کاستی‌های کمربندی جنوبی بابل


کاستی‌های کمربندی جنوبی بابل

شهرام سوادکوهی - ساری-خبرنگار: ترافیک مهم‌ترین مشکل دومین شهر بزرگ و پرجمعیت مازندران، یعنی بابل است.

تا یک سال و نیم پیش و قبل از بهره‌برداری کمربندی جنوبی بابل، وضعیت ترافیکی این شهر بسیار نامناسب بود. تردد خودروهای سنگین و سواری‌هایی که قصد عبور از بابل به سمت شرق یا غرب مازندران را داشتند، ترافیک‌ سنگینی را به این شهر تحمیل می‌کرد، اما از ۱۸ ماه پیش با بهره‌برداری از کمربندی جنوبی بابل که بیش از ۱۳ سال ساخت آن طول کشید، از بار ترافیکی بابل کاسته شده است. این کمربندی که اکنون محل تردد خودروهای سنگین و سبک است، هنوز مشکلات متعددی دارد که رفع نشده‌ است. در واقع بهره‌برداری زودهنگام و از سر ناچاری کمربندی سبب شده که ضعف‌های آن برطرف نشود.

رانندگانی که از آن عبور می‌کنند گلایه‌های زیادی از ضعف‌های زیرساختی کمربندی ۱۶.۵ کیلومتری دارند. نداشتن سیستم روشنایی، کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، انجام نشدن خط‌کشی مناسب، استاندارد نبودن دوربرگردان‌های موجود در مسیر، مناسب نبودن راه دسترسی برای زمین‌های کشاورزی و مسیرهای محلی و اجرا نشدن تقاطع‌های غیر همسطح از مشکلاتی هستند که در این مسیر تازه ساخته شده و البته نیمه‌کاره به چشم می‌خورند.

کمربندی تاریک

یک راننده کامیون که هر هفته چندین بار از این مسیر تردد می‌کند به همشهری گفت: وقتی از قائمشهر بخواهیم به سمت آمل برویم، برای ورود به این کمربندی به دلیل نداشتن تقاطع غیر همسطح یا زیرگذر، باید مسیری طولانی را طی کنیم و برگردیم تا وارد کمربندی شویم. در انتهای کمربندی نیز مسیری کوتاه را باید به سمت بابل برویم و با دور زدن در دوربرگردان مسیر را به سمت غرب ادامه دهیم. در حالی که ساخت ۲ تقاطع غیر همسطح در ابتدا و انتهای کمربندی می‌تواند این مشکل را برطرف و سرعت رسیدن به مقصد را بیشتر کند.

«احمد وهابی» تاریکی مسیر در شب را نیز از دیگر مشکلات مهم این کمربندی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در طول این مسیر جز در تقاطع کمربندی با جاده قدیم آمل-بابل سیستم روشنایی دیده نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود برخی رانندگان خودروهای سبک در شب تمایلی به تردد از کمربندی نداشته باشند.

این نکته را راننده یک خودرو سواری نیز تایید کرد. «علی شهسواری» که هر روز در مسیر شرق به غرب و برعکس مازندران مشغول جابه‌جایی مسافر است، به همشهری گفت: شب‌ها به‌ویژه در شب‌هایی که بارندگی باشد، دید راننده در این کمربندی بسیار کم است. ضمن این‌که در برخی نقاط به دلیل دیده شدن مستقیم نور چراغ خودروهای لاین مخالف، عملا دید راننده مختل می‌شود. وی ادامه داد: در حاشیه کمربندی هم تاسیسات خاصی وجود ندارد تا نور ساختمان‌ها یا فروشگاه‌ها سبب ایجاد روشنایی در مسیر شود. در ۲ طرف مسیر فقط زمین کشاورزی و باغ است. نصب سیستم روشنایی در این مسیر می‌تواند مشکل را برطرف کند.

نیاز به تقاطع غیر همسطح

شهسواری افزود: مشکل دیگر ما وجود نداشتن تقاطع غیر همسطح است که باعث می‌شود به ‌ویژه در مسیر شرق به غرب، مسیر طولانی‌تر شود. این محور در حال حاضر به ۳ تقاطع نیاز دارد. ۲ تقاطع ابتدا و انتها نیاز است و یک تقاطع غیر همسطح نیز در محل تقاطع کمربندی با جاده قدیم باید ساخته شود. البته بخشی از این پروژه انجام شد ولی چند سال پیش به دلایلی متوقف شده است.

پروژه تقاطع غیر همسطح کمربندی جنوبی بابل که راننده به آن اشاره کرد، چند سالی است که پس از اجرای فونداسیون و پایه‌ها، بدون هرگونه فعالیتی باقی مانده است. در مورد دلایل متوقف ماندن این پروژه ۲ دلیل بین مردم منطقه مطرح است؛ عده اندکی کمبود اعتبار را دلیل این وضعیت بیان می‌کنند، دلیل دیگری هم که در منطقه مورد استناد قرار می‌گیرد، اجرای اشتباه پروژه توسط پیمانکار است که سبب شده پروژه در میانه‌های راه متوقف شود.

برخی از اهالی می‌گویند این پل روگذر باید در مسیر شمال-جنوب اجرا می‌شد که با اشتباه پیمانکار در جهت شرقی-غربی اجرا شد، اما این گمانه‌زنی ۲ سال پیش توسط مسئولان وقت راه ‌و شهرسازی مازندران تکذیب شد. تیر سال ۱۳۹۶ راه و شهرسازی مازندران اعلام کرد که این گفته‌ها صحت ندارد و اشتباه اجرا شدن این پل شایعه‌ای بیش نیست. تنها دلیل متوقف ماندن پروژه هم مشکلات اعتباری و مالی عنوان شد؛ موضوعی که از نگاه اهالی با توجه به برچیده شدن تاسیسات اجرای پروژه و رها شدن آن زیر سوال است.

ایجاد ۱۲ رمپ

برای تکمیل این کمربندی اقدامات دیگری مانند ایجاد ۱۲ رمپ، ساماندهی ورودی و خروجی، ساخت یک میدان، بهسازی مسیرهای محلی و تردد کشاورزان نیز باید انجام شود، اما مهم‌ترین اقدامی که باید در حال حاضر در دستور کار قرار بگیرد، ایجاد سیستم روشنایی در مسیر و ساخت تقاطع‌های غیر همسطح است. مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مازندران با بیان این‌که یک تقاطع در ورودی شرقی این کمربندی اجرا می‌شود، اظهار کرد: تقاطع چپگرد غیر همسطح برای ورود به کمربندی از سمت قائمشهر در محل اتصال اتوبان قائمشهر-بابل به کمبرندی جنوبی اجرا می‌شود. پیمانکار در این منطقه کار را آغاز کرده و در ادامه فعالیت نیز باید بخشی از املاک حاشیه این نقطه خریداری شود و در حال خریداری اراضی هستیم.

«غلام‌عباس رستمی» افزود: زیرساخت‌های برق و گاز نیز باید جابه‌جا شوند که برای این جابه‌جایی جلساتی با شرکت‌های مربوطه برگزار شد. وی ادامه داد: تقاطع غیر همسطح دیگر تقاطع کمربندی با جاده قدیم آمل-بابل یا تقاطع ۴۵۰۰ است که اجرای آن در قرارداد پیمانکار تقاطع ورودی شرقی قرار دارد. به زودی آزادسازی و خریداری املاک حاشیه این نقطه نیز باید انجام شود. عملیات اجرایی در این نقطه هنوز آغاز نشده و به زودی پس از خریداری املاک، عملیات اجرایی و ادامه ساخت پل نیز آغاز خواهد شد. تقاطع بعدی هم تقاطع هریکنده است که به پیمانکار ابلاغ می‌شود تا اجرای پروژه را در قالب قرارداد انجام دهد.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۳ تقاطع

«غلام‌عباس رستمی» مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مازندران از برنامه‌ریزی برای ساخت ۳ تقاطع غیر همسطح در این مسیر و آغاز عملیات تملک و آزادسازی در ورودی شرقی این کمربندی خبر داد و گفت: این شرکت برای کمربندی جنوبی بابل ساخت ۳ تقاطع غیر همسطح را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 455651

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403