مادربرد و چیپست‌های Intel Cascade Lake-X و نسل سوم Ryzen Threadripper لو رفتند؛ از X299X تا TRX40


مادربرد و چیپست‌های Intel Cascade Lake-X و نسل سوم Ryzen Threadripper لو رفتند؛ از X299X تا TRX40

چندی پیش، اسامی چند مادربرد با چیپست های سری 400 کمپانی «اینتل» لو رفت؛ رقابت در پاییز امسال با معرفی پلتفرم‌های جدید پردازشی شکل دیگری به خود خواهد گرفت. هرچند که از تاریخ عرضه نسل دهم اینتل بی خبر هستیم، اما مطمئنیم که این شرکت به زودی پردازنده Cascade Lake-X را راهی میدان خواهد کرد؛ در ماه آینده شاهد ورود نسل سوم پردازنده‌های AMD Threadripper...

چندی پیش، اسامی چند مادربرد با چیپست های سری 400 کمپانی «اینتل» لو رفت؛ رقابت در پاییز امسال با معرفی پلتفرم‌های جدید پردازشی شکل دیگری به خود خواهد گرفت. هرچند که از تاریخ عرضه نسل دهم اینتل بی خبر هستیم، اما مطمئنیم که این شرکت به زودی پردازنده Cascade Lake-X را راهی میدان خواهد کرد؛ در ماه آینده شاهد ورود نسل سوم پردازنده‌های AMD Threadripper هستیم.

هر دو کمپانی AMD و Intel قصد ورود پردازنده‌های جدید خود، تا پایان سال 2019 را دارند. در پاییز امسال با پردازنده‌های نسل سوم Ryzen Threadripper و Cascade Lake-X روبرو خواهیم بود که برای سیستم‌های سطح بالای دسکتاپ (HEDT) و ایستگاه کاری تعریف شده‌اند. هسته‌های بیشتر با عملکرد بالاتر. بنچمارک های غیر رسمی از هر دو پلتفرم تا کنون رضایت بخش بوده است. با این وجود باید منتظر عرضه رسمی و تست‌های مستقل و رسمی بمانیم.

در مورد پشتیبانی مادربردهای فعلی از این دو پلتفرم، شک و تردیدهایی وجود دارد؛ تعداد هسته‌ها در پردازنده‌های Ryzen Threadripper به شکل چشمگیری افزایش یافته و لیتوگرافی هم به 7 نانومتر کاهش پیدا کرده است؛ در نتیجه نمی‌توانیم از بابت پشتیبانی چیپست های X399 فعلی مطمئن باشیم. دست کم این شک و تردید در مورد مدل‌های پرچمدار پابرجاست. AMD یک چیپست جدید با نام TRX40 را برای این خانواده در نظر گرفته است.

مادربرد و چیپست‌های Intel Cascade Lake-X و نسل سوم Ryzen Threadripper لو رفتند؛ از X299X تا TRX40

خوشبختانه این شرکت نام‌گذاری مشابه با پلتفرم‌های اینتل را کنار گذاشته است. مادربردهای گیگابایت با چیپست TRX40 که در لیست کمیسیون اقتصادی اوراسیا (ECC) به ثبت رسیده‌اند، در تصویر داخل متن مشخص هستند؛ 5 مادربرد که به جز یک مدل، باقی نمونه‌ها با نام تجاری AORUS عرضه می‌شوند. آنها از سوکت TR4 بهره برده و میزبان پردازنده‌های نسل سوم Ryzen Threadripper هستند. به عنوان یک نکته باید به این مسئله اشاره کنیم که در گذشته، اسامی چیپست های دیگری نیز برای این پلتفرم لو رفته بود؛ پس این احتمال وجود دارد که AMD بیش از یک چیپست را برای مادربردهای جدید خود معرفی کند.

و باز هم لو رفتن بخشی دیگر از اسامی مادربردهای شرکت Gigabyte، ما را با چیپست آتی Intel آشنا کرده است. مادربردهای جدید از چیپست X299X استفاده کرده و با سوکت LGA 2066، از پردازنده‌های Cascade Lake-X پذیرایی خواهند کرد. اسامی چهار مادربرد در این قسمت به چشم می‌خورد که همگی آنها از گونه‌های پرچمدار هستند. هنوز از ویژگی‌های دقیق چیپست X299X اطلاعی در دست نیست.

اگر قصد خرید یک کامپیوتر ایستگاه کاری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که کمی صبر کنید، مدل‌های جدید از هر دو کمپانی در راه‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط