روند افزایشی تورم کنترل شده است


روند افزایشی تورم کنترل شده است

بیرجند- ایرنا- جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: روند افزایشی و نگران کننده برخی شاخص‌های تورم ، اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور کنترل و تثبیت شده است و در چند ماه اخیر هم با کاهش نرخ تورم مواجه بودیم.

مسعود سلطانی‌فر روز شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی خراسان جنوبی افزود: همچنین توانسته‌ایم ارزش پول ملی را تا حدود زیادی حفظ کنیم، جنبه‌های اشتغال را بهبود ببخشیم و نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها و محدود شدن صادرات نفت در اولین گام، بودجه امسال دولت از ۴۴۸ به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است از این رو ۶۲ هزار میلیارد تومان از سرجمع بودجه مصوب دولت در سال ۹۸ تحقق پیدا نخواهد کرد.

وزیر معین هیات دولت در خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در کشور حکم فرما است ، بعد از حدود ۳۰ ماه مذاکره با کشورهای ۱+۵ و تفاهم‌ بین‌المللی به نام برجام منعقد شد و با فرایند خروجمان از تحریم‌ها به فرمول بُرد بُرد رسیدیم که منافع ما و کشورهای دیگر حفظ شده بود.

وی افزود: اما پس از تغییر هیات حاکمه آمریکا باعث شد با بدعهدی و بداخلاقی‌هایی مواجه شویم و رئیس جمهوری جدید آمریکا با صراحت به خاطر تامین نشدن منافع آمریکا در برجام از این تفاهم نامه بین‌المللی خارج شد با این تعبیر که وزیرخارجه ایران سر وزیرخارجه آمریکا را کلاه گذاشته است لذا آمریکا با خروج خود تحریم‌هایی را آغاز کرد تا به یک توافق جدیدی برسد که تامین کننده منافع او و تهدید کننده امکانات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

سلطانی‌فر یادآور شد: اکنون بعد از گذشت حدود ۲۰ ماه از موضع‌گیری جدید آمریکا با وضعیت بسیار خطیری مواجه هستیم و تحریم‌های غیرقانونی، ناعادلانه و غیرانسانی با همه توان و ابزارها علیه ملت ایران اعمال می‌شود و در جای خود می‌توان از آن به عنوان ترور اقتصادی یاد کرد که همه عرصه‌ها و امور کشور را مورد تهدید قرار داده است.

وی گفت: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی در طول یکهزار کیلومتر مرز می جنگیدیم اما در این شرایط هیچگاه صادرات نفت ایران قطع نشد و درآمد حاصل از صادرات نفتی به راحتی وارد کشور تا نیازهای ارزی تامین شود.

جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و وزیر معین هیأت دولت در خراسان جنوبی افزود: اما الان به شدت از این جهت تحت فشار هستیم، صادرات نفت ایران محدود شده و مجاری واردات درآمدهای حاصل از صادرات نفت نیز محدودتر می‌شود چون ابزارهای دشمن برای کنترل شبکه مالی و پولی و بانکی جهانی به نسبت ۳۰ سال قبل گسترده‌تر شده است.

وی گفت: لایحه بودجه سال ۹۸ را دولت با ۴۰۷ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد اما در نهایت بودجه ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی در مجلس مصوب شد.

سلطانی فر ادامه داد:اما به دلیل تحریم‌ها و محدود شدن درآمدها در یکی از نشست‌های سران قوا که به صورت ویژه برای مبارزه با شرایط تحریمی برگزار می‌شود با توجه به تحقق درآمدهای مختلف و محدود شدن آن اکنون در اولین قدم ۴۴۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: یعنی ۶۲ هزار میلیارد تومان از سرجمع بودجه مصوب دولت امسال تحقق پیدا نخواهد کرد لذا فشار این کاهش روی پروژه‌های عمرانی خواهد بود و مجبور هستیم در هزینه‌های جاری، حقوق کارکنان دولت و درآمدهای تامین بودجه اختصاص پیدا کند تا درآمدهای دولت با مشکل مواجه نشود.

جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی افزود: کسر درآمدها به معنای کسر تخصیص در ردیف‌های عمرانی است به ویژه ردیف‌هایی که مربوط به درآمد هزینه است، بقیه موارد با استفاده از اسناد خزانه انجام می‌شود که شرایط پیچیده‌ای را در کشور ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت تمام هم و غمش مقابله با شرایط تحریمی است، عنوان کرد: خیلی‌ها تصور می‌کردند کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای مختلف که تاثیرگذار بر قیمت‌ها است بیشتر از زمان کنونی خواهد بود و تورم را سه رقمی پیش بینی می‌کردند اما با تدابیر انجام شده از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق شدیم افزایش قیمت ارز و روند کاهش ارزش پول ملی را کنترل کنیم و تورم را کاهش دهیم.

سلطانی‌فر گفت: امیدوار هستیم با عزم و اراده دولت با پشتیبانی ملت این گردنه را مثل ۴۰ سال گذشته با موفقیت پشت سر بگذاریم؛ این ملت اراده کرده است که راه عظمت، اقتدار، موفقیت ، آبادانی را با قدرت و همت ادامه دهد و هیچ نیروی در مقابله با اراده یک ملت نمی‌تواند مقاومت کند و قطعا اراده ملت ایران در این شرایط پیروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه خمیر مایه اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای رشد و توسعه و مقابله با تهدید های داخلی و خارجی، افزود: علیرغم تمام محدودیت‌ها منابع و مشکلات اما موفقیت در این عرصه قابل قبول و قابل ارزیابی است و اگر دچار تحریم‌های ناعادلانه و کمرشکن نمی‌شدیم امروز در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور می‌توانستیم موفقیت‌ها و دستاوردهای بیشتری کسب کنیم.

جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و وزیر معین هیأت دولت در خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور در تمام حوزه‌ها و استان‌ها ادامه داد: ایران به لحاظ ذخایر گازی رتبه دوم و در ذخایر نفتی رتبه چهارم دنیا را دارد و در مجموع ذخایر نفت و گازی رتبه اول دنیا را داریم.

وی افزود: امروز با همه محدودیت‌ها توانسته‌ایم میزان بهره‌برداری از مخزن مشترک گاز پارس جنوبی را از کشور قطر بیشتر کنیم سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای انجام گرفته ولی هنوز هم نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم.

سلطانی‌فر گفت: در بسیاری از مخارن مشترک نواری مرزی پروژه‌هایی اجرا می‌شود که به تزریق گاز معروف است و مخازن نفتی در حال جوان‌سازی است که میزان بهره‌برداری در برخی مخازن با پروژه‌های تزریق گاز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: درحوزه پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است و بعد از حل و فصل مشکلات موجود با دنیا هر چه سریعتر سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش تولید انرژی و محصولات مختلف صنعتی و معدنی به بهره‌برداری برسد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه مدل توسعه در کشور ما بسیار مهم است، افزود: در ۴۰ سال گذشته در مجموعه‌ای از کشورهای آسیای جنوب شرقی که به ببر و بچه ببرهای اقتصادی معروف هستند قرار گرفتیم این کشورها درآمد سرانه خود را در دوره ۳۰ ساله با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، تامین امنیت سرمایه، اصلاح نظام مالیاتی و بانکی و بهره‌گیری از فرهنگ نژاد زرد توانسته‌اند ده‌ها برابر افزایش دهند.

وی بیان کرد: اژدهای اقتصادی یعنی چین از خواب بیدار شده است و در اقتصاد جهانی، توانسته ژاپن را پشت سر بگذارد لذا اگر سریعتر از منابع استفاده نکنیم از دنیا عقب خواهیم ماند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه نباید از سرمایه گذاران بخش خصوصی و گردشگران ایراد غیرمنطقی بگیریم، گفت: باید با حمایت از سرمایه‌گذاران در مراحل ابتدایی کار اجازه دهیم اشتغال ایجاد و وضعیت سرمایه‌گذار تثبیت شود و بعد از آن مالیات بگیریم.

وی با بیان اینکه مدل توسعه توزیع عادلانه فقر به بن بست رسیده است افزود: امروز کشورهای توسعه یافته دنیا به دنبال مدل توسعه ایجاد ثروت و توزیع عادلانه ثروت از طریق اخذ مالیات، ایجاد رفاه و خدمات عمومی و توسعه آموزش و پرورش رفته‌اند که موفق نیز بوده‌اند.

سلطانی‌فر ادامه داد: ما باید اجازه دهیم ابتدا از منابع دولتی و بخش خصوصی ایجاد ثروت و اشتغال شود تا بعد از طریق اخذ مالیات‌ها بتوانیم رفاه عمومی ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در سیستم مالیاتی کشورهای توسعه یافته نیز هیچ فرار مالیاتی وجود ندارد و برخورد جدی با کسانی که به نحوی از پرداخت مالیات سرباز بزنند انجام می‌شود.

جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و وزیر معین هیأت دولت در خراسان جنوبی با اشاره به ذخایر معدنی و جاذبه های گردشگری کشور گفت: همین کویر یکی از مقاصد مهم گردشگران اروپایی است و حاضر هستند که برای دیدن جاذبه‌های آن ارز پرداخت کنند لذا از این محل می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال چند سفر دیگر نیز به خراسان جنوبی داشته باشد گفت: عملیات اجرایی راه آهن استان خراسان جنوبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از تجهیز کارگاه توسط پیمانکار و با سفر معاون اول رئیس جمهور در ۱۵ مهرماه آغاز می‌شود.

سلطانی فر ادامه داد: در خصوص مسائل مربوط به کویرتایر بیرجند نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که نیازها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل دیگر استان خراسان جنوبی که هنوز به سرانجام نرسیده است در گزارشی ارسال شود تا به صورت تک تک از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری شود، افزود: شرایط ارزی و پولی کشور دارای محدودیت‌های زیادی است ولی خوشبین هستیم که این مشکلات رفع خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در حوزه ورزش و جوانان نیز خراسان جنوبی در کنار چهار استان سیستان و بلوچستان ، ایلام، کردستان و کهگیلویه و بویراحمر به صورت ویژه دیده شده است تا پروژه‌های نیمه تمام آن سریعتر به بهره‌برداری برسد و استعدادهای خوبی که در استان وجود دارد زمینه بروز و ظهور پیدا کنند.

وزیر ورزش و جوانان و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امروز (شنبه) برای بازدید از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و چند پروژه ورزشی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد.

شرکت در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصادی خراسان جنوبی، بازدید از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، مجتمع گلخانه‌ای استان در شهر خوسف و کارخانه کویرتایر از دیگر برنامه‌های مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در استان خراسان جنوبی است.

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !