رونمایی از چهار اثر تاریخ شفاهی فرماندهان در هفته دفاع مقدس


رونمایی از چهار اثر تاریخ شفاهی فرماندهان در هفته دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه ــ مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از رونمایی چهار اثر تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس خبر داد.

رونمایی از چهار اثر تاریخ شفاهی فرماندهان در هفته دفاع مقدسبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیات دفاع مقدس؛ یدالله ایزدی از راویان و تاریخ‌نگاران جنگ و مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به رونمایی از چهار اثر تاریخ شفاهی فرماندهان در هفته دفاع مقدس، گفت: با همت و تلاش محققان و پژوهشگران در حوزه تاریخ شفاهی نظامی، در هفته دفاع مقدس چهار اثر منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد که «تاریخ شفاهی سردار احمد غلام پور»، «تاریخ شفاهی سردار شهید احمد غلامی»، «تاریخ شفاهی سردار مرتضی قربانی» و «تاریخ شفاهی سردار حسن رستگار پناه» کتاب‌هایی هستند که به‌زودی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گروه تاریخ شفاهی نظامی علاوه بر این چهار کتاب، مصاحبه با ده تن از فرماندهان به اتمام رسیده و کتاب‌ها در مرحله آماده‌سازی است، افزود: تقریباً ۱۰ پروژه را در آستانه آماده‌سازی داریم و امیدواریم تا پایان امسال چهار تا پنج کتاب تاریخ شفاهی را آماده کنیم و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۹ به علاقه‌مندان در این حوزه ارائه کنیم.

ایزدی در ادامه توضیح مختصری درباره این چهار کتاب داد و بیان کرد: کتاب تاریخ شفاهی سردار مرتضی قربانی به‌عنوان اولین تاریخ شفاهی سطح یگان در مرکز به رشته تحریر درآمده است. کتاب اول ایشان حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگوی امیر رزاق‌زاده از راویان و تاریخ‌نگاران جنگ ایران و عراق است که از آغاز وقوع انقلاب اسلامی ایران، فعالیت‌های ایشان در اصفهان، همراهی با انقلاب و عزیمت به جبهه‌های خوزستان پس از هجوم سراسری ارتش بعث عراق به مرز‌های ایران و دوره مقاومت در برابر تجاوز عراق در شهر خرمشهر و منطقه عمومی آبادان روایت می‌کند.

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز افزود: البته این کتاب حوادث جنگ ایران و عراق را تا پایان عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ است. به دلیل حجم زیاد گفتگو‌ها تاریخ شفاهی ایشان در دو جلد منتشر خواهد شد که این جلد، جلد اول آن است و جلد دوم هم در دست آماده‌سازی است.

وی درباره کتاب تاریخ شفاهی سردار رستگار پناه گفت: سردار رستگار پناه از فرماندهان شمال غرب شناخته می‌شود، وی اصالتاً اهل اصفهان هستند که پس از انقلاب اسلامی و ایجاد بحران در مناطق کردنشین شمال غرب کشور به این منطقه می‌روند. تاریخ شفاهی وی حاصل ۱۲ جلسه گفت‌وگوی اصلی و یک جلسه مصاحبه تکمیلی رضا صادقی پژوهشگر و نویسنده است که خود از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه در مناطق کردنشین است. در این گفت‌وگو‌ها بحران در مناطق کردنشین و اقدامات نیرو‌های انقلاب برای تأمین امنیت و همچنین مقابله با فقر و محرومیت تاریخی که در این مناطق وجود دارد، مطرح شده است. سردار رستگار پناه در این کتاب، به شرح وضعیت این مناطق و خدمات جمهوری اسلامی ایران هم برای تأمین امنیت و هم برای رفع محرومیت آن پرداخته‌اند.

ایزدی ادامه داد: به افرادی که علاقه‌مند به تاریخ معاصر و تاریخ دهه اول انقلاب هستند، توصیه می‌کنم تا این کتاب را به‌عنوان منبع و مرجع خوبی که تحولات و حوادث مناطق کردنشین را به‌ویژه در استان کردستان بیان کرده، مطالعه کنند.

وی گفت: کتاب «تاریخ شفاهی سردار احمد غلام‌پور» کتاب دیگری است که روایت سردار غلام‌پور از فرماندهان سطح قرارگاه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس را بیان می‌کند. این کتاب دلایل و زمینه‌های حمله عراق به ایران و حمایت قدرت‌های بزرگ و حامیان منطقه‌ای رژیم بعث در این ماجرا را روایت می‌کند. حماسه مقاومت مردم و رزمندگان در منطقه دشت آزادگان به‌ویژه محور حمیدیه و سوسنگرد همانند عملیات شهید غیور اصلی که باعث ده‌ها کیلومتر عقب‌نشینی ارتش عراق از این منطقه و نجات اهواز از سقوط شد، از فراز‌های خواندنی این کتاب است. شرح آزادسازی عملیات‌های بزرگ آزادسازی سرزمین‌های اشغال‌شده خوزستان تا رهایی خرمشهر از چکمه اشغالگران فصل مهمی از این کتاب و پایان آن است. ادامه روایت سردار غلامپور از عملیات رمضان تا پایان جنگ در جلد دوم منتشر خواهد شد.

این تاریخ‌نگار جنگ اظهار کرد: کتاب «تاریخ شفاهی سردار شهید احمد غلامی» نیز درباره شهید بزرگوار احمد غلامی است که جانشین تیپ ۱۰ سیدالشهدا و فرمانده تیپ ۱۱۰ خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس بودند. البته این روایت یک روایت ناتمام است، چون وی در جبهه مبارزه با داعش در سوریه به شهادت رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند