چونگوش در عطش


چونگوش در عطش

سیدمهدی حسینی-  گرمی - خبرنگار: مهمترین دغدغه دولت‌مردان اجرای طرح‌هایی است که به ماندگاری روستاییان در محل سکونت خود منجر شود و این امر جز با رفع مشکلات معیشتی و رفاهی میسر نخواهد بود.

در این میان با توجه به بحران خشکسالی حاکم بر کشور کمبود یا نبود آب در بسیاری از روستاها آمار مهاجرت‌ها را افزایش داده است. بسیاری از روستاهای شهرستان گرمی در استان اردبیل هم با پدیده مهاجرت روبه‌رو هستند. مردم این مناطق در تامین آب پایدار، بهداشتی و سالم مشکلات زیادی دارند و نیازمند یاری مسئولان برای رفع محرومیت‌هایشان هستند. یکی از این روستاهای این شهرستان روستای چونگوش در ۹۰ کیلومتری استان اردبیل و ۲۰ کیلومتری شهرستان گرمی است که در حاشیه مرزی جمهوری آذربایجان قرار گرفته و تقریباً ۲ کیلومتر با مرز جمهوری آذربایجان فاصله دارد.

استمداد از مسئولان برای تأمین آب

به گفته اهالی روستا، چونگوش دارای منابع آبی غنی در میان روستاهای اطراف در سالیان دور بوده و روستاهای اطراف برای تامین آب مورد نیاز خود از منابع این روستا استفاده می‌کردند. اهالی معتقدند هم‌اکنون نیز می‌شود با مدیریت صحیح و بهینه در کوتاه‌مدت، آبی را که خط انتقال آن در یک کیلومتری روستا به روستاهای پایین‌دستی سرازیر است، به روستا روانه کرد.

«سیفعلی رحمانی»، یکی از باغداران روستای چونگوش، کمبود آب را مهم‌ترین مشکل این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: برای باغداری نیاز مبرم به آب داریم، اما چون با بی‌آبی روبه‌رو هستیم و در تامین آب مورد نیاز عاجز، به اجبار اقدام به قطع درختان می‌کنیم که دیگر زمین کشاورزی و باغداری نداشته باشیم. افرادی همچون من در کار باغداری یا کشاورزی هستند در بلاتکلیفی رهاکردن یا نکردن شغل خود مانده‌اند. از مسئولان می‌خواهیم تدبیری برای رفع این مشکل بیندیشند تا بیش از این متضرر نشویم.

«حسین یوسفی» نیز از نبود آب شرب و بهداشتی گلایه و تاکید می‌کند: به علت نداشتن شبکه آب در مواقعی که مهمان داریم شرمنده می‌شویم. با وجود حفر چاه در بیشتر منازل و نبود یا کمبود آب در آن‌ها، نمی‌دانیم چه کاری انجام دهیم. با ماشین شخصی یا کرایه‌ای به مناطقی که آب دارند می‌رویم و اقدام به پر کردن دبه‌ها و مخازن می‌کنیم. در گذشته به دلیل وجود منابع غنی، آب شرب گرمی از این روستا تامین می‌شد اما در سایه بی‌تدبیری و بر اثر خشک شدن، روستاییان این منطقه خود طالب آب شده‌اند و در محرومیت‌های ناشی از خشکسالی به سر می‌برند.

عضو شورای اسلامی روستا هم در تکمیل صحبت‌های اهالی روستا به همشهری می‌گوید: شغل بیشتر مردم روستای چونگوش کشاورزی و دامداری است که البته در چند سال اخیر به علت خشکسالی‌های پی‌درپی بسیاری از اهالی، روستا را رها کرده و برای پیدا کردن شغل مناسب به مرکز شهرستان یا شهرستان‌های مجاور مهاجرت کرده‌اند. «مهدی صفرپور» می‌افزاید: قصه بی‌آبی روستا اینک به غصه‌ای بزرگ برای اهالی تبدیل شده که برای رفع آن نیازمند تلاش و مساعدت مسئولان استانی و شهرستانی هستند.

کمبود بودجه و اعتبار در آبفار گرمی

مشکلات روستاییان چونگوش را در گفت‌وگو با رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان گرمی مطرح کردیم. «بهزاد کارگر» با اشاره به این‌که روستای چونگوش تاکنون تحت پوشش آبفار نبوده است، اظهار می‌کند: اهالی تاکنون آب مصرفی خود را از چشمه‌های موجود روستا تامین می‌کردند و خدمات آبفار گرمی در این منطقه عرضه نمی‌شد. با توجه به وضعیت موجود برای سروسامان دادن به نیازهای ساکنان نیازمند تخصیص اعتبارات لازم هستیم.

وی ادامه می‌دهد: بنا به درخواست اهالی مبنی بر این‌که می‌خواهند برای تامین آب شرب، تحت پوشش آبفار قرار گیرند، بازدیدی از این روستا انجام دادیم. طبق مشاهدات و بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که مخزن موجود در این روستا نیاز به ترمیم، بازسازی و جابه‌جایی به محلی مناسب دارد؛ همچنین آب‌رسانی از طریق چشمه‌ها هم نیازمند بهسازی و اصلاح شبکه است. کارگر بر لزوم اختصاص اعتبار برای حل و رفع مشکل بی‌آبی در این روستا تاکید می‌کند و می‌گوید: در وهله اول بودجه و اعتبار لازم در اختیار این اداره نیست و طبق برآوردی که کردیم اعتباری حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان لازم داریم که در صورت تحقق و تامین این مبلغ می‌توانیم نسبت به حل معضل به وجود آمده در این روستا اقدام کنیم. مسئول آبفار گرمی می‌افزاید: تا زمان تخصیص اعتبار، اهالی می‌توانند با مراجعه به اداره آبفار با استفاده از تانکرهای سیار آب‌رسانی برای ذخیره‌سازی آب در منازل خود
اقدام کنند.

تخصیص اعتبار برای پروژه‌های آب‌رسانی به گرمی

استاندار اردبیل در مورد اقدامات برای رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روستاهای شهرستان گرمی می‌گوید: ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات برای آب‌رسانی به روستاهای استان اختصاص یافته و آب شرب مورد نیاز روستاهای مشکل‌دار گرمی مغان نیز به زودی برطرف خواهد شد. «اکبر بهنامجو» می‌افزاید: آب روستاهای شهرستان گرمی از ۳ منبع تازه‌کند، شهید بالازاده و موران قابل تامین است و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ به این طرح‌ها اختصاص یافته است. بهنامجو با اشاره به این‌که مهاجرت معکوس در فصول کاری به شهرستان گرمی اتفاق می‌افتد، اظهار می‌کند: برای پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ باید زیرساخت‌های اساسی به خصوص آب، تامین شود و اولویت اصلی دولت نیز بر تامین اساسی این زیرساخت‌ها متمرکز شده است.

کد خبر 455671

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر