طرح یاریگران زندگی در استان بوشهر اجرا می‎‌شود


طرح یاریگران زندگی در استان بوشهر اجرا می‎‌شود

بوشهر- ایرنا- طرح یاریگران زندگی با هدف ایجاد حس مسئولیت در میان مردم و گروه‌های مختلف اجتماعی به‌منظور پیشگیری از وقوع اعتیاد امسال در 20 درصد مراکز آموزشی استان بوشهر اجرا می‌شود.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: طرح یاریگران زندگی در محیط‌های هدف شامل خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های کاری و محله‌های شهری و روستایی و شیوه یاری رساندن به افراد، قربانیان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان آموزش داده می‌شود.

ارسطو ترکمان‌منش روز شنبه در نشست کارگروه مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: با اجرای طرح یاریگران زندگی هرروز فرد و خانواده‌ها با آشنایی و اشراف کامل به معضلات و خطرها، آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و اعتیاد می‌توانند یاریگرزندگی فرد و یا خانواده‌های دیگری باشند.

وی بیان کرد: تدوین طرح یاریگران زندگی در اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، بند ۵۷ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و تدبیر رئیس جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با هدف کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها در قالب کاهش نرخ شیوع اعتیاد در محیط‌های اجتماعی تدوین شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور گرفتار مصرف مواد مخدر هستند.

ترکمان‌منش گفت: براساس آمارها ۴۵ درصد از زندانیان کشور به‌طورمستقیم و ۲۵ درصد به طور غیرمستقیم، ۹۰ درصد جمعیت زنان زندانی به دلیل جرائم مواد مخدر درزندان‌ها هستند، بالاترین میزان مرگ و میر غیرطبیعی در کشور بعد از تصادف‌های جاده‌ای مربوط به مواد مخدر است.

وی ۶۵درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق، ۳۰ درصد کودک آزاری، ۲۵ درصد قتل‌های عمد، ۲۳ درصد نزاع و خشونتها و ۲۰ درصد جرائم منکراتی و منافی عفت، بیشترین مرگ و میر معتادان مربوط به اعتیاد تزریقی، مصرف بیش از حد مواد مخدر و بیشترین ابتلا به ویروس ایدز را از طریق اعتیاد تزریقی عنوان کرد.

ترکمان‌منش گفت: ضعف تحرک و نشاط اجتماعی یکی از عوامل کاهش سلامت جسمی و گرایش به سمت مصرف مواد مخدر درگروه‌های مختلف است سستی در بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی، کارزار رسانه‌ای موثر، شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مغفول مانده که نیاز به توجه دارد.

استاندار بوشهر گفت: سوخت شناورهای حامل کالاهای ممنوعه در استان بوشهر قطع می‌شود و خودروهای توقیفی حامل مواد مخدر باید مصادره و در اختیار دستگاه‌های کشف کننده برای مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.
عبدالکریم گراوند افزود: برخورد قاطع نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی با قاچاقچیان مواد مخدر سبب شده آلودگی مواد مخدر در نقاط مختلف کشور و حتی در کشورهای اروپایی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در برخورد با قاچاق مواد مخدر، ایران هزینه‌های سنگین نیروی انسانی و مالی متحمل شده است به همین دلیل فرهنگ سازی در آگاهی از ضررهای استفاده از مواد افیونی مخدر باید مورد توجه قرارگیرد زیرا برخورد سخت در برخی موارد در جلوگیری از شیوع این ناهنجاری و آسیب اجتماعی جوابگو نیست.

گراوند بیان کرد: صدا و سیما باید با حضور کارشناسان آسیب‌ها و مضرات مصرف قلیان را به جامعه اطلاع رسانی کند.

استاندار بوشهر استفاده از قلیان را دروازه ورود به چرخه اعتیاد به مواد مخدر دانست و ادامه داد: باید ضررها و آثار ناهنجار قلیان به جامعه اطلاع رسانی شود تا نوجوانان و جوانان در این چرخه قرار نگیرند.

گراوند در باره طرح یاری‌گران زندگی گفت: این طرح در سطح ملی تدوین شده و باید متناسب با شرایط استان‌ها بومی سازی شود.

وی افزود: جوانان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی باید از بلایا و آسیب‌های اجتماعی مصون نگه داشته شوند زیرا سوداگران مرگ زمینه اعتیاد آنان به مواد مخدر و قرص‌های روان گردان را فراهم می‌کنند از این نظر باید اماکن در مسیر دانش آموزان و دانشجویان برای پیشگیری از آسیب‌ها کنترل و نظارت شود.

گراوند، استفاده از ظرفیت هنرمندان در عرصه فرهنگ سازی مبارزه با مواد مخدر را یک ضرورت دانست و افزود: باید در این حوزه از فضای مجازی و توانمندی هنرمندان استفاده کرد.

۶۰۴۷/۶۰۴۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی