پوشش 40 درصدی کانون‌های سلامت محله در استان زنجان


پوشش 40 درصدی کانون‌های سلامت محله در استان زنجان

زنجان - ایرنا - طبق برنامه مقرر بود سال گذشته 15 درصد و امسال 30 درصد مناطق شهری و روستایی هر استان زیر پوشش کانون سلامت محله قرار بگیرند که این رقم در استان زنجان 40 درصد است.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در امور اجتماعی گفت: در زمان حاضر ۲۵۰ کانون سلامت محله در مناطق شهری و روستایی این استان تشکیل شده و بر این اساس بیشتر بر توانمندی سازی آنها متمرکز خواهد شد.

دکتر مقتدا شعوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون ۴۲ کانون سلامت محله در مناطق شهری و روستایی شهر زنجان، ۶۵ کانون در شهرستان خدابنده، ۲۷ کانون در سلطانیه، ۲۴ کانون در طارم، ۲۲ کانون در ایجرود و ۱۵ کانون در خرمدره تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: براین اساس در شهرهای ابهر و ماهنشان نیز به ترتیب ۳۰ و ۲۵ کانون سلامت تشکیل شده که می توان گفت تمامی استان تحت پوشش قرار گرفته است.

این مسئول ا تاکید کرد: این استان بیش از برنامه هدف گذاری ها، کانون های سلامت محله راه اندازی کرده و در این راستا برنامه های متعددی برای توانمندسازی آنها نیز پیش بینی شده است.
جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در امور اجتماعی ادامه داد: هدف از تشکیل کانون سلامت ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی ساکنان محله در شهروندان از طریق بهبود شرایط محیطی و اجتماعی و ترویج سبک زندگی سالم، تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس از طریق مشارکت در انجام کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه، مشارکت در توسعه سلامت محله، مدیریت ظرفیت‌های مردمی در پاسخ‌دهی به معضلات و مشکلات سلامت جامعه، به ویژه در مناطق حاشیه شهر است.

وی اضافه کرد: برقراری عدالت سلامت، توجه به قشر آسیب پذیر به ویژه در مناطق حاشیه نشین، جذب مشارکت مردمی، احساس مسئولیت، مشارکت برون بخشی خیران، انجمن ها و سمن ها و در نهایت شنیدن صدای مردم از دیگر اهداف شکل گیری کانون های محله سلامت است.

شعوری افزود: سلامت حق همگانی است که احقاق آن نیازمند مشارکت کلیه دستگاه‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی و مسئولیت‌پذیری همه اقشار جامعه در قبال سلامت خود، خانواده و اجتماع است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت اجتماعی را به عنوان یکی از مولفه های کلیدی سلامت معرفی کرده است و از نظر این سازمان سلامت اجتماعی به حالت سلامت کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و نه صرفا نبود بیماری و یا ناتوانی فرد گفته می شود.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها