اشتغالزایی برای 7 متخصص با تشکیل هر استارتاپ


اشتغالزایی برای 7 متخصص با تشکیل هر استارتاپ

مدرس توسعه وب و مشاور و مدیر فنی چندین استارتاپ در یزد مهمترین ویژگی کسب و کارهای استارتاپی را مقابله با تحریم‌ها می‌داند و از اشتغالزایی مستقیم هر استارتاپ برای هفت نفر متخصص که هر کدام می‌توانند اشتغال غیرمستقیم تعدادی دیگر را رقم بزنند، می‌گوید.

«نوید وکیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به این که اشتغال و بیکاری یکی از اساسی‌ترین مشکلات کنونی کشور است، اظهار می‌کند: متاسفانه در حالی که ایران جزو سه کشور برتر دنیا در تولید فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی محسوب می‌شود ولی بیش از 18 درصد دانش آموختگان این رشته‌ها در کشورمان بیکار هستند.

وی تاثیر ترکیب جمعیت جوان جویای کار کشورمان در موضوع اشتغال را یادآور می‌شود و در این باره معتقد است که استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند در اشتغالزایی بسیار تاثیرگذار باشند.

وی در این مورد می‌گوید: براساس آمارها هر کسب و کار در حال توسعه به طور متوسط هفت نفر متخصص را به طور مستقیم مشغول به کار می‌کند و این در حالی است که هر کدام از این متخصصان نیز می‌توانند به طور غیرمستقیم موجب اشتغالزایی و کارآفرینی در جامعه شوند.

رفع بیکاری کشور از طریق جوانان، میسر است

وکیلی استفاده از جوانان را راهکاری جهت رفع مشکل بیکاری در کشور می‌داند و در این باره تصریح می‌کند: در این راستا نیازمند ایجاد کسب و کارهایی نوپایی هستیم که توسط خود جوانان با ارائه ایده‌هایی جهت حل مشکلات جامعه ایجاد شده‌اند لذا فرهنگ‌سازی و ایجاد استارتاپ‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات تولید، اشتغال، تجارت، مباحث مالی و خدماتی آن‌ها را برطرف کند.

وی با اشاره به تاثیر رونق فعالیت‌های مجازی در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نیز توسعه فضای کسب و کار در کشور، می‌گوید: فعالیت‎های مجازی منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود و می‎تواند در کاهش ناهنجاری‌های جامعه نقش موثری داشته باشد.

وکیلی مهمترین ویژگی کسب و کارهای استارتاپی را ظرفیت مناسب آن‌ها برای روبرو شدن با شرایط تحریم می‌داند و تصریح می‌کند: از طریق توانمند کردن، تشویق و زمینه‌سازی فعالیت استارتاپ‌ها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.

وی با اشاره به کاسته شدن ارزش و اهمیت مدارک دانشگاهی در بازار فعلی کسب و کار، اظهار می‌کند: با پیشرفت فناوری اطلاعات به تدریج از اهمیت تاثیر مدرک دانشگاهی کاسته و مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار جایگزین مدارک تحصیلی شده است و از آنجایی که در کشورمان، بسترهای مناسبی برای یادگیری وجود دارد، تنها با جستجو در فضای اینترنت می‌توان از این ابزارها به نحو مناسبی بهره برد.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا در ادامه توصیه می‌کند که افراد برای مشارکت در استارتاپ‌ها و یادگیری مهارت با در نظر گرفتن علایق خود از طریق دوره‌های آنلاین، مطالعه کتب الکترونیکی، فیلم‌های آموزشی و دیگر موارد اقدام کنند.

وی با اشاره به جایگزینی افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به جای افرادی که تنها در کسب و کارشان دارای مهارت بودند، یکی از مزایای تحصیلات دانشگاهی برای ورود به حوزه کسب و کار را تشکیل شبکه‌ حرفه‌ای از افراد برای راه‌اندازی کسب و کار در آینده ذکر می‌کند.

چالش‌های فضای نوظهور استارتاپ، طبیعی است

وکیلی مشکلات و چالش‌های فضای نوظهور استارتاپ در کشور را مسئله‌ای طبیعی می‌خواند و می‌گوید: هر چند که هنوز نگاهی مناسب، جدی و حمایتی در جامعه نسبت به این نوع کسب و کارها شکل نگرفته و نوپا بودن آن‌ها مشکلات بسیاری را در مسیر رشد و توسعه آن‌ها در کشور ایجاد کرده اما صاحبان استارتاپ‌ها توانسته‌اند در ارائه برخی خدمات به جامعه موفق عمل کنند که همین موضوع زمینه امیدواری زیادی برای گسترش سایر فعالان این حوزه فراهم کرده است.

به گفته وی، نداشتن شناخت و آگاهی سرمایه‌گذاران، تامین نشدن زیرساخت‌های صحیح و سیاست‌های بازدارنده دولت برای کسب و کارهای نوپا، نوسانات ارزی، درک نادرست برخی مسئولان و مدیران و همچنین به‌روز نبودن قوانین و مقررات متناسب با سرعت رشد فناوری از مهمترین مشکلات استارتاپ‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که فرهنگ‌سازی لازمه حرکت جامعه استارتاپی در مسیر درست است، نبود نیروی ماهر در حوزه‌های استارتاپی را از دیگر مشکلات مهم تیم‌های استارتاپی عنوان می‌کند.

به گفته وکیلی، متاسفانه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هنوز به درک صحیح از یادگیری مهارت در طی مسیر تحصیل خود نرسیده‌اند و از آنجایی که دروس دانشگاهی برای ورود به بازار کار تعریف نشده باید با شناخت بازار، مهارت‌های مرتبط را نیز بیاموزند.

حمایت‌های دولتی عامل موفقیت استارتاپ‌های خارجی

این کارشناس فناوری اطلاعات در رابطه با تفاوت استارتاپ‌های ایران با سایر کشورها، تصریح می‌کند: تیم‌های نوآور تحت عنوان استارتاپ تقریبا مربوط به حدود دو دهه گذشته هستند که در کشورهای مختلفی گسترش داشته‌اند، به عنوان مثال بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا را شرکت‌های نوآوری مانند گوگل و آمازون تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این که مثبت بودن عمر استارتاپ‌های خارجی و موفقیت آن‌ها ناشی از حمایت همه‌جانبه دولت‌هایشان از استارتاپ‌هاست، می‌گوید: در ایران این بحث کاملاً متفاوت است و سرمایه‌گذاران اغلب جزو بخش خصوصی و به فکر منافع خودشان هستند و غالباً با کمترین دانش استارتاپی وارد این حوزه می‌شوند و به صورت شخصی یا از طریق شتاب‌دهنده‌ها به سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم ورود می‌کنند.

وکیلی از دیگر تفاوت‌ها به محبوبیت استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپای ایرانی در بین مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: با بررسی و مقایسه استارتاپ‌های کشورمان با سایر کشورها می‌توان پتانسیل بالای اقتصاد کشور برای رشد استارت‌آپ‌ها را مشاهده کرد هرچند که در بین‌المللی‌سازی کارآفرینی، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

وی در مورد وضعیت فعالیت استارتاپ‌ها در یزد نیز خاطرنشان می‌کند: با وجود پارک‌ علم و فناوری و ظهور شتاب‌دهنده‌ها در یزد، فضای استارتاپی در این استان رو به رشد است و جوانان به سوی کسب و کارهای نوپا سوق پیدا کرده‌اند.

این کارشناس حوزه استارتاپ‌ها با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ استارتاپی در بین اساتید و اعضای هیات علمی استان، یادآور می‌شود: این مسئله یکی از مهمترین نکاتی است که برای گسترش کسب و کارهای نوپا در یزد مستلزم توجه است چرا که خود می‌تواند بهترین ابزار جهت معرفی طریقه شکل‌گیری یک استارتاپ و حل مشکلات جامعه به دانشجویان باشد.

بنیانگذار استارتاپ «شبکه مهارت و اشتغال کارانت» که در حوزه مهارت آموزی و اشتغال فعالیت دارد، با بیان این که استارتاپ‌های یزد از گذشته در حوزه‌های خدمات، سلامت، اشتغال و آموزش و دیگر موارد به بلوغ رسیده و اکنون رشد یافته‌اند، از استارتاپ‌های «پذیرش 24» و «دکتر دکتر» در حوزه سلامت، «شهربین» در حوزه خدمات شهری، «اکوبار» در حوزه حمل و نقل و «بازرگام» در حوزه توزیع میوه به عنوان استارتاپ‌های موفق یزد یاد می‌کند.

وکیلی در پایان خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه استارتاپ‌های فراوانی در استان یزد در مرحله رشد هستند که در صورت حمایت و پشتیبانی می‌توانند منجر به ایجاد تحول عظیمی در فضای استارتاپی این استان و حتی کشور شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا