احیای 99 واحد صنعتی تا پایان سال


احیای 99 واحد صنعتی تا پایان سال

زهرا اشرف‌زاده-  البرز- خبرنگار: البرز با داشتن بیش از 3500 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و وجود بیش از 150 برند، به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح است.

تولیدات صنایع استان علاوه بر مصرف داخلی به دیگر کشورهای منطقه، حوزه اوراسیا، اروپا و آمریکای لاتین نیز صادر می‌شود. در حالی که این روزها بیکاری مشکل بزرگ کشور و بالطبع البرز است، این واحدهای صنعتی توانسته‌اند برای افراد بسیاری اشتغالزایی کنند و قشر زیادی از نیروی کار چشم امید به این واحدها دارند. با این وجود بسیاری از واحدهای صنعتی البرز به دلایل مختلف نیمه‌تمام یا راکد مانده‌اند. طبق آمار موجود اکنون ۱۵۹‌واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد و نیمه‌تمام در استان البرز وجود دارد که بخشی از واحدهایی که با تکمیل آنها می‌شود بار بزرگی از مشکل بیکاری در استان را کاهش داد، با بازگشت دوباره آنها می‌توان زمینه اشتغال برای حدود ۹ هزار نفر را در البرز فراهم کرد.

مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسائل ارزی را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان می‌کند و می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ما را مکلف کرده که تا پایان سال ۹۹ واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگردانیم، از همین رو تسهیلات قابل توجهی برای احیا و فعال‌سازی واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده و واحدهای صنعتی راکد، واحدهای نیمه‌ظرفیت و نیز واحدهای صنعتی در حال ساخت که دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی باشند و تا پایان امسال به تولید برسند، مشمول حمایت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌شوند.

«محمدامین فرشی» می‌افزاید: البرز بیشترین رقم تعداد واحدهای ابلاغی برای بازفعال‌سازی در کشور را دارد. با احیا و اتمام ۹۹ واحد صنعتی برای ۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. لازم به ذکر است از ابتدای سال تاکنون هم ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید استان بازگشته‌اند. وی ادامه می‌دهد: تسهیلات بانکی در قالب طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع و تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با هدف تقویت و حمایت از صنایع کوچک اعطا می‌شود تا شاهد استمرار، حفظ تولید و اشتغال در طرح ‌های صنعتی، مجهز کردن خط تولید به تجهیزات و فناوری‌های مدرن و نوسازی و بازسازی فناوری ماشین‌آلات خط تولید آنها باشیم.

فرشی با تاکید بر تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در رونق‌بخشی و احیای واحدهای صنعتی می‌گوید: تسهیل در امور مربوط به متقاضیان و سرمایه‌گذاران، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، رصد و پایش روزانه وضعیت واحدهای صنعتی با هدف شناسایی مشکلات و تلاش برای رفع آنها در دستور کار قرار دارد. اکنون نیز بستر لازم برای استقرار واحدهای صنعتی جدید و جذب سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان البرز فراهم است و کارشناسان شرکت شهرک‌های صنعتی با هدف گره‌گشایی در مشکلات صنایع و تسریع در سرمایه‌گذاری جدید در شهرک‌های صنعتی استان استقرار دارند. وی اضافه می‌کند: سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی البرز برای واحدهای تولیدی فعال و نیمه‌فعال حدود ۶۵۱۴ میلیارد تومان برآورد شده ‌است.

اکنون با مشارکت سرمایه‌گذاران ۱۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی جدید در دست ساخت است که با راه‌اندازی آنها در سال‌های آینده جهش خوبی در عرصه تولید و اشتغال استان به وجود می‌آید. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز می‌افزاید: با وجود اقدامات صورت‌گرفته هنوز هم تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان البرز به علل مختلف از جمله مشکل نقدینگی دچار رکود هستند که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای بازگشت آنها به چرخه تولید تلاش می‌شود.

لزوم توجه ویژه به واحدهای صنعتی کوچک

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به این‌که احیای واحدهای صنعتی کوچک باید در اولویت باشد می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده‌اند. این واحدها نقش بسزایی در توسعه بخش صنعت دارند و فعالیت آنها در نهایت زمینه رونق اقتصادی استان رافراهم می‌کند. علاوه بر این بخش زیادی از جمعیت شاغل استان در همین واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مشغول به کار هستند.

«رحیم بنامولایی» می‌افزاید: باید شرایطی ایجاد شود تا همه واحدهای صنعتی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل استان شناسایی شوند تا بتوان برنامه مدونی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های این واحدهای اقتصادی اجرا کرد. وی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد به‌جای سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای جدید تولیدی و صنعتی باید شرایطی فراهم شود تا از ظرفیت واحدهای موجود به طور کامل استفاده شود. علاوه براین در شرایط فعلی به اتمام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی و اقتصادی به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر از کلنگ‌زنی واحدهای جدید به نظر می‌رسد.

وی بر ضرورت حمایت مسئولان برای فروش تولیدات این واحدهای صنعتی در بازارهای داخلی تاکید کرده و اضافه می‌کند: واردات کالا به کشور باید شکل منظم و حساب‌شده‌ای به خود بگیرد تا تولیدکنندگان داخلی نیز بتوانند با فروش محصولات خود واحد تولیدی خود را سرپا نگه دارند. متاسفانه صاحبان این واحدها برای صادرات تولیدات خود با مشکلات زیادی مواجهند که بوروکراسی اداری برای دریافت مجوز از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. رئیس اتاق بازرگانی البرز می‌گوید: مسئولان باید زمینه رونق فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کنند که معرفی صاحبان این واحدها برای دریافت تسهیلات بانکی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای صادرات کالا بخشی از این حمایت‌ها محسوبمی‌شود.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، اولویت «صمت»

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با تاکید بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی می‌گوید: ۲۵۶ طرح نیمه‌تمام صنعتی در کرج داریم که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که تکمیل این واحدها در اولویت کاری ما قرار دارد و با راه‌اندازی این واحدهای صنعتی برای ۲۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. «رامین ربیعی» می‌افزاید: از ابتدای سال ۹۸ نیز برای ۱۵۵ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری صادر شده که در صورت راه‌اندازی برای ۱۱ هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: ۳۶۱ میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود و رونق تولید به ۱۴ واحد صنعتی البرز پرداخت شده که نقش مهمی در رونق تولید این واحدها دارد و در به حرکت درآمدن چرخ تولید استان تاثیرگذار است. ربیعی اضافه می‌کند: ۱۹۴ پرونده واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل مطرح شده که خروجی آن ۲۳۷ مصوبه بوده که ۱۶۸ مورد از آنها مربوط به مسائل بانکی است. وی ادامه می‌دهد: ۲۹ مصوبه مربوط به تسهیلات سرمایه ثابت، ۱۱۷ مصوبه در بخش تسهیلات سرمایه در گردش و ۲۲ مصوبه در ارتباط با بدهی بانکی بوده است.

ربیعی می‌افزاید: تامین اجتماعی با ۶ مصوبه و امور مالیاتی با ۷ مصوبه، دستگاه‌های خدمت‌رسان شامل شهرداری‌ها، ادارات آب، برق، گاز و… با ۵۶ مصوبه، بخشی دیگر از مصوبات ستاد تسهیل استان به شمار می‌رود. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز می‌گوید: امسال با توجه به سهم پیش‌بینی‌شده از محل تبصره ۱۸، مبلغ ۸۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای استان پیش‌بینی شده که تاکنون ۱۹۴ واحد صنعتی در بخش تسهیلات تولید و اشتغال و ۲۹ واحد تولیدی صنفی برای دریافت این تسهیلات نام‌نویسی کرده‌اند.

رتبه چهارم البرز در پرداخت تسهیلات رونق تولید

البرز با داشتن شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور مطرح است که کمک به رونق و ادامه فعالیت آنها می‌تواند باعث اشتغال بسیاری از البرزنشینان این استان مهاجرپذیر شود. به گزارش همشهری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به این‌که ۱۲ شهرک صنعتی در استان وجود دارد می‌گوید: ۷ شهرک صنعتی البرز صددرصد خصوصی اداره می‌شوند و برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. همچنین لکه‌های صنعتی استان نیاز به ساماندهی دارند که ساماندهی لکه صنعتی زیباست با ۵۷ واحد صنعتی و ۳ هزار شغل در دستور کار قرار گرفت که به‌زودی ناحیه صنعتی می‌شود. این اقدام برای مناطق دیگری مانند کاوش و نور نیز در دستور کار است.

«جهانگیر شاهمرادی» می‌افزاید: البرز تنها استانی است که شهرک تخصصی دارو در آن ایجاد شده و ۵۱ واحد فعال دارویی در آن وجود دارد که ۷۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. همچنین ۹۷ واحد قطعه‌ساز صنعتی در استان وجود دارد که با احتساب واحدهای صنفی در این زمینه، تعداد آنها به ۲۴۰ مورد می‌رسد. ۳۰ درصد قطعات شرکت‌های خودروسازی در البرز تولید می‌شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با اشاره به این‌که البرز در سال گذشته رتبه نخست کشوری در پرداخت تسهیلات رونق تولید را به خود اختصاص داد، می‌گوید: سال گذشته بالغ بر ۱۶۵۷ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به صنایع استان پرداخت شده است.

وی می‌افزاید: با پرداخت تسهیلات، میزان اشتغال رصد می‌شود و انحراف از میزان اشتغال تعهدشده بعد از پرداخت تسهیلات قابل پذیرش نیست. شاهمرادی در رابطه با تسهیلات مناطق محروم می‌گوید: شهرستان اشتهارد بر اساس مصوب سال ۱۳۸۴ محروم محسوب می‌شود و نرخ کارمزد تسهیلات پرداختی به این مناطق ۲ درصد کمتر است. وی با اشاره به این‌که موضوعی مهم‌تر از اشتغال وجود ندارد، اضافه می‌کند: تمام دستگاه‌ها مکلف هستند با تمام توان در راستای تحقق سهم ۲۰ درصدی خود اقدام کنند و هیچ دلیلی در خصوص محقق نشدن این امر پذیرفته نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با اشاره به وضعیت استان از نظر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در سطح کشوری افزود: طبق آخرین آمار، استان البرز از نظر تعداد تسهیلات رتبه ۲ کشوری را دارد و از نظر مبلغ پرداختی دارای رتبه ۴ است. وی تاکید کرد: البرز این ظرفیت را دارد که همانند سال گذشته رتبه یک را در پرداخت تسهیلات رونق تولید به دست آورد و از بانک‌ها انتظار می‌رود تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار برند.

کد خبر 455674

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید