«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!


«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!

 مهران مدیری، در سال 2009، از سوی مجله «نیوزویک» به عنوان بیستمین مرد با نفوذ ایران انتخاب شد. نکته جالب توجه این است که برخلاف رویه مرسوم در کشور، این نفوذ و قدرت مدیری، نه به واسطه جایگاه سیاسی، بلکه به واسطه پایگاه اجتماعی و نفوذ او در لایه‌های اجتماعی بود.

«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!

گروه بازرگانی بازارنیوز: هیولا، آخرین ساخته مهران مدیری که هفته گذشته به پایان رسید، یک سریال کمدی بود که در نهاد خود پیام‌های زیادی را به مخاطب القا کرد. این سریال مدیری، توانست رکورد فروش سریال‌های خانگی را به نام خود ثبت کند. داستان این سریال، درباره یک معلم شیمی با شرافت است که به زندگی خود قانع است و چشم‌داشت زیادی به مال دنیا ندارد، اما به شکل غیرمنتظره‌ای صاحب مال و منال و ثروت بادآورده‌ای شده و در مسیری قرار می‌گیرد که زندگی اش تغییر می‌کند و وارد جریان اختلاس و کلاهبرداری می‌شود.
*مدیری، بیستمین مرد پرنفوذ ایران!
مهران مدیری، در سال 2009، از سوی مجله «نیوزویک» به عنوان بیستمین مرد با نفوذ ایران انتخاب شد. نکته جالب توجه این است که برخلاف رویه مرسوم در کشور، این نفوذ و قدرت مدیری، نه به واسطه جایگاه سیاسی، بلکه به واسطه پایگاه اجتماعی و نفوذ او در لایه‌های اجتماعی بود. طبق گفته خود مدیری، او بیش از بیست سال سریال‌ کمدی ساخته و این در حالی است که دیگر کارگردانهای رقیب نیز تلاش کردند به او نزدیک شوند، هیچ‌گاه رقیب جدی نیافت. ماندگاری مجموعه‌های کمدی تا آن اندازه بود که برخی کلیدواژه‌ها را وارد ادبیات معاصر کرد و این واژه‌ها هنوز کارکردشان را دارند.
«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!
*مارچوبه، کلیدواژه جدید مدیری
طبق عادت قبلی، مدیری در این سریال نیز باید، کلیدواژه یا عبارتی را ابداع و یا به جامعه معرفی می کرد. به نظر می رسد، "مارچوبه"، یکی از کلیدواژه های مدیری، در این سریال باشد. در هیولا، وقتی بازیگر نقش اول، ثروتمند می شود، یکی از مواد غذایی که به سبد غذایی خانواده اضافه می کند، "مارچوبه" است، که در سریال، به عنوان یک ماده غذایی لاکچری معرفی می شود.
*مارچوبه چیست؟

مارچوبه گیاهی است که به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. مارچوبه در فروردین ماه در رز از توابع ماهنشان زنجان و رباط از توابع شهربابک کرمان به صورت خودرو رشد می‌کند. محل کاشت آن نیز سگزاباد قزوین، قصر قجر، جلفای اصفهان، خوی، تبریز، دزفول، البرز، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است.

«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!

*محبوبیت 80 درصدی مارچوبه!
شواهد اولیه نشان می دهد، مدیری، مانند سریال های قبلی خود، در ابداع و تحمیل این کلیدواژه به مخاطبان موفق بوده است. نتایج جستجو در گوگل، یکی از موارد تایید کننده این واقعیت است. با مطرح شدن مارچوبه در این سریال، میزان محبوبیت این کلیدواژه در گوگل تا 80 درصد افزایش یافت.
«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!
*چه مخی داره مهران مدیری!
اظهارات فعالان توییتری نیز نشان دهنده افزایش تقاضای مارچوبه در بازار بود. به نحوی که محسن شیریان، یکی از کاربران، در مورد تاثیر مهران مدیری و کلیدواژه جدیدش در اجتماع، نوشت :
"توی این سریال هیولا ظاهرا مهران مدیری یه مفهومی تعریف کرده برای "مارچوبه" و ربطش داده به زندگی لاکچری
امروز می خوندم یکی می گفت مصرف مارچوبه چندین برابر شده
خیلی مغازه ها گفتند مشتری میاد مارچوبه می خواد
برندینگ یعنی این
چه مخی هست این مدیری
خیلی میخوام بدونم مارچوبه پشتش کیه؟"

«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!

*زردچوبه داریم،مارچوبه نه!
برای بررسی بیشتر تاثیر این کلیدواژه جدید مدیری، بر سبک زندگی مردم، با مراجعه به چند سوپرمارکت و عطاری، از اوضاع فروش مارچوبه و تاثیر سریال هیولا بر فروش آن، پرس و جو کردم. در اولین مراجعه به یک سوپرمارکت، فروشنده پس از شنیدن نام مارچوبه، به گونه ای برخورد کرد که گویا برای اولین بار است که نام این ماده غذایی را می شنود. با تعجب گفت: زرد چوبه داریم، ولی مارچوبه نه!
*همه چیز زیر سر مهران مدیری است!
محل مراجعه بعدی، یک عطاری بود. فروشنده که یک آقا با تیپ کت و شلوار و کراواتی بود، لبخندی زد و گفت: الان فصل مارچوبه نیست و اگر هم باشد ما نمی‌آوریم. خیلی گران است و اینجا کسی نمی‌خرد. از او پرسیدم لبخندت برای چه بود؟ گفت: در یکی دو ماه، اخیر روزی ۱۰، ۲۰ نفر سراغ مارچوبه را می گیرند. قبل از این، اصلا کسی نمی‌دانست مارچوبه چیست! برای رفع ابهام بیشتر، ادامه داد : یک سریالی مهران مدیری ساخته که آنجا، طرف پولدار است و برای زن و بچه‌اش مارچوبه می‌خرد، حالا مردم فکر کردند مارچوبه چی هست، همه افتادند دنبال مارچوبه!
*هیولا روی کار ما خیلی تاثیر داشت!
پس از مراجعه حضوری، نوبت به فروشندگان اینترنتی رسید. با جستجویی کوتاه در گوگل، به چند فروشنده اینترنتی رسیدم. با اولین شماره تماس گرفتم. یک خانم تلفن را برداشت. بعد از سلام و احوال پرسی، از او در مورد تاثیر تبلیغ مارچوبه در هیولا، بر فروش شرکتشان پرسیدم.

در پاسخ گفت: من این سریال را ندیدم، ولی برای ما خیلی جالب است که برای خرید مارچوبه خیلی تماس با ما گرفته می‌شود. حتی افراد زیادی برای خرید این محصول به من پیام می‌دادند . اما ما الان در سایتمان نمی‌فروشیم، چون فصلش تمام شده است.
«هیولا»ی مدیری، فروش مارچوبه را هفتاد برابر کرد/محبوبیت 80 درصدی مارچوبه در گوگل!
*هر 100 گرم مارچوبه،40 هزار تومان
یک مرد، پاسخ تلفن بعدی را داد. از او هم در مورد تاثیر هیولا بر فروش مارچوبه پرسیدم، که در پاسخ گفت: تاثیری نداشته . ما شرکت صادراتی هستیم، مردم کمتر سراغ ما می‌آیند. الان فصل مارچوبه نیست. در حال حاضر در بازار، هر ۱۰۰ گرم مارچوبه تازه وارداتی، ۴۰ هزار تومان است. در تهران فقط دو سه فروشگاه، این محصول را می‌فروشد. صادرات آن نیز، به دلیل کشت کم در داخل کشور، به صرفه نیست. بیشتر مارچوبه در داخل کشور، وارداتی است.
*قبلا هفته ای یک شیشه می فروختیم، الان شده روزی 10 تا!
نفر بعدی که با او تماس گرفتم، فرد جوان و خوش صحبتی بود. از او هم سوال قبلی را پرسیدم و او با خنده گفت: فروش مارچوبه به طرز عجیبی افزایش یافته است. فروش تا حدی افزایش یافته که در بازار، مارچوبه پیدا نمی‌شود. نه فقط این که ما نداریم، کلا در بازار وجود ندارد. فروش آنقدر بالا رفته که خودمان هم تعجب کردیم. قبلا اگر هفته‌ای یک شیشه می‌فروختیم، الان شده روزی ۱۰ تا.
مردم ایران، همچنان تحت تاثیر تبلیغ
این پرس و جوها، نکته ای را شفاف می کند، و آن این است که مهران مدیری، طی ربع قرن گذشته، همواره یکی از پرنفوذترین افراد در جامعه بوده است. مدیری بهترین نوع روش تبلیغ، یعنی تبلیغ غیر مستقیم را خوب بلد است. در روزگاری که تبلیغات مختلف مواد غذایی، صدا و سیما را فرا گرفته ، مدیری هنرمندانه و غیرمستقیم، کلیدواژه جدید ابداع کرده و بر اجتماع تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...