سمفونی گوشخراش در امیــرآباد


سمفونی گوشخراش در امیــرآباد

زینب زینال‌زاده-خبرنگار: سد معبر و ایجاد آلودگی صوتی براساس قانون شهرداری تخلف شهری محسوب می‌شود، بنابراین مأموران شهرداری می‌توانند با متخلفان برخورد کنند.

۴ سال پیش در راستای اجرای این قانون، مصوبه منع استفاده از ‌بلندگو توسط وانت‌بارهای سیار ممنوع شد اما همچنان شاهد قانون شکنانی هستیم که وقت و بی‌وقت برای جذب مشتری، صدایشان را در بلندگوها رها و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند. محله امیرآباد در منطقه ۶ از جمله نقاطی است که در کلانشهر تهران گرفتار این معضل است و ساکنان از حضور این فروشندگان و خریداران سیار مزاحم گلایه دارند. مردم در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گویند: «وانت بارهای سیار، آرامش و آسایش را از ساکنان سلب کرده‌اند و هیچ مسئولی پاسخگو نیست.» آنها از همشهری محله خواستند صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند تا شاید آرامش، دوباره به این محله بازگردد.

ساعت حدود ۱۰ صبح است که وانت‌باری پر از لوازم خانگی اسقاطی وارد کوچه ششم می‌شود و راننده با صدای دلخراش فریاد می‌زند: «کابینت، یخچال، تلویزیون و جاروبرقی... ی. خریدارم!» برخی از همسایه‌ها پنجره‌ها را می‌بندند، اما «رضا محمدی» که از صدای راننده وانت به شدت عصبانی شده است، خود را به او می‌رساند و می‌گوید: «پسرم مریض است و صدای شما موجب آزارش می‌شود. چرا بلند داد می‌زنید؟» راننده با خونسردی و بی‌اعتنایی می‌گوید: «خوشم نمی‌آید حنجره‌ام را پاره کنم اما من هم خانواده دارم و باید کار کنم و یک لقمه نان در بیاورم. شما اگر کار بهتری سراغ دارید، معرفی کنید؟» جر و بحث بالا می‌گیرد و اهالی از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند و در طرفداری از محمدی به راننده اعتراض می‌کنند و او هم سوار وانت می‌شود و کوچه را ترک می‌کند.

سناریوهای تکراری
این معضل ویژه یک کوچه و خیابان در محله امیرآباد نیست و به گفته «رضوان سرمدی» مزاحمت‌های پی‌درپی وانت‌بارهای سیار در جای‌جای این محله تکرار می‌شود. او می‌گوید: «بارها به وانت‌بارها اعتراض کرده‌ام که در بلندگو فریاد نزنند اما فایده‌ای نداشته است. چند بار هم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم و گزارش دادم اما هیچ نتیجه‌ای نداشت.» اهالی کوچه نهم هم مانند ساکنان کوچه ششم، دلخوشی از حضور وانت‌بارها در محله ندارند و می‌گویند: «فعالیت وانت‌بارها در این محله به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده است. شهرک والفجر در مجاورت این محله است، اما ساکنان آنجا افراد خاص هستند و به دلیل حضور مستمر مأموران و سرویسدهی ویژه نیروهای شهرداری به ساکنان شهرک، وانت‌بارها جرئت نمی‌کنند به آنجا بروند.»

شهرداری کجاست؟
«علیرضا رحمانی» یکی از اهالی کوچه چهارم محله امیرآباد است و سال‌های زیادی است در این محله زندگی می‌کند. او می‌گوید: «مشکل وانت‌بارهای سیار بیش از ۱۰ سال است که به یک معضل در این محله تبدیل شده و ساکنان هر اقدامی که لازم بوده انجام داده‌اند اما این مشکل تنها به دست شهرداری حل می‌شود و بس.» او در ادامه صحبت‌هایش به موقعیت جغرافیایی محله امیرآباد اشاره می‌کند و می‌گوید: «محله امیرآباد در غرب منطقه قرار دارد و هرچند در محدوده شهرداری ناحیه ۴ منطقه است اما از نگاه مدیران شهری دور مانده است. همین وضعیت سبب شده وانت‌بارها از این فرصت استفاده و با داد و فریاد وقت و بی‌وقتشان آرامش اهالی را سلب کنند.» اهالی فهرستی از شماره وانت‌بارها و تماس‌هایی که با سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ دارند، نشانمان می‌دهند و می‌گویند: «مسئولان خودشان را به خواب زده‌اند و توجهی به مشکل ساکنان این محله ندارند.»
ضعف همکاری نهادهای متولی
«سیامک سمنانی‌نژاد» از معتمدان محله امیرآباد که در دوره‌های مختلف شورایار محله نیز بوده است با تأیید صحبت ساکنان می‌گوید: «به‌تازگی تعداد وانت‌بارهای سیار که اقدام به فروش صیفی و خرید ضایعات و لوازم اسقاطی منزل می‌کنند، در محله زیاد شده و در هر ساعتی با بلندگو برای اهالی مزاحمت ایجاد می‌کنند. این مشکل بارها در جلساتی که مدیران شهری و مأموران راهور حضور داشتند مطرح شده است اما تا کنون‌کاری نکرده‌اند.» به گفته او، اهالی بارها با سامانه‌های نظارتی و خدماتی ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گرفته‌اند و مزاحمت وانت‌بارهای سیار را گزارش داده‌اند اما گویا مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن این مشکل ندارند. سمنانی‌نژاد در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «نهادهای متولی با یکدیگر همکاری ندارند و راننده‌های وانت‌بار هم با علم به این موضوع به‌آسانی در محله جولان می‌دهند و دود این ضعف نظارتی و نبود همکاری بین دستگاهی در چشم اهالی می‌رود.»

رئیس پلیس راهور پاسخ نداد

برای حل مشکل مزاحمت وانت‌بارهای سیار، علاوه بر شهرداری، نیروهای پلیس راهور هم باید ورود کنند. همشهری محله برای شنیدن صحبت‌های سرهنگ «اسماعیل‌زاده» رئیس پلیس راهور منطقه ۶ درباره اقدامات انجام شده در برخورد با وانت‌بارهای متخلف و برنامه‌های آتی پلیس برای کاهش چنین معضلاتی در سایر محله‌ها، تماس‌های مکرری با وی داشت که متأسفانه پاسخگو نبود.

سمفونی گوشخراش در امیــرآباد

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۶:
اختیارات شهرداری محدود است
اهالی محله امیرآباد، مدیران شهری را مقصر می‌دانند و می‌گویند: «مسئولان شهرداری با وانت‌بارهای متخلف برخورد قاطع نمی‌کنند.» مدیران شهری نظر متفاوتی دارند چنانکه «افشین خدامی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۶ می‌گوید: «برابر قانون شهرداری، مأموران شهری در برابر چنین تخلفاتی می‌توانند به راننده خاطی تذکر بدهند اما اجازه توقیف خودرو یا جریمه کردن آنها را ندارند.» او به موضوع شکایت راننده‌ها از مأموران شهرداری نیز اشاره و عنوان می‌کند: «گاهی اوقات خودرو برخی از متخلفان را توقیف می‌کنیم اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی و وجود خلأ‌های قانونی، مالکان خودرو به دادگاه می‌روند و شکایت می‌کنند و حکم رفع توقیف می‌گیرند و خودرو را آزاد می‌کنند.» به گفته او برای رفع چنین مشکلی باید ۳ نهاد شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در کنار هم باشند. خدامی می‌گوید: «مأموران شهری اختیارات محدودی دارند و در چهارچوب قانون شهرداری، برخورد مأموران شهرداری با رانندگان وانت‌بارهای سیار تنها جنبه ارشادی دارد. بنابراین تا وقتی ارگان‌ها و نهادهای متولی در کنار هم نباشند چنین معضلاتی حل نمی‌شود.»

کد خبر 455415

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا