خام کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه را پشت سر گذاشتیم و به رتبه دهم جهان رسیدیم که نشان دهنده شروع جهت‌گیری درست و پرشتاب کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: امروز صنعت فولاد کشور به نسبت بومی‌سازی شده و جز در موارد خاصی همچون الکترود، سایر نیازهای خود را در داخل تولید می‌کنیم و به خودکفایی رسیدیم.

وی گفت: امروز می‌توانیم پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و مهندسان و کارگران ایرانی کار تعمیر، نگهداری و توسعه آنها را انجام می‌دهند.

رحمانی با اشاره به اینکه مسوولان وظیفه ارائه اطلاعات دقیق و شفاف را به مردم دارند، تصریح کرد: مردم حق دارند اطلاع کاملی از اخبار و وقایع کشور داشته باشند و از افتخارات و پیشرفت‌های کشور در همه زمینه‌ها آگاه شوند.

وی افزود: بیش از 100 سال است که راه آهن در کشور وجود دارد و امروز هم تناسب خوبی به وجود آمده، چنان که نخستین راه‌آهن کشور در جلفا و تبریز ساخته شده، نخستین محموله ریل پرسرعت هم به خط بستان‌آباد و تبریز انتقال پیدا کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با استفاده از محموله ریل ملی ذوب آهن اصفهان نشان داد که اعتقاد راسخی به رونق تولید و استفاده از توان تولید و ساخت داخلی دارد.

آیین تحویل نخستین محموله ریل قطارهای پرسرعت (ریل ۶۰ ای ۱) تولید ذوب آهن اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز شنبه با حضور وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به میزبانی ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

۷۱۵۰/۸۱۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر