«شکوفه‌های مهر»؛ طرح حمایتی مساجد از دانش‌آموزان نیازمند/ ابتکار مسجدی‌ها برای «محله بدون بی‌کار»


«شکوفه‌های مهر»؛ طرح حمایتی مساجد از دانش‌آموزان نیازمند/ ابتکار مسجدی‌ها برای «محله بدون بی‌کار»

فرصت‌سازی مساجد برای آغاز سال تحصیلی جدید فارغ از دغدغه‌های مالی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و نیازمند در قالب اجرای طرح «شکوفه‌های مهر» و تداوم این طرح از طریق توانمندسازی آموزشی آنها در طول سال، افقی روشن را در ارتباط نسل آینده با مسجد ترسیم می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: ماه مهر و ایام تحصیل از راه رسید و دانش آموزان کلاس اول از فردا (یکشنبه، سی و یکم شهریورماه) و سایر داشن آموزان از دوشنبه، اول مهرماه مشغول فراگیری علم و دانش می شوند.

در این میان هستند خانواده هایی که همچون سال های پیش دغدغه تامین لوازم التحریر و سایر هزینه های تحصیلی فرزندان خود را دارند و اگر نباشد دست های یاری گر و مهربان مردم نوع دوست و خیران همیشه در میدان، شاید شمار بیشتری از فرزندان میهن مان امکان تحصیل را پیدا نکنند.

اما همچون همیشه این مساجد هستند که پیشتاز رفع محرومیت های تحصیلی و زدودن رنگ دغدغه و نیاز از چهره دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت شده اند. مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید محلاتی استان تهران که شامل مساجد مناطق 14 و 15 است نیز در همین راستا طی طرحی ابتکاری به یاری دانش آموزان نیازمند شتافته است. مساجد سایر نواحی و مناطق شهر تهران نیز بسیج شده اند تا در حد توان خود به یاری آینده سازان ایران اسلامی بشتابند.

«شکوفه‌های مهر»؛ طرح حمایتی مساجد از دانش‌آموزان نیازمند/ ابتکار مسجدی‌ها برای «محله بدون بی‌کار»

در این میان «مسجد جامع حضرت امام رضا (ع)» (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری، نفیس، بعد از چهارراه ناصری، نرسیده به داروخانه وحیدیه) به عنوان مسجد محوری منطقه 15 در یاری رسانی به دانش آموزان نیازمند انتخاب شده است. مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) در طول سال نیز کمک های نقدی و غیرنقدی قابل توجهی را به شماری از نیازمندان منطقه ۱۵ تهران اهدا می کند.

«مهران احمدپور»، رئیس هیات امنای مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) درباره اجرای طرح «شکوفه های مهر» به خبرنگار شبستان گفت: باور داریم مساجد نباید به اقامه نماز جماعت و برگزاری مجالس مذهبی و فرهنگی بسنده کنند بلکه باید همچون صدر اسلام و سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه کاره محلات باشند. نمی شود مسجدی که قیمت ساختمان آن چند ده میلیارد تومان است صرفا به امور مذهبی و عبادی اکتفا کند.

عضو پیشین شورای محله نفیس (واقع در خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری) افزود: بر این اساس مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) به عنوان فعال ترین مسجد در سطح منطقه 15 (مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید محلاتی) به عنوان مرکز بسیاری از فعالیت های این منطه انتخاب شده و در زمینه اجرای طرح شکوفه های مهر نیز پیشگام بوده است.

احمدپور اعلام کرد: امسال و در آستانه بازگشایی مدارس نیز طرح «شکوفه های مهر» با حضور صد ها تن از خانواده های نیازمند و با مشارکت شهرداری منطقه 15 در مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) برگزار شد که طی آن، بسته هایی شامل دفتر، خودکار، مداد، خط کش، پاک کن، مدادتراش و کیف به دانش آموزان نیازمند اعطاء شد.

وی درباره ویژگی های این طرح گفت: این طرح به تقدیم هدایای تحصیلی محدود نمی شود بلکه قرار است با همکاری خانواده ها، مهارت ها و فنون مختلف به صورت رایگان و البته مطابق با دانش روز، به دانش آموزان منطقه 15 تهران آموزش داده شود.

«شکوفه‌های مهر»؛ طرح حمایتی مساجد از دانش‌آموزان نیازمند/ ابتکار مسجدی‌ها برای «محله بدون بی‌کار»

رئیس هیات امنای مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) اضافه کرد: بررسی های میدانی نشان داده مشکل اصلی کسانی که دچار بزهکاری و کارهای خلاف و غیرقانونی می شوند، عدم برخورداری مهارت است. در واقع این دسته از افراد که در میان آنان تحصیل کرده های دانشگاهی نیز وجود دارد، عمدتا مهارت و فن خاصی بلد نیستند و به همین دلیل به سوی خلاف کاری کشیده می شوند.

بنابر مشاهدات میدانی خبرنگارخبرگزاری شبستان دانش آموزان نیازمند با دریافت هدایای تحصیلی، عزمشان برای تحصیل موفقیت آمیز جزم شده است و با لبخندی بر لب، خود را آماده سال تحصیلی جدید می کنند.

اجرای طرح شکوفه های مهر با محوریت مساجد که طرحی جامع برای رفع دغدغه های مادی دانش آموزان و ارائه آموزش های لازم به آنان است پیام مهر و محبت مسجدی ها را به نیازمندان مخابره کرده است.

تعدادی از والدین دانش آموزان مشمول طرح شکوفه های مهر با ابراز خشنودی از اجرای این طرح بیان کردند: محوریت مساجد در اجرای این طرح موجب پیوند بیشتر فرزندان ما با این خانه های خدا می شود.

حق هم همین است، دانش آموزی که با لوزام التحریر و سایر هدایای مسجدی و بدون دغدغه، تحصیل خود را آغاز می کند، با خاطرات شیرینی که از این دوست در ذهن اش حک شده، ارتباط عمیق تر و بهتری با مسجد برقرار می کند.

«آیت الله سیدباقر آیت میردامادی»، مسئول دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی در تهران و امام جماعت مسجد و حسینیه همدانی ها که از طرف دفتر این مرجع تقلید، بانی بخشی از کمک ها به دانش آموزان نیازمند در منطقه ۱۵ شهر تهران شد، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: روایات، مساجد را خانه های خدا روی زمین معرفی کرده اند و بهترین روش انتقال این پیام مهم به نسل جوان، اجرای طرح های جالبی همچون «شکوفه های مهر» در مساجد است. دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی نیز خدمت رسانی به نیازمندان را جزو رسالت های خود می داند و در اجرای این کار نیز مسجدمحوری را شعار و عمل خود می داند.

«شکوفه‌های مهر»؛ طرح حمایتی مساجد از دانش‌آموزان نیازمند/ ابتکار مسجدی‌ها برای «محله بدون بی‌کار»

فرصت‌سازی مساجد برای آغاز سال تحصیلی جدید فارغ از دغدغه‌های مالی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و نیازمند در قالب اجرای طرح «شکوفه های مهر» و تداوم این طرح از طریق توانمندسازی آموزشی آنها در طول سال، افقی روشن در حوزه ارتباط نسل آینده با مسجد را ترسیم می‌کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس