دغدغه تکراری خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس


دغدغه تکراری خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس

مراغه - ایرنا - تامین نوشت‌افزار و پوشاک به عنوان نیاز اصلی دانش‌آموزان در واپسین روزهای تابستان و در آستانه بازگشایی مدارس به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، فراهم ساختن نیازهای دانش آموزان از جمله مواردی است که والدین را با چالش های بسیاری روبرو کرده است، افزایش و جهش نامتعارف قیمت ها در چند سال اخیر در کنار کاهش توان مالی خانواده ها، زمینه ساز تحمیل هزینه های سنگین تامین پوشاک و نوشت افزار بر خانواده ها شده است.

نوشت افزار و لوازم التحریر به عنوان ضروری ترین نیاز دانش آموزان در مدارس، با توجه به وارداتی بودن بیشتر آنها که از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود، بازار خرید و فروش این کالا را با نوسان مواجه ساخته است.

عدم تمایل واحدهای تولید کننده داخلی برای تولید اینگونه محصولات، زمینه ساز ایجاد حاشیه سود برای واسطه ها و گرانی بیش از پیش آن در بازار شده است امری که سبد معیشتی خانواده ها را در آستانه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس تهدید کرده و هزینه های سنگین تری نسبت به سال های گذشته بر آنان تحمیل کرده است.

پوشاک مدارس نیز به عنوان یکی دیگر از نیازهای دانش آموان از این قائده و وضعیت مستثنی نبوده و کفش و لباس نیز از گرانی و تورم موجود در بازار تبعیت و پیروی کرده است.

با توجه به نقش بازار در تامین کالاهای اساسی از جمله پوشاک و نوشت افزار، نظارت بر توزیع و فروش آن، زمینه ساز تعدیل قیمت ها، ساماندهی نحوه توزیع و نیز بهره مندی خانواده ها از اجناسی با کیفیت مناسب خواهد بود.

دغدغه تکراری خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس

محمدی مادر یکی از دانش آموزانی مقطع ابتدایی می گوید: لوازم التحریر و پوشاک مهم ترین دغدغه فکری و مالی خانواده ها از یک ماه مانده به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس است.

وی افزود: تفاوت قیمتی نوشت افزار و پوشاک در بازار به حدی است که اجناس و کالاهایی مشابه با نرخی متفاوت در مغازه ها به فروش می رسد.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان نیز گفت: کیفیت برخی از نوشت افزارها و حتی پوشاک دانش آموازن با توجه به قیمت بالای آنها در مقایسه با سال گذشته، خانواده ها را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

علیزاده افزود: نظارت بر بازار نوشت افزار و پوشاک توسط نهادهای نظارتی می تواند نقش مهمی در تامین مناسب این کالاها در آستانه پاییز و آغاز سال تحصیلی داشته باشد.

دغدغه تکراری خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس

اجرای طرح هر فروشگاه، یک نمایشگاه حرکتی برای ساماندهی بازار

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید، ساماندهی بازار است، گفت: اجرای طرح های نظارتی و فروش ویژه در کنار برپایی نمایشگاه های تخصصی راهگشای گره بازار به ویژه در زمینه پوشاک و نوشت افزار است.

محمدرضا حسن زاده افزود: در راستای پیشگیری از مشکلات موجود در بازار این کالاها در آستانه بازگشایی مدارس، اتاق اصناف این شهرستان طرح های مناسبی برای این منظور اجرا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد بالای واحدهای صنفی، اجرای طرح هر فروشگاه، یک نمایشگاه طرحی مناسب برای ساماندهی و فروش ویژه نوشت افزار و پوشاک در این شهرستان است.

حسن زاده اعلام کرد: این طرح در ۱۴۰ فروشگاه و واحد صنفی این شهرستان در حال اجرا بوده که در آن کالاها با ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف برای شهروندان عرضه می شود و علاوه بر آن نمایشگاه عرضه مستقیم لوازم التحریر و پوشاک نیز به زودی در این شهرستان گشایش می یابد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای نظارت بر عرضه و فروش در واحدهای صنفی، گروه های سیار اتاق اصناف با همکاری اتحادیه های صنفی در صورت وقوع تخلفات صنفی، با واحدهای متخلف برخورد می کنند.

دغدغه تکراری خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس

نظارت ویژه بر بازار پوشاک و نوشت افزار در آستانه مهر

رئیس تعزیرات حکومتی مراغه نیز در این باره گفت: با توجه به بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور امسال، طرح نظارت ویژه بر بازار فروش پوشاک، کیف، کفش و نوشت‌افزار با بهره گیری از گشت‌های مشترک با همکاری اداره و صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در حال اجراست.

اسماعیل منصوری افزود: در این راستا، تاکنون با بیش از ۲۰ واحد متخلف صنفی در زمینه فروش پوشاک و نوشت افزار برخورد و پرونده‌هایی برای واحدهای متخلف تشکیل و اعمال قانون شده است.

وی ادامه داد: همچنین به برخی واحدهای صنفی نیز در این طرح، در زمینه عدم رعایت قیمت مصوب و درج قیمت تذکر شفاهی داده شده است و طرح نظارت بر بازار پوشاک و نوشت افزار، ویژه بازگشایی مدارس، تا کاهش نوسانات بازار و بازگشایی مدرسه‌ها ادامه دارد.

منصوری افزود: عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور خرید و فروش، رعایت نکردن قیمت مصوب بیشترین تخلفات مشهود در بازار پوشاک و نوشت افزار بوده است.

وی اعلام کرد: شهروندان می توانند تخلفات مربوط به بازار خرید و فروش کالا و خدمات را با شماره تلفن ۱۲۴ سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام کنند.

ساماندهی لباس فرم دانش آموزان در مدارس

سرپرست آموزش و پرورش مراغه نیز گفت: امسال طرح پوشاک دانش آموزی در بخشنامه ای به عنوان ماموریت به سازمان دانش آموزی سپرده شده است.

محمود رضایی افزود: در طرح پوشاک مدارس، اهدافی چون توسعه فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی، ارتقای کیفیت لباس فرم دانش‌آموزی، نظارت بر امور اجرایی و مدیریت لباس فرم دانش‌آموزی و حمایت از کالای ایرانی در ایجاد رونق اقتصادی و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در پروژه لباس دانش آموزی و رضایت مندی اولیا دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: ساماندهی لباس فرم دانش آموزان می تواند زمینه ساز کاهش و مناسب سازی قیمت پوشاک در مدارس و پیشگیری از بروز برخی سو استفاده سودجویان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نظارت قانونی بر بازار پوشاک و نوشت افزار در کنار فرهنگ سازی برای خرید اجناس و کالا از واحدهای صنفی مجاز می تواند زمینه ساز کاهش التهابات بازار و نوسانات آن شود.

بیش از ۴۶ هزار دانش آموز و ۳ هزار کادر فرهنگی در ۵۵۰ مدرسه دولتی و غیر دولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

۳۰۷۷/۷۴۸۷/۳۰۷۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا