برداشت خرما در بافق آغاز شد


برداشت خرما در بافق آغاز شد

یزد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی بافق گفت: کار برداشت خرما در سطح بیش از2 هزار و 250 هکتار از عرصه نخیلات شهرستان آغاز شد.

علی اکبر رحمتیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود مقدار پنج‌هزار و ۸۹۰ تن خرمای بومی و اصلاح شده از نخلستان‌های شهرستان برداشت شودکه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: از مجموع سطح نخیلات این شهرستان بیش از ۷۵۰ هکتار آن به کشت ارقام مرغوب واصلاح شده و هزار و ۵۰۰ هکتار آن خرما بومی اختصاص دارد و قابلیت عملکرد محصول بومی آن ۲ تا سه تن در هکتار و رقم مرغوب واصلاح شده پنج تا ۶ تن در هکتار است.

این مسئول تصریح کرد: از مجموع سه هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت خرما، ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار بارور و بقیه به صورت نهال است.

وی، ارقام تولیدی خرما را بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی ذکر کرد و یادآور شد: پا جوش ارقام اصلاح شده از برازجان بوشهر به شهرستان بافق منتقل و کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بافق به راه اندازی ۲ واحد فرآوری و بسته بندی محصول خرما اشاره کرد و گفت: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می کند زمینه‌اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

رحمتیان خاطرنشان کرد: مازاد مصرف خرمای بافق پس از بسته‌بندی به شهرستان‌های همجوار استان یزد صادر می‌شود.

وی یاد آور شد: همچنین از اجزای درخت خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، سبد، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می‌شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون نخل بوده و به این درخت وابسته است.
به گفته رحمتیان بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر بهرهبردار در حوزه پرورش و تولید خرما در شهرستان بافق فعالیت دارند.

وی به برخی توصیه های ترویجی اشاره کرد و افزود : نخلکاران فاصله کشت درختان خرما را ۸*۸ رعایت کنند و درفصل زمستان کودهی باغات خرما به صورت چال کود انجام شود ضمن اینکه باید از هر گونه هرس برگ های سبز درختان خرما خودداری شود و برای جلوگیری از پژمردگی خوشه در هنگام رسیدن رطب، از دادن کود شیمیایی و همچنین ازتنش‌های‌آبی جلوگیری کنند.
برداشت محصول از نخلستان‌های بافق همه ساله از شهریور ماه آغاز تا اواخر مهرماه ادامه دارد.
بافق مرکز عمده تولید خرما در استان یزد است که پس از آن اردکان قرار دارد، سطح زیرکشت نخلستان‌های استان بیش از ۲ هزار و ۷۵۰هکتار است، که از آن می توان برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

۷۵۴۳/ ۶۱۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد