حضور متخصصان ایرانی برای ارائه سرویس‌های با کیفیت ارتباطی در عراق


حضور متخصصان ایرانی برای ارائه سرویس‌های با کیفیت ارتباطی در عراق

تهران- ایرنا- آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد، در این راستا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات، متخصصین ایرانی برای ارائه سرویس‌های برتر ارتباطی به این کشور رفته‌اند.

اولین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور و با مجوز سازمان توسعه تجارت در مهرماه سال جاری و در کربلا برگزار می‌شود.

فرامرز رستگار عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: سالانه بیش از هشت میلیارد دلار صادرات از ایران به عراق انجام می‌شود که البته با توجه به صنعتی شدن کشور عراق در آینده، باید برای حفظ و افزایش این میزان صادرات در سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود.

به گزارش روابط عمومی سندیکای صنعت مخابرات ایران، وی افزود: کشورمان باید در اندیشه تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی محصولات خود باشد و بهترین این بازارها عراق است، یکی از عمده مقاصد صادراتی ایران طی سال‌های اخیر، کشور عراق بوده است؛ به گونه‌ای که میزان صادرات به این کشور به نحوی بوده که در لیست ۱۰۰ کشور عمده مقصد صادراتی ایران، همواره نامش در رده‌های بالای لیست قرار داشته است.

رستگار تاکید کرد: جدای از همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همبستگی سیاسی بین دو کشور، وجود اماکن مقدس و عتبات عالیات در ایران و عراق دلیل دیگری برای تعامل میان مردم این دو کشور است و افزایش ارتباط بین مردم، ضرورت حضور و مشارکت مهندسان حوزه ارتباطات را برای ارائه سرویس‌های با کیفیت ارتباطی صدچندان می‌کند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران با اشاره به توانمندی‌های ایران برای تامین برخی نیازهای کالایی در زمینه ارتباطات و انجام پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی در این زمینه و با بیان اینکه عراق در شمار معدود کشورهایی است که تراز تجاری ایران با آن مثبت است، یکی از راهکارهای معرفی محصولات و تولیدات به بازار عراق را حضور در نمایشگاه‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عراق یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران است که در مقابل صادرات محدود به ایران، خریدار و واردکننده بخش قابل‌توجهی از کالاهای غیرنفتی و خدماتی ایران است و با اشاره به اینکه بازار عراق از مزایای بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: وجود مرز مشترک، تامین بیش از ۹۰ درصد نیازهای عراق از طریق واردات پایانه‌های متعدد و موقعیت استراتژیک عراق از جمله مزایای مشترک بین دو کشور ایران و عراق محسوب می شود.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در عین حال با اشاره به نرخ بالای جمعیت جوان در کشور عراق و طبیعتا مصرف گرایی بیشتر در این کشور، گفت: جمعیت جوان این کشور نیازهای مختلفی دارد که در این رابطه می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و خدمات فنی و مهندسی به بازار این کشور ورود کرد.
رستگار با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق اظهار کرد: نابودی زیرساخت‌های این کشور، توانایی مالی بالا، نیاز به کالاها و خدمات و فقدان نیروی انسانی کارآمد، از دیگر مزایای مهم بازار این کشور محسوب می شود.

وی در عین حال بیان کرد: ثبات نسبی در این کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاران، چندان نگران نوسانات احتمالی قیمت‌ها نیستند . تغییرات نرخ دینار به عنوان واحد پول رسمی عراق، ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد و به همین دلیل این کشور در تغییرات ارزش دلار نوسان‌های کمتری را تجربه کرده است.
گفتنی است بر اساس آمار به‌دست‌آمده از گمرک ایران، در سال ۹۷ ارزش صادرات ایران به عراق در مقایسه با سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است. مجموعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق حدود ۱۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ بوده است؛ درصورتی‌که حجم صادرات ایران با کل کشورهای اروپایی کمتر از یک میلیارد دلار است؛ یعنی عراق به‌تنهایی بیش از ۱۰ برابر کشورهای اروپایی با ایران رابطه اقتصادی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...