کمبود کدام ویتامین‌ها خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد؟


کمبود کدام ویتامین‌ها خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد؟
مسوول واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد:نتیجه مطالعه انجام شده در این مرکز نشان میدهد که کم بود ویتامین های B۳ و B۱۲ افزایش خطر پیدایش سردردهای میگرنی را بهمراه دارد.

مطالعه پژوهشی حدود دو سال درباره‌ی استفاده ویتامین های B۳ و B۱۲ بر روی ۷۰ شخص ابتلا به میگرن انجام گردیده است که ۳۶ نفر آن به میگرن دوره ای دچار بودند و ۳۴ نفر هم میگرن مزمن داشتند.

دکتر منصوره تقا روز شنبه در مورد دستاوردهای این طرح تحقیقاتی به ایرنا خاطرنشان کرد: نتیجه این مطالعه نشان داده که ویتامین های B۳ و B۱۲ در اشخاص ابتلا به بیماری میگرن نسبت به سایرین؛ پائین تر هست. همچنین معلوم گردید با کاهش این ویتامین ها در بدن، احتمال افزایش خطر سردرد میگرنی موجود است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:کمبود ویتامین B۱۲ در بین افرادی که گوشت استفاده نمی کنند، گیاهخواران و خام خواران و همچنین افردی که عمل جراحی بر روی معده انجام داده یا سختی های گوارشی دارند، رایج تر هست.

مسوول واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: کاهش سطح ویتامین B۳ در زنان رایج تر هست که این مسئله میتواند علل گوناگون داشته باشد.

او در عین حال به مردم سفارش کرد که از استفاده سرخود و بی رویه مکمل ها عمیقاً جلوگیری کنند، زیرا استفاده بی رویه و بیش از اندازه این ویتامین ها امکان دارد با عوارضی همراه باشد.

تقا از همکاران پزشک تقاضا کرد که در صورت مشاهده کم بود این ویتامین ها، آنرا به اندازه الزامی تجویز کنند برای این که این کار علاوه بر برطرف کم بود ویتامین ها به درمان سردرد میگرنی هم کمک میکند .

۱۴ درصد ایرانی مبتلا به سردرد میگرنی هستند

او با اشاره به این که امار مبتلایان به سردرد و میگرن در ایران بالا هست، خاطرنشان کرد :۱۴ درصد ایرانی ها سردرد میگرنی دارد، امار جهانی در این زمینه ۱۱ تا ۱۶ درصد هست که امار ۱۴ درصد در کشور ما بیانگر فراوانی بالای آن هست.

تقا ذکر کرد :سردرد در ایران بعنوان نخستین علت ناتوانی هست ولی در بیش تر کشورهای دیگر کمردرد بعنوان نخستین عام ناتوانی به حساب می آید ، به همین علت در سال های گذشته سعی فراوانی برای توسعه تحقیقات در زمینه سردرد در کشورمان انجام داده ایم.

سردرد قابل معالجه هست

او با بیان این که سردردها هم قابل پیش‌گیری و قابل معالجه هست، ادامه داد: سردرد تنها علل عجز در مغز و اعصاب هست که قابل برگشت هست، سایر دلایل ناتوانی مثل سکته مغزی و ام اس به این شکل قابل بازگشت نیستند.

متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: بدین ترتیب این مسئله باید مورد توجه جدی مسوولان و دست اندرکاران حوزه بهداشت کشور قرار گیرد و مردم هم باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی