آغاز برداشت نسترن وحشی در خلخال


آغاز برداشت نسترن وحشی در خلخال

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال از برداشت محصول نسترن وحشی (گیلدیک) از کوهستان‌ها، مزارع و باغات این شهرستان خبر داد.

بهبود علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با آغاز برداشت محصول نسترن وحشی از باغات و مزارع شهرستان خلخال پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ تن از مناطق مختلف رویشگاه این محصول در این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از مصرف این میوه وحشی و خودرو در سال‌های اخیر موجب افزایش سطح محصول و برداشت قابل توجه آن از رویشگاه‌های نسترن وحشی در مناطق مختلف شده ، گفت: بوته‌ها و درختان قد کوتاه این میوه وحشی به صورت خودرو در کوهستان‌ها، مزارع و حاشیه باغات این شهرستان رشد می کنند که علاوه بر مصرف میوه ، کاربردهای دیگری نیز دارد.

او اظهار داشت: بلحاظ تیغ‌دار بودن شاخه درختان میوه نسترن وحشی علاوه بر استفاده خوراکی از این میوه در بین مردم، برخی از باغداران اقدام به تکثیر درختان نسترن وحشی در حاشیه باغات خود جهت استفاه از آن برای حفاظت از باغ و جلوگیری از نفوذ احشام و یا حیوانات وحشی به داخل باغ می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال عامل مهم در افزایش تولید این محصول در سال جاری را بارندگی‌های مناسب بهار امسال اعلام کرد و گفت: با توجه به این شرایط مطلوب میزان تولید این محصول نیز افزایش یافته و در شرایط مطلوب هم اکنون برداشت می‌شود.
میوه نسترن وحشی که در زبان محلی گیلدیک نامیده می‌شود دارای خواص درمانی مختلف نظیر درمان انواع بیماری‌های گوارشی و نفخ شکم است.
برداشت این محصول تا پایان مهرماه در مناطق سردسیری شهرستان ادامه می‌یابد.

اهالی روستاهای خلخال این میوه را بصورت فرآوری شده و خشک مورد مصرف قرار داده و یا در بازار بفروش می‌رسانند، همچنین نسترن وحشی اغلب به صورت پخته و آش‌های سنتی موارد مصرف بیشتر دارد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی