گردشگری در تالاب استیل آستارا


گردشگری در تالاب استیل آستارا

آستارا - ایرنا - تالاب استیل آستارا با جاذبه های طبیعی، تفریحات دریایی و آلاچیق های اقامتی از مناطق گردشگرپذیر شهرستان مرزی بندر آستارا در استان گیلان است و آرامش دلپذیر و خاطره انگیز آن، مسافران و گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ تالاب استیل آستارا با ۱۳۸ هکتار وسعت و عمق کم، در کیلومتر هفت محور آستارا - تالش در دامنه کوهستان آسپیناس همچون آینه ای، زیبایی های طبیعت را بارتاب می دهد و گردشگران آن به صورت فردی یا جمعی برای سوار شدن به قایق های تفریحی نوبت می گیرند، برخی نوجوانان و جوانان اسب سواری در حاشیه تالاب را به قایق تفریحی ترجیح می دهند، عده ای در گوشه و کنار استیل مشغول گرفتن عکس و فیلم یادگاری هستند و سفره ها و تنقلاب برخی گردشگران نیز در داخل آلاچیق ها گسترده است.

سرپرست خانواده ای که از تبریز به آستارا و تالاب استیل آمده است، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همیشه موقع سفر به این شهرستان از استیل دیدن می کنیم و این تالاب در همه فصول زیباست.

هادی نصیری افزود: سال به سال حضور مسافران را در حاشیه تالاب بیشتر می بینم و گفت و گو و صرف غذا و چای به همراه خانواده یا دوستان در طبیعت آن، لذتبخش است و آرامش خاطر به همراه دارد.

گردشگر دیگری که از قایق تفریحی پیاده می شد، گفت: آرامش استیل و تماشای درختان توسکای آن از نزدیک و عکسبرداری در وسط آب، حال و هوای دیگری دارد و استرس، نگرانی و دغدغه های روزمره را از بین می برد.

رئیس اداره منابع آب آستارا گفت: آب تالاب، منبع پایدار آبیاری شالیزارهاست و از ذخیره مازاد آن سالانه دو بار برای آبیاری استفاده می کنیم و در اواخر خرداد ماه و اوایل تابستان، بخش عمده آب به دلیل گرما تبخیر و حجم آن به حدود یک میلیون متر مکعب می رسد اما در فصل های پربارش، سطح تالاب بالا می آید.
آرش سیف اللهیان افزود: لایروبی بستر تالاب ضرورت دارد و گاهی برای جلوگیری از سرریز آب و حفظ حجم مفید آن، آب مازاد را با یک کانال به دریای خزر منتقل می کنیم.

جلیقه نجات الزامی است

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا استفاده از جلیقه نجات برای تفریحات دریایی را الزامی دانست و با توجه به افزایش سطح آب استیل، متولیان قایق ها را به پوشاندن جلیقه به گردشگران توصیه کرد.

پردل امیری نژاد افزود: موقعیت مناسب در حاشیه محور اصلی، جذابیت های طبیعی و امکانات تفریحی تالاب از عوامل جذب گردشگر به آن است و الزامات ایمنی در آن باید جدی گرفته شود.

حضور پرتعداد گردشگران در تالاب، مشاغل خدماتی و فصلی را در آن رواج داده و شهرداری آستارا نیز با جوب و جدول کشی در حاشیه آن، علاوه بر هدایت آب های سطحی از پارک خودروهای سنگین و آلودگی محوطه جلوگیری کرده است.

گردشگری در تالاب استیل آستارا

لذت تماشای پرندگان مهاجر

بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست آستارا، استیل مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و ۵۰۰ قطعه پرندگان باکلان کوچک و اگرت و نخستین ایستگاه فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است و در برخی سال ها تعداد پرندگان مهاجر فرود آمده در آن، به هفت هزار قطعه رسیده است.

هزاران پرنده نظیر بلدرچین، یلوه، سهره، طاووسک و خوتکای پرسفید با سرد شدن مناطق شمالی قاره اروپا و آسیا به شمال غرب گیلان وارد شده و در اراضی تالابی و جلگه ای آستارا مشاهده می شوند و آستارا در کریدور ورود این پرندگان قرار دارد و مقصد بعدی آنها، تالاب ها و آبگیرهای دیگر استان های گیلان، مازندران و گلستان است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا اظهار کرد: شکار پرنده در تالاب و حاشیه آن ممنوع است، اما عملیات ساخت بوم کلبه یا اتاقک های پرنده نگری در حاشیه آن برای لذت بردن گردشگران از تماشای پرندگان آغاز شده است.

مصطفی فلاح افزود: برای کلبه‌ها دوربین نصب خواهد شد و علاقه مندان یا با استفاده از دوربین یا با چشم غیر مسلح، پرنده نگری خواهند کرد و کلبه‌ها یا اتاقک‌های پرنده نگری دارای نمازخانه و سرویس بهداشتی خواهد بود و فاضلاب آنها به خارج از محدوده طرح هدایت خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح ساخت بوم کلبه در حاشیه استیل، مطالعه و کارشناسی شده و نمونه‌های آن در تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان، آب کنار انزلی و تالاب جوکندان تالش ساخته شده است.

گردشگری در تالاب استیل آستارا

نگرانی حامیان محیط زیست

پاکیزگی حاشیه تالاب، دغدغه همیشگی دوستداران آن است و متاسفانه برخی گردشگران به رهاسازی زباله در طبیعت عادت دارند و حامیان محیط زیست آستارا در قالب سازمان های مردم نهاد، در دوره های متوالی به جمع آوری پسماندهای اطراف استیل اقدام می کنند.

استیل همیشه آغوش گرم خود را به سوی بازدیدکنندگانش گشوده و به همه لبخند زده است و باید به تناسب افزایش روز به روز گردشگران آن، حساسیت جمعی به حفاظت این اثر طبیعی نیز ارتقا یابد و آینه زیبایش هرگز به لکه زباله آلوده نشود.

در تابستان امسال حدود ۲۰ نفر از محیط بانان، نیروهای خدمات شهری شهرداری و دوستداران طبیعت از حاشیه تالاب استیل حدود یک تن زباله جمع کردند و جواد معیتی شهردار آستارا اظهار کرد: شهرداری با وجود کمبود نیرو، در جمع آوری زباله شبانه روز تلاش می‌کند و شهروندان و گردشگران نیز به پاک نگه داشتن مناطق گردشگری اهمیت بدهند.

وی افزود: هزینه بالای تخریب محیط زیست بر همگان روشن و فرهنگ سازی صیانت تالاب و جنگل‌ها وظیفه فعالان محیط زیست است و نمی‌توان توسعه آستارا را بدون در نظر گرفتن جاذبه‌های طبیعی آن تصور کرد.

در ماه های گذشته برای افزودن به جاذبه های گردشگری استیل، کلبه شناور در آن رها کرده بودند، اما واکنش منفی حامیان محیط زیست را در پی داشت و نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تالاب استیل از مواهب طبیعی و خدادادی این شهرستان است و نباید قربانی طرح های عمرانی یا گردشگری غیرکارشناسی شود.

ولی داداشی اظهار کرد: به عنوان نماینده ملت و با استناد به نظر کارشناسان امر، با استقرار کلبه شناور در تالاب استیل مخالف هستم و متولیان امر را به حفاظت این منطقه گردشگری توصیه می کنم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و از مناطق گردشگرپذیر ایران است.

گزارش از عیسی پاشاپور

۷۱۲۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)