اربعین همانند حج است


اربعین همانند حج است

آقای حسین جواد احمد المنکوشی فرماندار کربلا : زائران اربعین از قوم‌های گوناگون و با زبان و لهجه خودشان به زیارت می‌آیند که این اجتماع را شبیه به مراسم حج می‌کند

اربعین همانند حج استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، آقای المنکوشی در دیدار با حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره همکاری‌های دوجانبه در مراسم اربعین تأکید کرد: باید به درجه‌های بالاتر زیارت اربعین وارد شد و محدود به مسائل مادی نماند.
حجت‌الاسلام قمی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه ما در سازمان تبلیغات اسلامی خودمان را خادم همه خادمان زائران حسین (ع) می‌دانیم گفت: ما در اربعین وظایف خاصی را برای خودمان قائل هستیم ضمن اینکه حس خاصی هم نسبت به مردم شهر کربلا داریم.
وی افزود: ما دوست داریم به بهانه زیارت امام رضا (ع) پذیرای زائران کربلا باشیم، اما اصل این است که ما را جزو خادمان کربلا بدانید.
آقای حسین جواد احمد المنکوشی فرماندار کربلا هم در این دیدار طی سخنانی کوتاه گفت: رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند زیارت اربعین بذر روح آرمان و عقیده را در جامعه کاشته است.
آقای المنکوشی با ذکر این که اربعین مملو از فضای فکری و فرهنگی برای تبلیغ و وجوه ایمانی بسیاری دارد گفت:، اما انگیزه بزرگتری از برپایی این همایش‌های فرهنگی در ساحات بالاتری وجود دارد که ما در فرمانداری کربلا در خدمت اهداف شما هستیم.
وی ادامه داد: زائران از قوم‌های گوناگون به این زیارت می‌آیند شبیه به حج که هرکدام با زبان و لهجه خودشان سخن می‌گویند. ما برای تبلیغ امام حسین (ع)، نیاز به مبلغانی داریم که زبان آن‌ها را بدانند.
فرماندار شهر کربلا با ابراز تأسف از اینکه ما به درجه‌های بالاتر زیارت اربعین وارد نمی‌شویم و تنها مسائل این زیارت محدود می‌شود به راهپیمایی و روادید و حمل و نقل ادامه داد: همانگونه که سیدناالقائد فرمودند، نیازمند استقبال از این زیارت به صورت بیشتر و وسیع تری هستیم. ما باید واژگان انقلاب امام حسین را بشناسانیم، مانند «امام حسین برای چه قیام کردند؟» و «برای چه امروز بعد از چهارده قرن انقلاب امام حسین همچنان در حال جوشش است و قلب‌ها را از سراسر زمین جذب می‌کند»، با وجود اتفاقی که برای فرهنگ‌ها و قوم‌ها و ادیان دیگر افتاده است. ضروری است که کربلا را بر اساس این جهات تجهیز کنیم و در رسانه‌ها مدام این مفاهیم را بگوییم. اگرچه این‌ها اعتقاد شیعیان است، اما برای همه مذاهب اسلامی است.
وی در پایان گفت: در این اتحاد شکل گرفته بر اساس این عقیده، و پخش آن در رسانه‌هایی با مخاطب میلیونی، باید مصیبت‌ها و اتفاقات امام حسین و حضرت زینب را نیز بیان کنیم و تذکر دهیم. برای مثال اسارت حضرت زینب و کاروان ایشان و سخنان شان، نباید تنها مختص به مجالس عزا باشد. این یک دریچه برای شناخت اهل بیت است. این یک آغازی برای همکاری فرهنگی و فکری و رسانه‌ای برای ماست.
آقای سید عبدالحسین حسنی مدیر مؤسسه فدک الزهرا هم در این دیدار با بیان اینکه ان شاءالله شرایطی باید فراهم شود که همه امکانات برای زوار حسین جمع شود گفت: طی این سال‌ها و در چهارده قرن گذشته کسی نتوانسته است مسیر اصلی کاروان اهل بیت از کربلا تا سامرا را مشخص کند.
وی ادامه داد: پس از سقوط صدام و داعش فضای برای فعالیت شیعیان هموار‌تر شده است و مورخان و متخصصان باید برای تعیین و تشخیص مسیر اصلی کاروان اهل بیت از کربلا تا سامرا هم جهت شوند تا چنین کاری به سرانجام برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس