دولت 400 میلیارد ریال برای آبخیزداری سمنان هزینه می‌کند


دولت 400 میلیارد ریال برای آبخیزداری سمنان هزینه می‌کند

سمنان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری در 27 حوضه آبخیز استان از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی با اعتبار 400 میلیارد ریال در سالجاری اجرا می‌شود.

فرهاد عبدالشاه روز شنبه در حاشیه نهمین نشست صندوق توسعه ملی در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: اجرای اقدام‌های مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی، آموزش ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گری اجرای طرح حدنگاری و اخذ سندتک برگی برای اراضی ملی و گشت، حفاظت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی از جمله برنامه‌های آبخیزداری امسال استان سمنان از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق با اولویت اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق بحرانی در سراسر استان است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۳ درصد اعتبارها تخصیص یافته است افزود: تکمیل طرح‌های سال گذشته از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی در هفته دولت سالجاری پایان یافت و با حضور مسئولان افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوضه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان افزود: این حوضه‌ها براساس شاخص‌های فرسایش خاک، وقوع سیلاب وضعیت کم آبی و خشکسالی مناطق هدف و تامین آب آبخوان‌ها انتخاب می‌شوند.

عبدالشاه اجرای عملیات زیستی و اقدام‌های مقابله با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوضه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که در انتخاب حوضه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، کنترل سیل، میزان مشارکت مردم مناطق و تقویت پوشش گیاهی حوضه‌های مرتعی و جنگلی را از دیگر شاخص‌ها در انتخاب حوضه برای اجرای عملیات آبخیزداری عنوان کرد.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...