یک کوله پر از مهر تقدیم تو!


یک کوله پر از مهر تقدیم تو!

زینب زینال‌زاده-خبرنگار: هر سال در آستانه بازگشایی مدارس، توزیع بسته‌های نوشت‌افزار، کیف و کفش در میان دانش‌آموزان بی‌بضاعت از سوی نهادهای مردمی و خیّران و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در قالب طرح «حمایت تحصیلی» انجام می‌شود.

امسال هم این کار در مناطق پهنه مرکزی شامل ۶، ۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ در حال انجام است که در این میان «بنیاد کودک» که با هدف خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان در منطقه ۷ راه‌اندازی شده، سهم بیشتری دارد. «رقیه دادخواه» مدیرعامل این بنیاد در گفت‌وگو با همشهری محله درباره خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، بیشتر توضیح می‌دهد.

بنیادکودک، یا همان مؤسسه «خیریه رفاه کودک» نخستین مؤسسه خیریه بین‌المللی مردم‌نهادی است که ۲۵ سال پیش با دریافت مجوز رسمی از وزارت کشور فعالیتش را آغاز کرده است. به گفته «رقیه دادخواه» مدیرعامل بنیادکودک، فعالیت‌های این بنیاد برای حمایت از تحصیلِ دانش‌آموزان با استعداد کم‌برخوردار، متمرکز شده است و «هیچ دانش‌آموز با استعدادی نباید به دلیل فقر از تحصیل باز بماند» شعار فعالیت‌های بنیاد است. او می‌گوید: «دانش‌آموزان با استعدادی در اطراف ما هستند که به دلایل مختلف، نان‌آور خانواده را از دست داده‌اند و معضلات اقتصادی بهانه‌ای برای ترک تحصیلشان شده است. به همین دلیل در بنیاد تلاش می‌کنیم با شناسایی این دانش‌آموزان و حمایت تحصیلی از آنها، زمینه شکوفایی استعدادشان را فراهم و آینده روشنی را پیش رویشان قرار دهیم.» به گفته مدیرعامل بنیاد کودک، کودکان در خانواده‌هایی که با معضلات و نابسامانی‌های اقتصادی دست‌به‌گریبانند، بیش از دیگران در معرض ترک تحصیل قرار دارند: «در چنین خانواده‌هایی اگر از این کودکان حمایت نشود، دختران زودهنگام ازدواج می‌کنند و پسران هم وارد بازار کار می‌شوند. بنابراین حمایت از کودکان برای ادامه تحصیل وظیفه بنیاد است و همه مسئولان و متولیان برای تحقق شعار بنیاد و تغییر فرهنگ و نگرش درست و اصولی خانواده‌ها به اهمیت تحصیل کودکان، تلاش می‌کنند.»

حمایت از ۱۱ هزار دانش‌آموز
تاکنون بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز با حمایت‌های تحصیلی بنیاد کودک در کلاس‌های درس حاضر شده و تحصیل کرده‌اند و اکنون ۱۱ هزار دانش‌آموز با استعداد کم‌برخوردار نیز تحت پوشش بنیاد کودک قرار دارند. دادخواه می‌گوید: «حمایت‌های تحصیلی بنیاد از دانش‌آموزان معطوف به محله و منطقه و حتی کلانشهر تهران نمی‌شود. دانش‌آموزان در هر جای ایران و دنیا نیاز به حمایت دارند و تلاش کرده‌ایم در انجام هرچه بهتر این رسالت، فراتر از مرزها برویم.» این بنیاد ۲۹ نمایندگی در کشور و ۷ دفتر در خارج از کشور دارد.

کوله‌پشتی‌های شادی‌بخش
بنیادکودک بر پایه رسالت خود که حمایت از دانش‌آموزان با استعداد کم‌برخوردار است، هرسال با اجرای طرح بزرگ تهیه کوله‌پشتی و نوشت‌افزار، تلاش می‌کند از یک سو نگرانی خانواده‌ها را برای تأمین مایحتاج دانش‌آموزان کاهش دهد و از سوی دیگر زمینه تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کند. دادخواه می‌گوید: «سال گذشته با همراهی و مشارکت همیاران بنیاد، توانستیم با تهیه کوله‌پشتی و نوشت‌افزار نزدیک به ۵ هزار دانش‌آموز را حمایت و آنها را با لبخند راهی مدارس کنیم.»

خرید با بن‌کارت
امسال در بنیاد کودک، ‌کار متفاوتی انجام شده است. دادخواه در این‌باره می‌گوید: «با همکاری همیاران حقوقی و حقیقی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، برای خرید نوشت‌افزار و اقلام مدرسه، بن‌کارت‌هایی تهیه شده تا دانش‌آموزان از یک سو لذت خرید کردن را تجربه کنند و از سوی دیگر مایحتاج مدرسه‌شان را باسلیقه خود بخرند.» به گفته مدیرعامل بنیاد کودک نوشت‌افزارها و اقلامی که ما تهیه می‌کردیم گاهی برای برخی از دانش‌آموزان تکراری یا غیرضروری بودند: «به همین دلیل امسال هیچ وسیله‌ای در اختیار دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار نمی‌گیرد و کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده در قالب بن‌کارت در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا همراه با دانش‌آموزان از فروشگاه‌های رفاه خرید کنند.» البته برخی از همیاران بنیاد، اقلام تحصیلی خریداری کرده‌اند که مسئولان بنیاد آنها را می‌پذیرند و به دست دانش‌آموزان تحت پوشش می‌رسانند.
استقبال از مهر با بسته‌های اهدایی

اهالی منطقه در کنار آماده‌سازی فرزندان خود برای ورود به سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان نیازمند غافل نشده‌اند و با تهیه وسایل آموزشی تلاش کرده‌اند گامی در شاد کردن این دانش‌آموزان بردارند.

اهالی محله قلمستان با مشارکت خیریه آل‌یاسین(ع) در واپسین روزهای شهریورماه مشغول بسته‌بندی و جمع‌آوری هدایای مردمی برای دانش‌آموزان نیازمند هستند. در محله راه‌آهن نیز خیّران محله دست به دست هم داده‌اند تا با تأمین نیازهای دانش‌آموزان کم‌بضاعت محله، لبخند روی لبان آنها بنشانند. «علی‌اصغر فراهانی» از ساکنان قدیمی محله راه‌آهن می‌گوید: «کار تهیه بسته‌های نوشت‌افزار و اقلام مدرسه، از نیمه دوم شهریورماه، در سرای محله راه‌آهن آغاز شده است و تا پیش از مهرماه تحویل دانش‌آموزان بی‌بضاعت می‌شود تا با شادی و لبخند راهی مدارس شوند.»

در محله منیریه نیز با وجود اینکه سرای محله به علت فرونشست ساختمان تعطیل است، اما اهالی محله بیکار ننشسته‌اند و در یک همدلی مثال‌زدنی تلاش می‌کنند تا سهمی در مهر مهربانی داشته باشند. «نگار صادقی» مدیر محله منیریه می‌گوید: «اهالی امسال همچون سال‌های پیش حماسه خلق کردند و دست یاری به سوی نیازمندان داده‌اند و به همت اهالی توانسته‌ایم بیش از صدها بسته آموزشی تهیه کنیم و به دانش‌آموزان تحویل دهیم.»

از ‌سراهای محله که بگذریم روزهای پایانی شهریورماه هر سال با دعوت «جمعیت امام‌علی»(ع) کافه «کوخ» در حوالی میدان انقلاب، میعادگاه کسانی می‌شود که دست به دست هم می‌دهند تا مهرماه و آغاز فصل مدرسه برای همه بچه‌های این سرزمین، دلچسب و خاطره‌انگیز شود. امسال هم مانند سال‌های گذشته بساط مهر مهربانی را با شعار «از مهر بگو» در کافه کوخ پهن کرده‌اند. «کتایون افرازه» عضو جمعیت امام علی(ع) می‌گوید: «این طرح با هدف تأمین نیازهای یکسال تحصیلی کودکان نیازمند اجرا می‌شود و قرار است امسال برای ۴ هزار کودک محروم، علاوه بر نوشت‌افزار، روپوش و کیف مدرسه هم تهیه کنیم.» به گفته او خیّران و نیکوکاران می‌توانند علاوه بر واریز وجوه نقدی خود برای کمک به اجرای این طرح، اجناس اهدایی را به کافه کوخ واقع در میدان انقلاب تحویل دهند. «نیما مختاریان» یکی از اعضای جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) می‌گوید: «بچه‌هایی که در ۱۲ منطقه حاشیه شهر تهران و دیگر شهرهای ایران تحت‌پوشش این جمعیت قرار دارند، بیشتر یا بچه‌های کار هستند یا آسیب‌دیدگان اجتماعی که بنا به دلایلی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند. برای من خیلی سخت است ببینم کودکی به جرم فقر از درس‌خواندن، بازمانده است. به‌همین دلیل، طی ۱۱ سال گذشته، هر سال با نزدیک شدن به ماه مهر می‌آیم و با این خیریه همکاری می‌کنم. این کار حس خوبی دارد و از اینکه می‌توانم در شاد کردن کودکان سهمی داشته باشم، خوشحالم.»

بسته‌های فرهنگی برای ۱۲۰۰ دانش آموز
در کنار مردم خیّر و نیکوکار شهرداری منطقه، در آستانه ماه مهر به حمایت از دانش‌آموزان نیازمند برخاسته است. «میلاد رستمیان» مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ و دبیر استقبال از مهر منطقه می‌گوید: «حدود هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز نیازمند در منطقه شناسایی شده که از این تعداد ۳۱۴ نفر را کودکان اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند. این دانش‌آموزان فارغ از ملیت و جنسیت افراد بااستعدادی هستند که نیاز به حمایت دارند و همین بسته‌های ساده و کوچک آموزشی می‌تواند زمینه ادامه تحصیل و شکوفایی استعدادشان را فراهم کند.» به گفته او بسته‌های فرهنگی دانش‌آموزان نیازمند شامل کیف، نوشت‌افزار است که در هفته نخست مهرماه در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

یک کوله پر از مهر تقدیم تو!

راه‌های پیوستن به بنیاد کودک

نشانی وبسایت: www.childf.org

تلفن تماس: ۰۲۱۴۲۵۱۰

نشانی اینستاگرام: child_foundation

بن‌کارت‌هایی تهیه شده تا دانش‌آموزان نیازمند از یک سو لذت خرید کردن را تجربه کنند و از سوی دیگر مایحتاج مدرسه‌شان را باسلیقه خود بخرند

‌منطقه ۷

پویش مشق احسان

بسته‌بندی نوشت‌افزارهای اهدایی در مصلای تهران
‌پویش ملی «مشق احسان» با هدف بسته‌بندی نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نیازمند در مجموعه چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) راه‌اندازی شده است. به گفته مسئولان مجموعه چهل سرا، روزانه ۲۰۰داوطلب از ساعت ۹ تا ۱۸ در مصلای امام خمینی(ره) دور هم جمع می‌شوند تا نوشت‌افزارهای اهدایی مردم را برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت بسته‌بندی کنند. بخشی از این بسته‌ها در بین دانش‌آموزان مناطق محروم تهران توزیع و بخشی هم به استان‌های دیگر ارسال می‌شود. افراد برای همراهی با این پویش می‌توانند کمک‌های خود را از طریق درگاه موبایلی #۱۵*۴۰۳۰* یا شماره کارت ۶۲۲۱‌ـ ۰۶۱۲‌ـ ۱۷۴۸‌ـ ۰۶۵۸ واریز کنند. همچنین کسانی که تمایل به حضور در مصلا و مشارکت در بسته‌بندی دارند می‌توانند به بخش جنوبی مصلای تهران، روبه‌روی در چهارم مراجعه کنند.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

جمع‌آوری سررسیدهای سفید برای دانش‌آموزان محروم
«سررسیدهای سفید» عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت آغاز سال تحصیلی با هدف حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت از سوی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود. افزایش روحیه قناعت و ساده‌زیستی، اصلاح الگوی مصرف، گسترش فرهنگ مهربانی و افزایش همبستگی اجتماعی، اهداف دیگر این طرح هستند. شهروندان برای شرکت در این طرح می‌توانند سررسیدهای بلااستفاده که هنوز ورق‌های سفید دارند و نوشت‌افزار قدیمی را به خانه فرهنگ‌های مشارکتی و خانه کودک مناطق تحویل دهند:

منطقه ۶

خانه فرهنگ‌های مشارکتی آریا، کیهان، ارغنون، ذهن برتر و خانه کودک‌های ایران زمین، پردیس و سوفی.

منطقه ۷

خانه کودک‌های نیکی، پیشرو و خانه فرهنگ‌های دال و شیوه.

منطقه ۱۰

خانه کودک ماهی کوچولو، خانه فرهنگ‌های مشارکتی شایسته و تبسم.

منطقه ۱۱

خانه فرهنگ طلوع دانش

منطقه ۱۲

خانه فرهنگ وحدت وخانه کودک مداد رنگی

منطقه ۱۲

خیریه معاک
مهر شاد در میان دانش‌آموزان هرندی
مؤسسه فرهنگی و خیریه حضرت علی اکبر(ع) با عنوان اختصاری «معاک»، ۳۶ سال پیش فعالیتش را در محله هرندی منطقه ۱۲ آغاز کرده است. حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و البته دانش‌آموزان این خانواده‌ها هدف آن بوده و هست. در آستانه ماه‌مهر، متولیان معاک آستین‌ها را بالا زده‌اند تا با تهیه بسته‌های آموزشی تمام قد از دانش‌آموزان بی‌بضاعت محله‌های شوش، هرندی و دروازه غار حمایت کنند. «مهدی اسکندری» مدیرعامل مؤسسه معاک می‌گوید: «حمایت تحصیلی از فرزندان خانواده‌های بی‌بضاعت، کم‌بضاعت، بی‌سرپرست و بدسرپرست اهم فعالیت این مؤسسه است.» به گفته او آسیب‌های اجتماعی زیادی در منطقه ۱۲ وجود دارد: «برای انجام کارهای ماندگار باید به مسئله آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که با آسیب‌های اجتماعی درگیر هستند، توجه بیشتری شود. به همین دلیل سیاست مؤسسه ایجاد تغییر و تحول در نگاه خانواده‌هاست تا بتوانیم با خدمات فرهنگی، آموزشی و پرورشی، ترک تحصیل کودکان را به حداقل برسانیم.» به گفته او ۲۰۰ دانش‌آموز تحت‌پوشش مؤسسه معاک قرار دارد که از خدمات رفاهی، آموزشی و تحصیلی بهره‌مند می‌شوند: «تلاش می‌کنیم به ابعاد مختلف فرهنگی، اخلاقی، آموزشی‌وپرورشی توجه کنیم تا با اجرای برنامه‌های مختلف و کلاس‌های متعدد و ارائه مشاوره‌های لازم به دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمک کنیم که بتوانند با چالش‌های اجتماعی بهتر مواجه شوند و راه‌حل منطقی و بهتری بیابند.» هر سال در آستانه سال تحصیلی، بسته‌های نوشت‌افزار و کیف و کفش تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. امسال هم ۱۵۰ بسته مهرماهی شامل نوشت‌افزار و اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان از سوی مؤسسه تهیه و پیش از بازگشایی مدارس در اختیارشان قرار می‌گیرد.

کد خبر 455426

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس