مساجد دارالعباد و دارالزیاره هستند/ به پیوند خانه و مدرسه با مسجد توجه شود


مساجد دارالعباد و دارالزیاره هستند/ به پیوند خانه و مدرسه با مسجد توجه شود

نشست «تقویت اقتدار اجتماعی مساجد» با تاکید کارشناسان بر اینکه مساجد باید دارالعباد و دارالزیاره باشند، محرومان اطراف خود را تحت پوشش قرار دهند و با خانواده و مدرسه پیوندی مستمر داشته باشند، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین نشست «تقویت اقتدار اجتماعی مساجد» از سلسله نشست های «گفتگوهای فرهنگی به مثابه راهبرد حل مسئله» عصر روز سه شنبه، 26 شهریور در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با موضوع «ایجاد جذابیت در فعالیت های مساجد و افزایش رویکرد اهالی مساجد به رفع مشکلات اجتماعی مردم» برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام «تقی قرائتی» بر لزوم تبیین جایگاه مساجد در جامعه تاکید کرد و گفت: وقتی به درستی کارکردهای مساجد در جامعه معرفی شود، دیگر آسیب اجتماعی نخواهیم داشت و امام جماعت، هیئت امنا و مدیر کانون مکلف به برنامه ریزی و اجرای برنامه در مساجد خواهند بود.

مدیر موسسه مسجد افزود: مساجد دارالعباده و دارالصلاه نیستند، بلکه دارالعباد و دارالزیاره هستند، وقتی گفته می شود که مساجد نباید خانه سالمندان شوند، به این معنا نیست که تنها برای حضور کودکان و نوجوانان در مساجد برنامه ریزی داشته باشیم، بلکه مسجد باید برای همه اقشار و گروه های سنی برنامه داشته باشد و برای رونق مساجد تلاش صورت گیرد.

مساجد دارالعباد و دارالزیاره هستند/ به پیوند خانه و مدرسه با مسجد توجه شود

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: رئیس قوه قضائیه اخیرا اجرای طرح هر «مسجد، یک حقوقدان» را مطرح کرد که می تواند در تقویت کارکرد اجتماعی مساجد موثر باشد، صدا و سیما در تقویت کارکردهای مساجد نقش مهمی دارد، زیرا که با برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف با محور مساجد برتر می تواند به نوعی رقابت درمیان آنها به وجود آورد.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست «سیداحمد زرهانی»، کارکرد اصلی مساجد را آشنایی مردم با یکدیگر دانست و گفت: در عصر کنونی لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد که چگونه مساجد را بیاراییم که موحدپرور، کارگشا و شخصیت ساز شوند.

عضو هیئت امنای ستاد اقامه نماز افزود: هنر، ورزش، مهارت، بازی، آموزش، علم، خرد، دین، کارهای اردویی و بازدید، مشاوره و مسابقه از جمله برنامه های جانبی است که ضرورت دارد در مساجد در کنار بحث کارکرد عبادی مورد توجه قرار گیرد و این مهم نیازمند برنامه ریزی، نیروی انسانی و آموزش است.

زرهانی اهتمام به موضوع پیوند خانه و مدرسه با مسجد، امضای تفاهم نامه با وزارت مسکن و شهرسازی در توسعه مساجد در شهرک های جدید التاسیس، حضور مسئولین در مساجد برای پاسخگویی به مشکلات و سوالات مردم را از محورهای دیگری دانست که لازم است مورد توجه قرار گیرند و خاطرنشان کرد: تولید آثاری در حوزه هنر و ادبیات داستانی در مورد کارکردهای اجتماعی مساجد، به وجود آوردن تکافل اجتماعی در کودکان به منظور احساس مسئولیت داشتن در برنامه های مدرسه و توجه به همنوع از دیگر محورهای مهمی است که باید در مورد آنها برنامه ریزی داشت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر