انتقاد وزیر آموزش و پرورش از شیوه سنجش در کنکور/نحوه ارزیابی دانش آموزان، نیازمند بازنگری است


حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش و سازمان سنجش، بخش کوچکی از دستاورد‌های دانش آموزان را می‌سنجند.

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از شیوه سنجش در کنکور/نحوه ارزیابی دانش آموزان، نیازمند بازنگری استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد با اشاره به معرفی برخی برنامه های سال تحصیلی اظهار کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش و دستاوردی بزرگ است که با استفاده از دانش متخصصان و ارزیابی تجربیات دهه های گذشته تعلیم و تربیت و مشارکت صاحب نظران این عرصه تدوین و تصویب شد تا کار را آسان کند.

حاجی میرزایی افزود: راهبری این سند با توجه به مسائل آموزش و پرورش و بنیادین بودن تحولات سند، ما را ناگزیر به شناسایی اولویت ها می کند تا نقطه آغاز کار ما چه باشد.

او ادامه داد: در دو سال آینده این محور را در دستور کار قرار دادیم و برای تحقق آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد، همچنین برنامه های لازم برای استمرار کار پیش بینی می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تربیت چند ساحتی گفت: انسان وجودی چند ساحتی دارد و تربیت متعادل در گرو توجه به همه این ساحت هاست، اگر ماموریت آموزش و پرورش را پیشرفت و تعالی جامعه بدانیم و رسالت آن مصونیت بخشی نسل نو در برابر تغییرات پر شتاب فعلی باشد، باید آنها را نسبت به استیصال و یاس ایمن کنیم.

او ادامه داد: خوشبختانه موضوع تعلیم و تربیت از حساسیت های دولت، مجلس، مراجع تقلید و دانشگاه هاست و ما هم برای اجرای برنامه های این نظام مصمم هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: انتقال از تربیت تک ساحتی به چند ساحتی نیازمند به همکاری همه کارشناسان و دست اندرکاران است تا نسل آینده در ایفای نقش های اجتماعی خود مفید باشند.

حاجی میرزایی گفت: ارزیابی‌های کنونی در آموزش و پرورش و سازمان سنجش، بخش کوچکی از دستاوردهای دانش آموزان را می‌سنجند و مشکلات ما هم در این عرصه همین نوع ارزشیابی است.

او ادامه داد: اکنون کنکور فقط یک بُعد دانش آموزان را ارزیابی می‌کند؛ باید در شیوه های ارزشیابی بازنگری شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین بیان کرد: برای هر یک از زیر نظام مسئولی تعیین خواهد شد و اجرای آن را پیگیری خواهم کرد.

او با تاکید بر اینکه امروز زمان تربیت مدیران آموزشگاهی است، گفت: آموزش و پرورش، روابط با دانش‌آموزان، تعامل موثر و قابلیت ویژه در مدیران را مدنظر قرار می‌دهد، چراکه مدیریت آموزشگاهی فرایندی پیچیده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حاجی میرزایی بیان کرد: احراز صلاحیت مدیران اصلی مهم است و باید مطمئن شد این مدیر صلاحیت لازم برای تربیت فرزندان را دارد یا خیر، همچنین در کنار مدیریت نیروی انسانی، مدیریت مالی و اداری اهمیت ویژه ای دارد که در برخی سال‌ها، این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ارتقای جایگاه معلم تصریح کرد: معلمان مورد اعتماد جامعه هستند و همه کاستی ها را در پرتو معلم می توانیم جبران کنیم ، در غیر این صورت قادر به تحقق اهداف نخواهیم بود.

او ادامه داد: موضوع بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم، اکنون بین سازمان بیمه و آموزش و پرورش تعارضاتی داریم که در حال رایزنی برای بهبود شرایط هستیم.

حاجی میرزایی به موضوع عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: سطح برخورداری از امکانات آموزشی برای ۱۱ استان پایین تر است و قصد داریم این فاصله کم شود. اولویت اصلی ما توسعه مدارس دولتی است و برنامه هایی را برای این مهم داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش گفت: باید بین نیازهای بخش های مختلف و برنامه های درسی ارتباط داشته باشیم، شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مشارکت هاست.

او با اشاره به سهم خیرین در آموزش و پرورش گفت: امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس تعهد کردند.
لزوم ارتقاء ارتباط حوزه و دانشگاه

وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید این ارتباط را در میان دانشگاه های آموزش و پرورش و حوزه ارتقا دهیم.

او با اشاره به اینکه اقتصاد آموزش و پرورش حال خوبی ندارد و باید آن را درمان کرد، تاکید کرد: پایدار کردن منابع و اصلاح ساختاری آموزش و پرورش در دستور کار کمیته اقتصادی است که آقای طیب نیا در این زمینه به کمک ما می آید؛ همچنین استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان را در دستور کار داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: اکنون در پایه ابتدایی رشد ۲ درصدی پوشش تحصیلی را شاهد هستیم، ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی داریم که از این تعداد ۴۵ هزار کلاس کمتر از ۵۰ نغر دانش آموز دارند و در مجموع ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز به کلای درس می روند.

به گفته او تا کنون ۱۴۲ میلیون جلد کتاب درسی منتشر شده است.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل