آقازاده بودن به روایت امام سجاد(ع)


کانون خبرنگاران نبأ ــ امام سجاد(ع) چنانچه در «بحارالانوار» آمده است، فرمود: «ما اَکلتُ بِقرابَتی مِن رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله شَیئاً قَطّ» یعنی هرگز به دلیل انتساب و خویشاوندی با رسول خدا(ص) چیزی نخورده‌ام.

آقازاده بودن به روایت امام سجاد(ع)

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حدیثی از امام کربلا دیده، حضرت سجاد(ع) مرور می‌شود.

امام سجاد(ع) چنانچه در «بحارالانوار» تألیف علامه مجلسی آمده است، فرمود: «ما اَکلتُ بِقرابَتی مِن رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله شَیئاً قَطّ» یعنی هرگز به دلیل انتساب و خویشاوندی با رسول خدا(ص) چیزی نخورده‌ام.

متأسفانه امروز کم نیستند دادگاه‌هایی که در آن‌ها آقازاده‌ها محاکمه می‌شوند و به دلیل موقعیت پدران خود در مصادر حکومتی و دولتی دست به سوء استفاده زده و با استفاده از انواع رانت حقوق ملت و جامعه را ضایع ساخته‌اند.

درود خدای سبحان بر امام سجاد(ع) که در این روایت شریف الگوی آقازادگی حقیقی را بیان فرموده‌اند. البته از زین‌العابدین(ع) که از تربیت پدر بزرگوارش بهره‌مند شده جز این هم انتظار نمی‌رود. امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز الگویی مُهم در آقازادگی به بشریت معرفی فرمود. هنگامی که جناب علی اکبر(ع) اجازه میدان خواست «فَاستَأذَنَ اَباهُ فی القِتال» پدر بزرگوارش بدون ملاحظه او را به میدان فرستاد «فَأذِنَ لَهُ» و مفهوم «ژن خوب» را به معنای امروزی آن از همان زمان باطل فرمود.

برابر تعالیم اسلامی هر فردی باید با تلاش خود و بر اساس استعداد و ظرفیتی که دارد و نیز با رعایت قانون و حقوق جامعه به موفقیت دست یابد و به قول مشهور «گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل؟» نباید از موقعیت پدر یا بستگان خود سوء استفاده کند.

امید که همه آقازاده‌ها مانند فرزند امام خمینی(ره) باشند، چنانچه رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌الله مصطفی خمینی (30 مهر 96) درباره ایشان گفتند: «مرحوم حاج آقا مصطفی با اینکه فرزند شخصیت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) بود اما ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در وی نبود».

به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی