کارنامه درخشان بانوی وزنه‌بردار


کارنامه درخشان بانوی وزنه‌بردار

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: وقتی از رشته وزنه‌برداری حرفی به زبان می‌آید، نام‌های آشنای متعددی که از قهرمانان این رشته هستند، در ذهن تداعی می‌شود، اما در این میان هستند بانوانی که با تمام تلاش و با استعدادی ویژه از دوران نوجوانی به این رشته علاقه داشته و به مقام‌های متعددی دست یافته‌اند.

«زینب شیخ‌حسن ارباب» ١٧ ساله که سال‌ها به این رشته علاقه داشته و تنها از طریق تلویزیون رقابت‌ها را تماشا می‌کرده است، این بار با حضور در رقابت‌های بانوان توانسته در اولین حضور خود در مسابقات ملی افتخارآفرینی کند. گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار را می‌خوانید.

چرا رشته وزنه‌برداری را انتخاب کردید؟

بیش از ٧ سال بود که در رشته کاراته فعالیت می‌کردم، اما همیشه به وزنه‌برداری علاقه داشتم و آرزویم این بود که روزی بتوانم همچون مردان که امکان حضور در مسابقات را دارند، من هم به عنوان یک دختر مستعد این ورزش را انتخاب و در آن به صورت حرفه‌ای فعالیت کنم. همیشه مربی‌ام در رشته کاراته به مادرم می‌گفت که من می‌توانم به دلیل قدرت و سرعتی که دارم، در رشته دوومیدانی و یا پرتاب دیسک موفق شوم که البته پیگیری هم کردم، اما با گذر زمان وقتی متوجه شدم می‌توانم به صورت اختصاصی در وزنه‌برداری فعالیت کنم، با اشتیاق این رشته را انتخاب کردم.

تاکنون چه عناوینی در وزنه‌برداری کسب کرده‌اید؟

با توجه به این‌که تنها ٥ ماه است که وارد رشته وزنه‌برداری شده‌ام، بنابراین تعداد مقام‌ها و مدال‌هایی که کسب کرده‌ام زیاد نیست، اما با این حال در نخستین حضورم در مسابقات ملی که تیر ٩٨ برگزار شد، توانستم در بخش دو ضرب مدال طلا و در یک ضرب مدال نقره کسب کنم که درمجموع می‌توان گفت تاکنون با حضور در مسابقات متعدد در رده سنی بزرگسالان ٥ مدال طلا و نقره کسب کرده‌ام.

با توجه به این‌که به‌تازگی وارد این رشته شده‌اید، آیا موانعی هم برای ادامه فعالیتتان دارید؟

اکنون من ساکن ملارد هستم و برای هر بار تمرین مجبور می‌شوم به کرج بروم، این درحالی است که مسئولان می‌توانند با تجهیز سالنی برای تمرینات این ورزش در تمامی نقاط استان، نه‌تنها من، بلکه سایر علاقه‌مندان و مستعدان این ورزش را جذب کنند.

به نظر شما چه مشکلاتی در این رشته وجود دارد؟

علی‌رغم این‌که این رشته در بخش بانوان به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، بنابراین توجه کمی به آن می‌شود که همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به شمار می‌رود، چراکه باید وزنه‌برداری در بخش بانوان همچون آقایان جدی گرفته شده و به آن بهای کافی را بدهند تا ورزشکاران نیز بتوانند توانایی خود را به صورت حرفه‌ای و ویژه به نمایشبگذارند.

امکانات در این رشته برای علاقه‌مندان کافی است؟

همانطور که گفتم بیشتر امکانات به آقایان اختصاص داده شده است و در برخی موارد حداقل امکانات را هم از بانوان می‌گیرند، برای مثال بارها تمرینات بانوان به خاطر آقایان متوقف شده و یا درکل برگزار نشده است. مگر بانوان به‌جز ٣ بار در هفته چقدر می‌توانند سئانس‌هایی برای تمرین داشته باشند که همین اوقات را هم از آنها می‌گیرند. خود من راه طولانی را برای هر بار تمرین به سالن می‌روم که با کنسل شدن هر سئانس تمرین مجبور می‌شوم این راه را بدون انجام تمرینیبازگردم.

تعامل مسئولان با شما چطور است؟

خوشبختانه برخی مسئولان در ارائه حداقل امکانات همکاری خوبی دارند.

چه کسانی در موفقیت شما موثر بوده‌اند؟

با توجه به این‌که سال‌ها در رشته کاراته فعالیت کردم و در همان رشته هم موفق بودم، می‌توانستم آن را ادامه دهم و هیچ‌وقت هم به علاقه‌ام که وزنه‌برداری بود نرسم، اما درواقع پدر و مادرم همیشه پشتوانه من بودند و برای رسیدن به استعدادی که داشتم از من حمایت کردند و باعث شدند تا بتوانم در اولین حضورم با انگیزه بسیار موفقشوم.

برنامه‌های آینده

زینب شیخ‌حسن ارباب: اکنون توانسته‌ام به بزرگ‌ترین آرزویم برسم، بنابراین از هیچ تلاشی برای پیشرفت و دستیابی به اهدافم دریغ نخواهم کرد تا روزی نه‌تنها باعث سربلندی خانواده‌ام، بلکه باعث افتخار کشورم باشم. من با علاقه و انگیزه بسیار وارد این رشته شدم و امیدوارم که مسئولان با توجه ویژه به این ورزش باعث پیشرفت من و سایر علاقه‌مندان به این رشته شوند.

استعدادیابی در میان دانش‌آموزان

همزمان با نزدیکی به آغاز سال تحصیلی جدید، هیات وزنه‌برداری استان طی مذاکره‌ای با آموزش و پرورش تصمیم دارد با معرفی دانش‌آموزان مستعد از سوی مدارس، به آموزش و پرورش این رشته پرداخته و در راستای قهرمان‌پروری برای آینده گام بردارد. به گزارش همشهری، رئیس هیات وزنه‌برداری البرز با اشاره به فعالیت بانوان در این رشته گفت: علی‌رغم این‌که تعداد بانوان در این رشته کم است، اما با این حال موفقیت چشمگیری از سوی بانوان وزنه‌بردار کسب شده است. «منوچهر رضاخانی» ادامه داد: اکنون برای این رشته سالنی در کرج و سالنی در نظرآباد سئانس‌هایی را برای فعالیت و تمرین بانوان اختصاص داده‌اند که بانوان در این ساعات می‌توانند به‌راحتی به تمرینات خودبپردازند.

وی افزود: با توجه به این‌که وزنه‌برداری از رشته‌هایی است که حساسیت بالایی برای محافظت از ورزشکار دارد، بنابراین تمام تمرینات و فعالیت‌ها باید زیرنظر مربی باتجربه‌ای انجام شود. رئیس هیات وزنه‌برداری استان همچنین با اشاره به دلیل لغو شدن ساعات تمرینی بانوان در برخی روزها، گفت: در روزهایی که مربی به هر دلیلی نتواند در زمان تمرین ورزشکار حضور داشته باشد، تمرین آن روز لغو خواهد شد.

وی با بیان این‌که با کمبود مربی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: برای رفع این مشکل در سال گذشته دوره مربیگری برگزار کردیم که اکنون نیاز است تا مربیان پذیرفته‌شده در آزمون گذشته در کنار مربیان باتجربه ایستاده تا به مرور زمان بتوانند به‌تنهایی مربیگری ورزشکاران را برعهده بگیرند. رضاخانی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این هیات به منظور جذب علاقه‌مندان وزنه‌برداری، گفت: برای جذب علاقه‌مندان تفاهمنامه‌ای با اداره آموزش و پرورش نوشته شده که به همین منظور دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مندان به هیات معرفی خواهند شد. وی افزود: با این اقدام امیدواریم تا گامی در راستای قهرمان‌پروری در رشته وزنه‌برداری برداریم.

کد خبر 455354

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد