بازبینی قانون ساماندهی مد و لباس/ حوزه مدولباس عزم ملی می‌طلبد


بازبینی قانون ساماندهی مد و لباس/ حوزه مدولباس عزم ملی می‌طلبد

اظهارنظر برخی کارشناسان و فعالان حوزه مد و لباس در ارتباط با ضرورت توجه به قانون ساماندهی مد و لباس کشور و موضوع مدلینگ تهیه و تنظیم‌ شده است.

بازبینی قانون ساماندهی مد و لباس/ حوزه مدولباس عزم ملی می‌طلبدبه گزارش فانوس، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع قانون ساماندهی مد و لباس و موانع پیش روی طراحان و تولیدکنندگان با حضور جمعی از فعالان حوزه مد و لباس کشور از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش‌شده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

محمودی، رئیس انجمن طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس پیرو اتفاقات بزرگ در صنعت مد و لباس پیش‌نویس یک قانون برای این حوزه را در سال ۱۳۸۵ تهیه و نهایتاً تحت عنوان قانون «ساماندهی مد و لباس» تصویب کرد.

وی با اشاره به اینکه شرح وظایف هر یک از وزارتخانه‌ها در این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن مشخص‌شده افزود: با تصویب این قانون اتفاقات بزرگی رقم خورد که ازجمله آن می‌توان به ساختارشکنی اشاره کرد.

رئیس انجمن طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور خاطرنشان کرد: فعالیت و حتی صحبت کردن در حوزه مد و لباس در آن سال‌ها سخت بود، صنف پوشاک از قبل و اوایل انقلاب وجود داشت اما در جریان مدسازی و خلق ایده و تولید دچار خلأهایی بود.

وی با اذعان به نواقص این قانون تأکید کرد: قانون "ساماندهی مد و لباس" با محوریت حمایت از طراحان و صنعت شکل گرفت اما هم‌اکنون این قانون باید مورد بازبینی قرارگرفته و متناسب با شرایط روز جامعه به‌روزرسانی شود.

محمودی همچنین با تأکید بر اینکه مجلس باید دولت را به اجرای "قانون ساماندهی مد و لباس" ملزم کند گفت: در حال حاضر گردش مالی صنعت پوشاک به‌تنهایی در ایران بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان است لذا اگر یک‌دهم نقدینگی در صنعت خودرو را به صنعت پوشاک و نساجی تزریق شود اشتغال زیادی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی مطرح کرد: چرا بانک مرکزی و وزارتخانه‌های ذیربط طبق قانون، از تولیدکننده ایرانی حمایت نمی‌کنند و اعتبار تخصیص نمی‌دهند؟ اگر ما در تولید پوشاک سرمایه‌گذاری نکنیم آنگاه برای جمع‌کردن ناهنجاری‌های پوشاک در سطح جامعه باید ۱۰ برابر هزینه کنیم.

رئیس انجمن طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور، مقوله مد و لباس را از مصادیق صنایع فرهنگی و صنایع خلاق دانست و گفت: هر جا که دولت و حاکمیت به این حوزه ورود کرده آفت ایجادشده است. دولت اجازه ورود به چرخه اقتصادی این حوزه را ندارد مگر اینکه به‌عنوان تسهیلگر عمل کند.

محمودی با تأکید بر اینکه قوانین باید تسهیلگر و رفع کننده موانع باشند افزود: قانون "ساماندهی مد و لباس" برخی از این ویژگی‌ها را دارد اما نیازمند بازبینی است.

وی با اشاره به مثالی در این خصوص بیان کرد: دولت ترکیه به تولیدکننده‌ای که توان صادراتی داشته باشد جایزه می‌دهد و اگر تولیدکننده تعداد پرسنل مستقیم و غیرمستقیم را افزایش دهد، حق بیمه او را کاهش می‌دهد اما در کشور ما برعکس این عمل می‌شود.

رئیس انجمن طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور تصریح کرد: حمایت از تولیدکننده در ایران صرفاً یک شعار است و فقط برای انتخابات و رأی و مقاصد پوپولیستی مطرح می‌شود زیرا حمایت واقعی از تولید داخل راهکار دارد.

اجرای«قانون ساماندهی مدو لباس» نیازمند عزم دستگاه‌های اجرایی است

حجت‌الاسلام سالک گفت: اجرای کامل «قانون ساماندهی مد و لباس» نیازمند عزم اجرایی بین وزارت صمت و وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها است.

برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با موضوع قانون ساماندهی مد و لباس و موانع پیش روی طراحان و تولیدکنندگان در ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام احمد سالک نائب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش شد.

حجت الاسلام سالک با اظهار به اینکه رسالت مجلس ریل‌گذاری برای دستگاه اجرایی و قضایی است گفت: مجلس باید بر اساس جعل و تصویب قوانین، راه را برای اجرا تسهیل کند.

وی در ادامه افزود: یکی از قوانینی که در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد، "قانون ساماندهی مد و لباس" بود. اجرای این قانون می‌تواند در سطح کشور به ساماندهی و ساختار سازی در سطح کشور کمک کند.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این حرکت خوشبختانه از زمان آقای قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور آغاز و نمایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف برگزار شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ابلاغ این قانون و پیگیری آن از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد تا طراحان و خیاطان دلسوز و صاحب اندیشه برای مقابله با سبک زندگی غربی وارد میدان شده و فعالیت کنند اما این حرکت‌ها کافی نیست زیرا هجمه فرهنگی دشمن علیه ملت ایران بسیار سنگین است.

وی با تأکید بر اینکه بسترهایی همچون سرمایه‌گذاری برای تولید نوع پارچه اعم از چادری یا لباس باید فراهم شود افزود: اجرای کامل "قانون ساماندهی مد و لباس" نیازمند عزم اجرایی بین وزارت صمت و وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌هاست.

حجت‌الاسلام سالک طرح‌های ایرانی در نمایشگاه‌ها را مؤثر و مناسب دانست و گفت: بنده در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کردم. این طرح‌ها ما را از سبک زندگی غربی جدا می‌کند و به سمت سبک زندگی اسلامی ایرانی سوق می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس و کمیسیون فرهنگی حامی این قانون است عنوان کرد: دولت و نهادهای ذیربط نیز باید وارد میدان شوند ضمن اینکه به یک عزم ملی هم نیاز داریم.

این نماینده مجلس به اهمیت سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در حوزه پوشاک اشاره کرد و گفت: متأسفانه بروکراسی‌های متعدد در کشور مشکل‌ساز شده است. دولت باید بخش خصوصی را به ورود در این حوزه تشویق کند.

حجت‌الاسلام سالک در خاتمه اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس چندین بار از وزرای مربوطه در خصوص مشکلات در این عرصه سؤال کرده اما امیدوارم در زمان باقی‌مانده از عمر این مجلس چند وزیر مربوطه را به کمیسیون دعوت و مشکل را به‌صورت جدی مطرح کنیم.

ایجاد برخی مفسده‌ها؛ مهم‌ترین چالش در حوزه مدلینگ

حمیدرضا توسلی، عضو هیات علمی دانشگاه، درباره مدلینگ در ایران و حواشی و چالش‌ها در ابتدا با اشاره به مفهوم پدیده "مدلینگ" در ایران گفت: مدلینگ از یک فرهنگ غیر ایرانی وارد جامعه ما شده و تبعات خاص خود را دارد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری مدلینگ در کشور مذهبی ایران گفت: برگزاری مدلینگ در خصوص پوشاک باید در سالن‌های بسته و یا با شرایط زنانه در معرض دید همگان قرار داده شود که تبعاتی هم دارد. کافی است که یک نفر فیلم آن را ضبط و به بیرون منتقل کند در این صورت کل زحمت تیم طراحی به باد خواهد رفت.

طراح حوزه مد و لباس افزود: باوجود چالش‌ها در ارائه شکل مدلینگ در ایران اما حرکت‌های خوبی هم صورت گرفته است. استانداری تهران چندین برنامه را از دهه ۸۰ آغاز کرده و حرکاتی از سوی بنیاد مد و لباس وزارت ارشاد و جشنواره تسنیم نیز صورت گرفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مهم‌ترین چالش در حوزه مدلینگ را ایجاد برخی مفسده‌ها عنوان کرد و گفت: نگاه ما در حوزه لباس اجتماعی این است که لباس باید پوشیده باشد که هم‌اکنون مدل‌هایی نیز در مجلات به چاپ می‌رسد اما برای استفاده همگان از ارائه لباس و مدلینگ می‌توان از ابزارهای سه‌بعدی طراحی لباس نیز استفاده کرد.

توسلی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت مد گفت: استفاده از شخصیت‌های اثرگذار در جامعه اعم از رسانه‌ای‌ها، سیاسیون، اساتید دانشگاه می‌تواند در خصوص ترویج و فرهنگ‌سازی درباره پوشاک اسلامی ایرانی مؤثر باشد.

طراح حوزه مد و لباس با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط به حوزه طراحی لباس بیان داشت: مراکز پرچم‌دار آموزش‌وپرورش نیروی متخصص در این حوزه بسیار محدود شروع به فعالیت کردند و روند اجرایی در این زمینه بسیار کند است.

وی با تصریح بر حضور کمرنگ استارت آپ ها در حوزه طراحی مد گفت: رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانند از ظرفیت خود در این راستا استفاده کنند.

توسلی در رابطه با راهکارهای دیده شدن لباس گفت: ما در همه حوزه‌ها اعم از هنر و سینما و فوتبال و غیره نقد و انتقاد می‌کنیم اما در حوزه مدلینگ این بستر وجود ندارد. لذا دیده شدن لباس با نگاه علمی و جامع و ارائه انتقادات و پیشنهادات بسیار ضروری است.

این پژوهشگر مطرح کرد: وزارت صمت برای مشاغل پوشاک جشنواره‌هایی را با نگاه بومی برگزار کند. وزارت علوم نیز باید برای قشر دانشجو به‌صورت موضوعی کار کند. اگر این فضا متناسب با فضای مشاغل، مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها ایجاد شود بسیاری از مباحث میان‌رشته‌ای درگیر این حوزه خواهند شد.

محدودیت در تبلیغات لباس ایرانی، جذابیت را برای مخاطب کاهش داده
زهرا بایه، طراح لباس با تصریح بر اینکه محدودیت‌های ما در تبلیغات لباس نسبت به تبلیغات پررنگ و لعاب غربی باعث کاهش جذابیت لباس برای مخاطب شده گفت: تبلیغات در آن‌سوی مرزها مخاطب ما را جذب خودکرده است.

بایه اظهار داشت: بخش حمایتی "قانون ساماندهی مد و لباس" موجب معرفی طراحی لباس به‌عنوان یک‌رشته در جامعه شد.

وی افزود: رشته طراحی لباس باوجوداینکه از قبل انقلاب هم در ایران وجود داشت و در دانشگاه الزهرا (س) نیز تدریس می‌شد اما کاملاً در خفا بود و با تصویب این قانون، این رشته در کشور به رسمیت شناخته شد.

این طراح لباس گفت: جنبه‌های مثبت قانون ساماندهی مد و لباس موجب رشد و پیشرفت و معرفی کارها در جشنواره‌های مختلف شد اما قوانین بازدارنده برخی فعالیت‌های ضروری را به تأخیر می‌انداختند و مانع ایجاد می‌کردند.

بایه عنوان کرد: ما با حجم وسیع تبلیغات در حوزه مد از سراسر دنیا مواجهیم و از طرفی شرایط تبلیغاتی نداریم و در این میان برخی قوانین هم، مانع از تبلیغات خوب و جالب در این زمینه می‌شوند.

استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه رسانه‌های کشور برنامه آموزشی مناسبی درباره مد و لباس ندارند متذکر شد: البته رادیو تلاش‌هایی کرده اما مگر چه قدر از مخاطبان مد و لباس مخاطب مستقیم رادیو هستند؟ به نظر می‌رسد رسانه تصویری نیز باید در این حوزه بیشتر فعالیت کند.

بایه با اشاره به اینکه مد و لباس طیف وسیعی از لباس‌ها اعم از لباس مجلسی، لباس عروس، لباس منزل و غیره را در برمی‌گیرد افزود: متأسفانه ما در این حوزه فعالیت چشمگیری نداریم این در حالی است که برندهای مختلف دنیا به‌شدت در حال تبلیغات و فعالیت در این حوزه هستند.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه محدودیت‌های ما در تبلیغات لباس نسبت به تبلیغات پررنگ و لعاب غربی باعث کاهش جذابیت لباس برای مخاطب شده گفت: تبلیغات در آن‌سوی مرزها مخاطب ما را جذب خودکرده است.

بایه تأکید کرد: ما باید نقش‌های گسترده‌تری از لباس را در قوانین کشور تعریف کنیم، ازاین‌رو به قوانین جامع‌تری نیاز داریم و به‌روزرسانی قوانین در شرایط فعلی نیز ضروری است.

این طرح لباس همچنین مطرح کرد: بنیاد مد و لباس باید اشکالات قانون مد و لباس را به مجلس گزارش کند اما سؤال اینجاست آیا افرادی که در بنیاد مشغول به کارند این مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند یا خیر؟ نظرات فعالان این رشته باید در وضع و یا عدم وضع قوانین مورداستفاده قرار گیرد اما متأسفانه به‌ندرت از متخصصان این حوزه استفاده می‌شود.

وی همچنین حمایت دولت از این حوزه را ضروری خواند و درعین‌حال گفت: البته خصوصی‌سازی این حوزه موجب پیشرفت ما خواهد شد.

استاد دانشگاه یادآور شد: قرار بود وام‌هایی به طرح‌هایی که مالکیت معنوی می‌گیرند پرداخت شود که متأسفانه فقط ۲۰ نفر موفق به دریافت وام شدند و بعد هم اعلام کردند که بودجه نیست.

پایه در پایان مطلب اظهار داشت: بنیادهای مد و لباس در دنیا بین سرمایه‌گذار شخصی و طراحان ارتباط برقرار می‌کند اما در ایران بحث سرمایه در طراحی لباس دیده نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر