کتاب معماری ایلخانی منتشر شد


کتاب معماری ایلخانی منتشر شد

تهران- ایرنا- نخستین کتاب معماری ایلخانی به نگارش بهروز عمرانی و امین مرادی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این کتاب به زبان انگلیسی چاپ شده و نگارندگان آن تلاش کرده اند تا این سبک از معماری را از تمامی جهات مورد مطالعه و پژوهش قرار داده و معرفی کنند.
کتاب معماری ایلخانی نوعی از مستندنگاری با نگاه ویژه به تاریخ اثر ،شکل ، نشانه ها و ساختار آنها است.
گفتنی است، بناهای مورد مطالعه در این کتاب بیش از همه مربوط به استان های غربی بوده و در بین مطالب آن مقاطع مختلف، پلان، نما و ... در خصوص بخش زیادی از بناهای دوره ایلخانی آورده شده است.
این کتاب علاوه بر علاقمندان و محققان دوره ایلخانی می تواند مرجعی مناسب برای دانشجویان این رشته باشد.

هنر دوران ایلخانیان از دوران‌های شاخص هنر اسلامی در ایران و آسیای مرکزی به‌شمار می‌رود.

با تثبیت حکومت مغول‌ها و ایجاد خاندان ایلخانیان در ایران و آسیای مرکزی، بزودی فاتحان مغول هنرمندان را که جذب دربار عباسیان شده بودند، به خدمت خود گرفتند. وارثان چنگیزخان مغول با قبول دین اسلام دست به تأسیس دولت‌هایی در ایران زدند و هنرمندان را به پایتخت‌های خود در تبریز و مراغه کشاندند، از طرفی هم به علت مصالحه‌ای که بین حاکمان محلی شیراز صورت گرفت، شیراز از گزند و یورش مغول‌ها در امان ماند و بر این منوال گروهی از هنرمندان نیز جذب شیراز شدند.

معماری و هنرهای وابسته نظیر کاشیکاری و گچبری نیز در این دوره رشد قابل توجهی داشت. در معماری دوره ایلخانان به سبک مساجد و کاروانسراهای پیش از خود ساخته می‌شد با این اختلاف که مدرسه‌ها به جای شبستان در یک یا دو طبقه هجره‌هایی جهت سکونت طلاب داشتند. بیشتر مقابره‌های دوره ایلخانی نیز به سبک دوره سلجوقی بنا شده‌اند که در مجموع در پلان‌های مربع، مدور، چند ضلعی و هشت ضلعی ساخته می‌شدند و معمولاً گنبدی در بالا دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر