سینما و تئاتر درایجاد فرهنگ و گفتمان نقش موثری دارد


سینما و تئاتر درایجاد فرهنگ و گفتمان نقش موثری دارد

قم – ایرنا – دبیر علمی سومین دوره همایش ملی فقه هنر گفت: امروزه نقش سینما و تئاتری که زنده باشد، در ایجاد فرهنگ، گفتمان و حتی اثر اخلاقی و انقلابی و یا ضداخلاقی و ضدانقلابی بر کسی پوشیده نیست و هرچه پدیده زنده‌تر و کاراتر باشد، پرداختن به فقه آن نیز لازم‌تر است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست روز شنبه در نشست خبری سومین همایش ملی فقه هنر در سالن اجتماعات مدرسه اسلامی هنر اظهار کرد: از یک طرف پدیده ای مانند سینما و تئاتر داریم که پدیده ای زنده، کارا و موثر هستند و از سوی دیگر میخواهیم وضعیت شرعی آن حل شود؛ هم دغدغه شریعت‌مداران را پاسخ دهیم و هم کسانی که اجرا می کنند، خیالشان راحت باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود، بر حضور بیشتر هنرمندان سینما و تئاتر در این دوره همایش تاکید و بیان کرد: در این همایش باید بیشتر از هنرمندان این ۲ عرصه به صورت مناسب استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در ۲ دوره پیشین این همایش، هدف اصلی بیان «فقه هنر» به عنوان موضوع اصلی بود و مقاله ها و سخنرانی ها نیز درباره این موضوع بسیار مهم ارائه شد که در جامعه علمی کشور بازتاب خوبی داشت و مقالات آن نیز به صورت کتاب منتشر شده است.

وی افزود: در سومین دوره بنا بر این گذاشته شده است تا بر روی یک سری از تَعَیُّنات هنری بحث و گفت‌وگو شود، از این رو در این دوره قرار است بر روی حوزه فقه سینما و تئاتر (نمایش) کار شود.

سومین دوره همایش ملی فقه هنر در ۲ موضوع اصلی «فلسفه فقه هنرهای نمایشی» و «فقه رفتار و آثار در هنرهای نمایشی» دی ماه سال جاری در قم برگزار می شود و پژوهشگران تا نیمه آذرماه امسال فرصت دارند چکیده مقاله های خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند در قم به دبیرخانه همایش به نشانی خیابان بسیج (هنرستان)، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر و یا نشانی اینترنتی http://isoa.ir مراجعه کنند و یا با تلفن ۳۷۸۳۰۷۸۲ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

نخستین و دومین دوره همایش ملی فقه هنر در سال های ۹۴ و ۹۶ در قم برگزار شد.

مدرسه‌ اسلامی هنر نخستین موسسه‌ آموزشی - ‌پژوهشی برآمده از حوزه‌ علمیه است که در قلمروی دین و هنر برای پرورش طلاب با رویکرد تربیتی و صبغه دینی، برای تبیین مبانی تفکر دینی در هنر و نیز آموزش‌های نظری و عملی در باب هنر تاسیس شده است.

این موسسه در عرصه‌های فکری داخلی و خارجی (حوزوی و دانشگاهی) با ایجاد محیطی پویا و اندیشه‌ساز و با الهام از سنت علمی و سلوک عملی حوزه و استفاده از جدیدترین شیوه های علمی برای دستیابی به مکتب هنری اسلام بر اساس آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) مشغول فعالیت است.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...