حال و هوای مهر در گنبدکاووس


حال و هوای مهر در گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - گنبدکاووس در شرق استان گلستان همانند دیگر نقاط کشور در حال و هوای آماده‌سازی فضاهای آموزشی خود برای استقبال از 81 هزار دانش آموز دختر و پسر در سال تحصیلی جدید است.

هر ساله آغاز برگ‌ریزان فصل پاییز مصادف با آغاز شور و شوق کودکان ایرانی برای حضور در کلاس‌های درس است و دانش‌آموزان با پایان یافتن تعطیلات طولانی تابستانی مدارس، با رویی گشاده به استقبال سال تحصیلی جدید می روند.

کوچه و خیابان‌های سطح شهرها از فردا شاهد حضور دانش‌آموزانی با لباس‌های فرم یک شکل که معرف آموزشگاه‌های آنان است می‌شوند، دانش‌آموزانی که با آغاز سال تحصیلی، به خود قول می دهند که بیشتر از گذشته درس خوانده برای رسیدن به قله‌های موفقیت و ساختن ایرانی آباد بیشتر تلاش کنند.

این حال و هوای خوب در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس هم مشاهده می‌شود و این روزها مهمترین اولویت خانواده‌ها همراه با آرزوی‌ رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر برای فرزندانشان، تهیه لوازم‌التحریر و لباس‌های فرم جدید یا آماده کردن لباس‌های سال قبل دانش‌آموزان است.

جشن شکوفه‌ها ویژه کلاس اولی‌ها ۳۱ شهریور به صورت نمادین در دبستان امان‌پور گنبدکاووس برگزار و روز اول مهر نیز با توجه به همزمان شدن هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ مهر و مقاومت در دبیرستان دخترانه متوسطه شاهد این شهرستان زده می‌شود.

**۸۱ هزار دانش‌آموز گنبدی امسال به مدرسه می‌روند

بر اساس اعلام مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس، ۸۱ هزار دانش آموز با احتساب پیش‌دبستانی‌ها در این شهرستان همزمان با سراسر کشور از ۳۱ شهریور و اول مهرماه سال تحصیلی خود را در ۴۹۳ مدرسه آغاز می‌کنند که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته چهار و ۱۰۰ نفر به این آمار اضافه شده است.

کمال‌الدین نظرنژاد گفت: ۳۹ کلاس درس تا پایان فصل پاییز به ظرفیت مدارس گنبدکاووس اضافه ‌می‌شود که ۱۹ مورد آن آماده افتتاح در ماه مهر است و همچنین از محل اعتبارات خسارات سیل نیز از اول امسال عملیات اجرایی ۶۹ کلاس درس در مناطق مختلف شهرستان گنبدکاووس آغاز شده که در کمتر از ۱۸ ماه آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۵۱.۸۸ درصد دانش آموزان گنبدکاووس دختر و ۴۸.۱۲ درصد نیز پسر هستند که در ۴۹۳ آموزشگاه در تمام مقاطع تحصیل می‌کنند، افزود: از این تعداد ۱۸ درصد جمعیت دانش آموزی شهرستان در ۱۰۱ آموزشگاه غیردولتی به تحصیل علم مشغول هستند.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس در رابطه با فشار اقتصادی بر روی خانواده‌ها در زمینه تامین لباس فرم گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با مدارس فقط برای ورودی‌های جدید مجوز تهیه لباس فرم داده شده و اعلام تعویض لباس فرم توسط مدیران مدارس ممنوع است اما خانواده‌ها در صورت نیاز می‌توانند به دلخوا لباس فرم جدید تهیه کنند.

نظرنژاد افزود: تاکنون کمتر از ۱۰ هزار لباس فرم جدید برای دانش‌آموزان پیش دبستانی، کلاس اولی، پایه‌های هفتم و دهم در مدارس گنبدکاووس تهیه شده که در مقایسه با جمعیت ۸۱ هزار نفری دانش‌آموزان این شهرستان آمار قابل قبولی است.

وی با اشاره به اینکه مشکل ترک تحصیل دانش‌آموزان همانند دیگر نقاط کشور در گنبدکاووس نیز وجود دارد گفت: دانش‌آموزان به دلایل مختلف از جمله فشار اقتصادی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، دانش‌آموزان در برخی روستاها به دلیل مسائل طایفه‌ای نمی‌توانند برای ادامه تحصیل به روستای دیگری بروند و ازدواج زودهنگام دختران هم مانع دیگری برای ادامه تحصیل است.

وی ارتقای سطح آموزش دانش‌آموزان از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش شهرستان ذکر کرد و گفت: بر این اساس تلاش داریم تا حد ممکن تراکم کلاس‌های درس در شهر گنبدکاووس کاهش یابد که نخستین گام در این رابطه از مدرسه بنت‌الهدی برداشته شد و با اضافه شدن ۹ کلاس درس، تراکم جمعیت هر کلاس این مدرسه به حدود ۳۲ نفر رسید.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس گفت: یک خوابگاه، استخر و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در این شهرستان در حال ساخت است و تلاش داریم درمانگاه فرهنگیان نیز در هفته اول مهر افتتاح شود و علاوه بر آن با هدف بهبود فضای آموزشی ۸۴۸ صندلی جدید به مدارس شهرستان اضافه و هزار و ۵۰۰ صندلی نیز تعمیر شده است.

نظرنژاد افزود: ۲۵ آموزشگاه با ۱۲۰ کلاس درس در گنبدکاووس فاقد گاز هستند که برای حل مشکل گرمایش آنها، بخاری تابشی برقی تهیه و در این مدارس توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه امسال هیچ مدرسه‌ای در گنبدکاووس بدون معلم نخواهد بود اظهارداشت: امسال ۵۱۹ معلم جدید در شهرستان جذب شده‌اند که از مهرماه کار آموزش به دانش آموزان را با اولویت مدارس ابتدایی را انجام می‌دهند.

سرهنگ محمود علی‌فر فرمانده انتظامی گنبدکاووس نیز قول همکاری لازم در زمینه تامین امنیت دانش آموزان در ساعات شروع و پایان مدارس شهرستان را داد و گفت: با حل مشکل تامین مکان مناسب برای جمع‌آوری معتادان متجاهر، مساله دزدی از مدارس شهرستان که عمدتا توسط این افراد انجام می‌شود، رفع خواهد شد.

منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس نیز با اشاره به اجرای طرح استقبال از مهر در آستانه بازگشایی مدارس بیان کرد: با توجه به اهمیت مساله تعلیم و تربیت و ایجاد محیطی مناسب برای فراگیری علم و دانش برای دانش‌آموزان، این طرح با هدف ارتقای سطح خدمات آغاز شده است.

وی افزود: ایمن‌سازی، لکه گیری، پاکسازی و رفت و روب معابر منتهی به مدارس، خط کشی معابر و نصب علایم هشداردهنده در محل‌های تردد دانش‌آموزان، لکه‌گیری و بهسازی آسفالت معابر، شستشوی مخازن زباله و جمع‌آوری نخاله‌های اطراف مدارس، اجرای نقاشی‌های دیواری و مناسب‌سازی فضای بصری سطح شهر از برنامه‌های این طرح است.

شهردار گنبدکاووس ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک به منظور ایمن‌سازی معابر منتهی به مدارس نیز اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز، بازبینی خط‌کشی مقابل مدارس و رنگ آمیزی خطوط عابر پیاده و سرعت‌گیرهای مقابل مدارس، نصب و ترمیم علایم ایمنی هشدار دهنده و علایم ترافیکی منتهی به مدارس، نصب تابلوهای احتیاط عبور دانش‌آموزان، رنگ آمیزی بلوک عابر پیاده و سرعت‌گیرها در بیشتر معابر اصلی از دیگر اقدامات اجرایی در این طرح است.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست